Gå til innhold

MacBook - noen? (Kan kjøre windows)

HitByLife

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på om det er noen Mac brukere her. Har selv ikke brukt Mac siden 1995, men ettersom jeg har lest (-> http://www.apple.com/macosx/features/bootcamp.html) at det nye operativsystemet Leopard (Mac OS 10.5) kommer med boot camp og kan kjøre Windows, og pluss at spesifikasjonene på noen av MacBookene er ganske imponerende, har jeg begynt å vurdere å kjøpe en.

Design-messig synes jeg de nye Mac'ene er blant det beste på markedet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sammenlign specs på en mac og en pc og se at "pc laptop'en" blir billigere.

Så skaffer du deg litt skills og smeller inn en hackintosh leopard isteden. :)

Skrevet
Sammenlign specs på en mac og en pc og se at "pc laptop'en" blir billigere.

Så skaffer du deg litt skills og smeller inn en hackintosh leopard isteden. :)

Hehe, nei, jeg greier meg egentlig uten hackintosh :D

Skrevet

Regner med at trådstarter vil ha litt informasjon om MacBook (MB) og macOS generelt. Jeg deler gjerne noen av mine erfaringer og tanker om emnet :)

Om du kjøper en MacBook nå, så gjør du et veldig godt kjøpt. Enkelt og greit. Apple har nettopp oppgradert innmaten (les: santarosa), og med i den pakken følger det med et bedre skjermkort som gir vesentlig bedre spillytelse enn før (noe som har vært kritisert på den gamle MB'en) Den generelle ytelsen er veldig høy, designet er det beste på markedet, og pakken du får med (OS X + iLife) inneholder alt en vanlig bruker trenger.

Noen mener at Apple har stive priser. Nå til dags ser man gjerne bærbare PC-er bli solgt for 4-5 lapper, som er like bra utstyrt som en MB rent teknisk sett. Gjerne med litt ekstra hardware, som en kortleser e.l. Mange argumenterer da med at en slik PC er et bedre kjøp.

Det mener ikke jeg.

Har selv hjulpet folk med både PC og MB kjøp i det siste året. Folk som ikke er særlig datavant (slik en gjennomsnitlig nordmann er i dag - finner frem, men vet ikke hva en dll fil er). Noen har valgt å kjøpe en relativt billig bærbar (ca 6k), mens andre har gått for den litt dyrere MB'en.

I ettertid (ca et år etter kjøpet) ser jeg tydelig hvem som har fått "mest for pengene". PC-en synger på siste verset (dårlig byggekvalitet), og maskinen er et salig rotehøl. Selv etter gjentatte "opplæringstimer" og forsøk på å skape struktur for brukeren.

MacBooken viser seg å være mer solid bygget og har mindre ytre deler som kan bli skadet. Laderen er intet mindre en genial, og når skjerme lukkes, blir den holdt på plass av en magnet, og ikke små mekaniske deler som fort går i stykker. Kantene er avrundet, og maskinen i seg selv er veldig kompakt bygget. Den virker fortsatt fint etter tøff og flittig bruk (pluss noen turer i bakken). OS X har ført til et ryddigere system for brukeren, selv om Tiger hadde sin feil. Leopard har tatt noen store steg i riktig rettning for å tilrettelegge for bedre struktur.

At det i tillegg følger med en komplett softwarepakke (iLife) som dekker ditt digitale liv, skader heller ikke. Videoredigering, musikksamling og enkel bilderedigering. Så lett forståelig (og tilgjengelig) at hvem som helst kan bruke det.

Her er også en av PCens store problemer - mangel på en pakkeløsning som virker "out of the box". Man blir gjerne nødt til å avinstallere forhåndsinstallert programvare, for så å jakte på nye software som gjør det du vil. Det er ikke bare-bare for en gjennomsnitsbruker. Man ender gjerne også opp med å betale litt for å få det programmet man ønsker.

Når man i tillegg kan kjøre Windows på MacBooken, kan jeg ikke forstå at det finnes argumenter for å kjøpe en PC. Hehe. I all ydmykhet selvfølgelig.

Driver selv med video / lyd / bilde redigering og vet at Applemaskiner sparker unna, og levere sakene på et OS som er designet for effektivitet.

Shit. Dette ble litt ... veldig langt.

Skrevet

At du sammenligner en MB med billig laptop er jo helt på trynet.

En MB ligger i en prisklasse fra 10 til 12 lapper. Innenfor dette budskjeddet så finner man bærbare PC-er som DELL XPS m1330 f.eks. Den har en del tilsvarende trekk som 13" skjerm, lett og god byggekvalitet.

Faktisk.... Så får du litt bedre HW også (7.2 rpm, mer ram, og du klarer å putte in et gForce kort til 12.000). Dersom size doesnt matter så får man ufattelig mye mer HW for denne prisen på bærbar PC siden (se Compal hos multicom).

Dersom man hadde sammenlignet disse to maskinen så er det bare to ting som gjenstår: Brukerens ønske av OS og formålet for PC-en/Mac'en.

Skrevet
DELL XPS m1330 f.eks. Den har en del tilsvarende trekk som 13" skjerm, lett og god byggekvalitet.

Og så er den enda mer sexy enn macbooken. :dribble:

Skrevet

En standard MacBook koster fra 9000 (uten rabatter), og hvis du er student eller går på skole, så får man den til ca 8500.

En DELL XPS m1330 kan være et perfekt kjøp for en erfaren linuxbruker, eller en som liker Windows. De som har peiling kan få mye ut av en slik maskin. Jeg tenker primært på to andre målgrupper. Den uerfarne, og den proffesjonelle.

Noobs som ikke har brukt datamskiner så mye får, får alt de trenger i en enkel og pen pakke om de velger Apples produkter. En proffesjonell vil få et stabilt system som gir dem en trygg arbeidsstasjon.

De som er forberedet på å mekke og trikse litt klarer seg fint med en litt billigere PC med Linux eller Windows.

Min erfaring / mening ihvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...