Gå til innhold

Kraftig PC hva bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bygge meg en kraftig PC som skal klare "alt"

Jeg vil kunne spille de nyeste spillene med alle instillinger på full guffe uetn at dette lager noe problemer.

Jeg skal ha PC og skjerm og har vel inne i hodet satt en grense på 20000 (helst billigere)

Jeg har ikke noe erfaring med pc, men har en bekjent som er flink som skal bygge den sammen og ordne det som trengs.

Etter en del lesing har jeg kommet fram til noen komponenter som jeg ser for meg at vil passe fint inn i denne pc-en.

Skjermkort: Gforce 8800Ultra (hva er forskjelen på de forskjellige produsentene)

Prosessor: der står det mellom E6850 og Q6600 (har planer om å overklokke så mye som mulig)

Hovedkort: Har sett på ASUS P5K premium fordi det ser ut som mange som har overklokket nevnte prosessorer har dette.

Minne: Aner ikke annet enn at jeg skal ha 4GB

HD: 500GB et eller annet er vel fint

Skjerm: har lyst på en 22"

CPU vifte: Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes, 120mm vifte,17dB(A),socket 775/754/939/940/AM2

Kabinett: Liker Lian-LI

Strøm: aner ikke

DVD spiller: Aner ikke

Hva anbefaler folket? Er noe av det jeg har listet ned overkill så si ifra og begrunn hvorfor. Noe som bør byttes ut med annet så si også ifra.

På forhånd. takk? :thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du klarer ikke å dra alle spill på fullt, da tenker jeg mest på crysis, ikke 2 ultra drar dette på ultra high.

Men vent til de nye 8800GTS kortene kommer, de er bedre enn ultra og koster ca. 2500kr.

Eller så ville jeg valgt Q6600 og P5k Premium er ikke noe dumt valg.

Som kjøling så ville jeg sett på thermalright ultra extreme.

Ville ikke valgt Lian Li, de ser fine ut men får lett vibrasjonstøy grunnet tynn aluminium.

Skrevet (endret)
Du klarer ikke å dra alle spill på fullt, da tenker jeg mest på crysis, ikke 2 ultra drar dette på ultra high.

Men vent til de nye 8800GTS kortene kommer, de er bedre enn ultra og koster ca. 2500kr.

Eller så ville jeg valgt Q6600 og P5k Premium er ikke noe dumt valg.

Som kjøling så ville jeg sett på thermalright ultra extreme.

Ville ikke valgt Lian Li, de ser fine ut men får lett vibrasjonstøy grunnet tynn aluminium.

Vil et skjermkort som koster 2500 være bedre enn 8800 ultra som koster over det dobbelte?

Endret av SebastianP
Skrevet (endret)

jeg ville ikke gått for q6600 fordi den er ja fremtidsrettet men når ting utnytter alle de fire kjernene så vil ikke q6600 være kraftig nok. Slik at skal du får best utnyttet ytelse for pengen så vil en e6850 være best.

Det nye GTS vil ikke være bedre enn dagens ULTRA på høye oppløsninger.

Endret av MoDzoNa
Skrevet

Høye oppløsninger blir neppe et problem for denne karen, med 1680x1050 på en 22"

Raptordisker? ærlig talt, kjøp heller en Samsung F1 1TB, den er raskere på filoverføring, dog litt tregere på random access.

Skrevet (endret)
Hvis du først skal bruke så mye penger hadde det kanskje vært lurt å investere i en harddisk som denne.

Det ingen vits med slik harddisk. Du øker ikke noe spesielt i ytelse, men sitter heller igjen med masse støy og unødvending dyrt.

Vil heller godt for 500GB god harddisk som du partisjonerer i to deler. Det ene for OS pg andre for spill,video,etc..

https://prisguiden.no/product.php?productId=58904

Når det kommer til skjermkort så er det best å vente på nyåret, når det nye GTS kortet kommer.

Når det kommer til hovedkort så bør du velge et hovedkort med X38 chipsett med ddr2 minne. Det er fordi X38 chipset har PCI-e x16 2.0 pluss at den er mer framtidsrettet og takler å overklokke endel. Bra kombinasjon med fire kjernes intel CPU.

Skal du ha skjerm så bør du ha en som støtter HDCP, slik at du kan spille av kryptert HD-materiale i framtiden(HD/Blu-ray dvd).

Endret av Adda
Skrevet (endret)

kjøp 2 stk av de nye 8800gts eller vent til feruar da kommer 9800 serien og i den lanserers toppmodellen først, syntes ikke det er lurt og kjøpe et ultra kort når neste toppmodell kommer 2 månder senere :thumbup:

Edit: ening med adda om hovedkort, sitter med et abit quad gt i hånda nå og det er er et p0rno kort

Endret av Fredrik.B
Skrevet
Hvis du først skal bruke så mye penger hadde det kanskje vært lurt å investere i en harddisk som denne.

Raptor er tullball.

Men bestill quadcore da crysis støtter den, og vent til den nye GTS kommer da du vil få mye mer for pengene da. Ev om Ati kommer med noe spesielt nytt(er ikke oppdatert).

Hvis du skal overklokke, finn psu på 500 el mer.

Og det holder med 1 dvdbrenner, ev kan du koste på deg en Blu-ray spiller.

Skrevet
Høye oppløsninger blir neppe et problem for denne karen, med 1680x1050 på en 22"

Raptordisker? ærlig talt, kjøp heller en Samsung F1 1TB, den er raskere på filoverføring, dog litt tregere på random access.

Raptor disker er ikkje tullball nei.

Bare det å få OS disken for seg sjølv er eit stort pluss.

Du vill ikkje ha ei nedlasting stående og accesse os disken din heile tida imens du bruker PC-en f.eks.

I ein slik pc, ta gjerne 2 stk raptorer i raid 0...

Skrevet (endret)

Når det gjelder prosessoren så har jeg nesten inntrykk av at det er et fett om jeg velger q6600 eller e6850da det virker som ikke det er noen klar enighet om hvilken som er best, men at begge er bra

Når det gjelder skjermkort er jeg litt usikker her. ser at det blei satt opp et oppsett med 2 stk. Ultra kort, men er dette nødvendig? Er det sånn at man da kan utnytte begge kortene fult ut på et og samme spill og på samme skjerm ved å brokoble skjermkortene eller noe. Vil det isåfall holde i massevis med 2 stk. GT(S) kort? Når det gjelder å vente til februar for å få et kort fra den nye 9800 serien høres ikke fristende ut da jeg føler på meg at helt nye produkter skjeldent er feilfrie.

Jeg regner med at pc-en skal i hus litt ut i Januar så om noe nytt kommer innen den tid er jo dette fint, men omtrent de samme delene som er i dag vil vel være aktuelle om en drøy måned.

Endret av SebastianP
Skrevet

Det der er helt feil. Raptoren yter bra ja, men det er faktisk ikke så stor forskjell fra en vanlig 7200 RPM til den der. Det eneste i så fall som har stor betydning, er prisen.

Leter han etter skikkelig ytelse, så er SAS veien å gå. De er dyre ja, men yter langt bedre enn RaptorX.

PS: Raptoren bråker noe sinnsykt jæv**, og det er derfor ikke lurt for ham å kjøpe den iom at det hørtest ut som han var opptatt av at den ikke skulle støye. ;)

Utvalg av SAS-disker på Prisguide.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...