Gå til innhold

Pene og enkle høytalere


Anbefalte innlegg

Hei alle,

 

Jeg har flyttet inn i ny leil. Jeg har dekoder og projektor, men mangler lyd.

 

Jeg er ikke spesielt opptatt av lydkvalitet, annet enn at den må gjerne være ren og fin.

 

Jeg tenker jeg vil aller helst ha stereohøytalere, gjerne lange og slanke, evt bittesmå jeg kan gjemme vekk.

 

Jeg tenker de ikke bør koste noe særlig mer enn 2-3 tusen og ha phono-utgang som jeg kan plugge inn i dekoderen.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier dekoder, mener du da dekoder til kabel/parabol?

 

Høyttalere trenger forsterker for å lage lyd, og høyttalere + forsterker til 3000 kr er vanskelig å finne.

Du har en del alternaltiver, men det blir garantert veldig lite bass, og ikke noe som ligner på kinolyd.

 

Synes det er rart du har projektor, og ikke vil ha full hjemmekinolyd, men det er nå så :p

 

HER ha du høyttalere som jeg mener passer godt til din setting, problemet er at de koster mye mer enn budsjettet ditt er på , og i tillegg må du ut mer rundt 5000 til forsterker.

 

Noe mer passelig er Argon AMP3245 forsterker og Cambridge S30 høyttalere.

Dette blir ca 3000kr, men vil ikke spille så fryktelig høyt eller gi fra seg noe særlig bass.

 

Hvis du øker budsjettet til 10 000kr, så skal jeg linke deg til hjemmekinooppsett som spiller veldig bra.

Lenke til kommentar

Vel. jeg liker lyd i stereo, jeg har aldri sett poenget med 5.1 eller 7.1 lyd.

 

Jeg ønsker noe enkelt, jeg vil aller helst ha en høyttaler med innebygget forsterker eller noe lignende.

 

Mener du virkelig å si at det ikke finnes noe til den prisen, eller at du bare ikke vet om noe.

 

Jeg spør kanskje feil plass.

 

og ja, dekoder til Homebase.. antar det er som parabol sånn cirkus ;)

Endret av obese
Lenke til kommentar

Klart det finnes høyttalere som ser bra ut og spiller greit til 3000kr, men ingen som jeg vet om har innebygget forsterker.

 

De eneste høyttalerene jeg vet om som har innebygget forsterkere er aktive studiomonitorer, og det er vel egentlig ikke det du er ute etter.

 

Du må nok enten ta til takke med å bruke forsterker, eller kjøpe noen firkanta, svate sturiomonitorer ...

Eller PC-høyttalere, men det er ikke å anbefale.

 

Disse skulle være enkle å gjemme bort og lyder sikkert greit på den Argon forsterkeren, hvis den holder hva den lover, nemlig 2x50W.

Men er det så skjemmende å ha en liten forsterker stående oppå DVD-spilleren eller noe?

Lenke til kommentar
Hei alle,

 

Jeg har flyttet inn i ny leil. Jeg har dekoder og projektor, men mangler lyd.

 

Jeg er ikke spesielt opptatt av lydkvalitet, annet enn at den må gjerne være ren og fin.

 

Jeg tenker jeg vil aller helst ha stereohøytalere, gjerne lange og slanke, evt bittesmå jeg kan gjemme vekk.

 

Jeg tenker de ikke bør koste noe særlig mer enn 2-3 tusen og ha phono-utgang som jeg kan plugge inn i dekoderen.

 

Noen tips?

 

Siden dekoder ikke er forsterker, så må du nok ha det også.

Selv med intrigert forsterker i høyttalera, så må du ha forforsterker, da dekoder er bare en kilde.

Da blir det billigere å kjøpe en reciver, og 1par høyttalere.

 

Sony STR-DE197B Reciver 2 X 50W koster 1695,- hos www.ljudia.no (sparer 100,- ved nett handel)

Proson Libra 653 Black Oak koster 1095,- også hos www.ljudia.no

 

De høyttalera er gulvstående med 2 stk 6,5" spiller enormt bra til prisen, men er kanskje litt mørke i diskanten. (har hørt noen si det motsatte, så det er nok øret som hører)

 

Dem har en utførelse som gjør att dem passer meget godt inn sammen med lerret.

Lenke til kommentar
Skal du over på sånne høyttalere så vil jeg si at Dynavoice F6 til 990kr er et mye bedre kjøp.

Det kommer riktignok frakt på 390kr, men det kommer frakt i tillegg på alt du kjøper på nettet, (så godt som).

 

Og til Dynavoide F6 kan du kjøpe en NAD C315BEE, det blir 3500kr pluss omkostninger totalt, men jeg vil tro det er verd pengene.

 

 

Nå har jeg hørt begge høyttalera, og Dynavoid er etter mine ører helt tragisk skjedlige.

 

Og du havner langt over i pris. 3 500,- kontra 2 700,- totalt. + att han må fly i ulike butikker.

 

Jeg foreslår att tråd starter lytter før kjøp, stikk innom butikkene.

 

Eller gå for lavest total pris. Super lyd kommer ikke for så små penger.

Lenke til kommentar

Jada, de er sikkert skjedelige for deg.

Nå vet jeg ikke hvordan du har testa de to høyttalerene, så jeg skal ikke si noe på det, men det kan være artig å få høre hvordan du har hørt de.

 

Det virker i alle fall som om du har Proson selv.

 

Å stikke innom et sted og høre er absolutt anbefalt.

Gå innom en hi-fi butikk, ikke på elkjøp el.l.

Nå som det er rett før jul er de sikkert så greie at de lar deg få en god pris.

I tillegg får du mange gode råd.

 

Super lyd kommer ikke for så små penger, det er riktig, så forvent å måtte ut med litt mer enn 2800kr :p

Lenke til kommentar
Jada, de er sikkert skjedelige for deg.

Nå vet jeg ikke hvordan du har testa de to høyttalerene, så jeg skal ikke si noe på det, men det kan være artig å få høre hvordan du har hørt de.

 

Det virker i alle fall som om du har Proson selv.

 

Å stikke innom et sted og høre er absolutt anbefalt.

Gå innom en hi-fi butikk, ikke på elkjøp el.l.

Nå som det er rett før jul er de sikkert så greie at de lar deg få en god pris.

I tillegg får du mange gode råd.

 

Super lyd kommer ikke for så små penger, det er riktig, så forvent å måtte ut med litt mer enn 2800kr :p

 

 

 

Jeg testa dem faktisk i samme stue, samme plassering og samme cd spiller og forsterker.

Forsterker var NAD 216. Den er litt gammel, men meget bra sak. Alt for bra for slike høyttalere.

 

Nei, jeg har ikke Proson.

Jeg bygger høyttalere selv, og har noen egen produserte høyttalere. Som består av Peerless komponenter.

Og er av typen bokhøyttalere.

 

Men har sansen for Proson som billige party høyttalere.

 

Men som sagt, er dem litt mørke i klangen, grunn manglene detaljer i diskant.

 

Faktisk har ogsåde nevnte høytallera samme spesifikasjoner. Så det ser ut som bassene er like på dem. (jeg sjekker nøye når jeg tester høyttalere) men kassene er noe ulike. Til fordel for proson og partyfaktor.

 

 

Ser trådstarter bor i Oslo.

 

Stikk innom Ljudia. Dem har gode lytte muligheter og rimlige system.

Stikk også innom flere steder som Hifi-klubben, men der blir nok prisen høyere, men også bedre lyd.

Endret av KJLHGKJYHTGDF
Lenke til kommentar

HiFi Klubbens Argon serie er basert på det samme som Proson og Dynabel, men HiFi Klubben tar en del mer betalt for sine modeller.

Om det skyldes at kvaliteten er bedre, eller om det bare er fordi de skal tjene penger vet jeg ikke.

 

Hvis du har testa høyttalerene slik som du sier, så er det godt nok for meg ;)

Men Dynavoice har bak seg 10/10 mulige poeng hos Lyd & Bilde, og det bør veie sterkt.

 

Men er det enklere for han å kjøpe Proson, Argon eller noen andre merker/modeller, så er det klart at det er like greit å kjøpe de da.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke spesielt opptatt av lydkvalitet, annet enn at den må gjerne være ren og fin.

Om du lytter til eit anlegg eit par 1000 opp i pris så vil du kanskje endre meining? Eg synest det er idioti å være opptatt av musikk og samtidig ha eit ræva anlegg.

Vel. jeg liker lyd i stereo, jeg har aldri sett poenget med 5.1 eller 7.1 lyd.

Til musikk er ikkje meir enn stereo nødvendig. Skal du kjøpe surround bør du sjå mykje film samt ha eit budsjett på 6000 og oppover. Under det kan du like godt kjøpe eit bra stereoanlegg.

 

Ta ein tur på HiFi Klubben, Center Kjeden og eventuelt andre butikkar og lytt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dynavoice F6 har fått strålende kritikker da, mener å huske de ble sammenlignet med et par Gale høytalere til over dobbelte av prisen hvor Dynavoice vant soleklart. Men hvor små høytalere er du egentlig ute etter? Den beste lyden i den prisklassen vil jeg tro er F6 pluss en god forsterker, hvis da ikke F6 blir for stort og klumpete...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...