Gå til innhold

Automatiser oppgave i Word


RC1

Anbefalte innlegg

Jeg har laget meg et word-dokument med tekstbokser som jeg bruker når jeg printer ut på posten sine postoppkrav ark.

Problemet er at jeg må skrive inn adressen til mottaker i 4 tekstbokser og oppkravsbeløpet i 4 tekstbokser.

Noen som vet hvordan man kan automatisere denne oppgaven?

Har titta litt på makroer men jeg skjønner ikke et kvekk ;)

En steg for steg guide hadde vært fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du behøver ikke noe makro for dette, det kan løses enkelt ved hjelp av feltkoder. Jeg vil imidlertid anbefale deg å bruke en tabell fremfor tekstbokser. Tekstbokser ligger i et eget layer som ikke er tilgjengelig for blant annet referanser til stiler. Du kan lage en tabell med Tegn tabell-verktøyet på verktøylinjen Tabeller og kantlinjer.

 

Så gjør du følgende:

 

- Klikk der du skal skrive inn adressen og trykk Ctrl + F9 for å sette inn klammer til en feltkode

 

- Mellom klammene skriver du: MACROBUTTON NoMacro "Klikk og skriv adresse"

 

- Høyreklikk deretter på feltkoden og velg Aktiver/deaktiver feltkoder

 

- Klikk Format -> Stiler og formatering -> Ny stil...

 

- Du kan kalle stilen hva du vil men hvis du skal ha flere ulike adresselinjer kan du jo kalle den første Adresse1 osv.

 

- Merk feltkoden du laget i stad og velg stilen Adresse1

 

- Klikk der du vil at denne adressen skal settes inn og klikk Sett inn -> Felt...

 

- Bla deg ned til og klikk på StyleRef, velg stilen Adresse1 og klikk Ok.

 

- Høyreklikk om nødvendig og velg Aktiver/deaktiver feltkoder

 

- Kopier det siste feltet du laget og lim det inn alle steder du vil denne delen av adressen skal settes inn

 

Siden du også skal sette inn beløp gjentar du hele operasjonen men gir stilen et annet navn.

 

Nå kan det være lurt å lagre dokumentet som en mal slik at du har samme utgangspunkt hver gang du skal skrive ut nye blanketter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...