Gå til innhold

Fargedybde


Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke helt måten Pentax (og kanskje flere/alle andre også, for alt jeg vet) oppgir fargedybde på. Jeg kjenner til vanlige 2,8,16,24 (og 32) bpp fargedybder, men f.eks. for Pentax Optio 330GS, oppgir de 12bit * 3 farger. Hva skal dette bety? Hvordan sammenlikne dette med den "vanlige" måten å oppgi antall farger på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet betyr dette 12 bit for hver av primærfargene red, green, blue.

 

Man kan forenklet si at et kamera med CCD-brikke tar 3 sorthvittbilder, et i hver fargekanal. Det grønne bildet bruker 50 % av punktene på CCD-brikken, det røde 25 % og det blå 25 %.

 

Så settes bildet sammen med en algoritme som heter bayer-interpolasjon.

 

MLW

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bruke ordboka?

 

Fargedybde:

Bitdybde eller dynamisk omfang. Fargedybde ordnes etter oppløsning, eller antall farger.

Uttrykkes i bits/piksel. Vi opererer med potenser for å uttrykke dette, og med grunntallet 2 som brukes i det binære tallsystemet (totallssystemet).

2^8 er 256 farger - 8bits farger. 8bit rød, 8 bit grønn og 8 bit blå; 2^24 er nesten 17 mill. farger - 24bits farger. Skjerm og skriver jobber i 8 bits farger.

Lenke til kommentar
Er det vanlig at digitalkameraer ikke har større fargedybde enn dette?

 

Fargedybden på scannere og kamera kan ha større fargedybde f.eks 16bits. (TIFF-filer og RAW, JPG 8 bit)

 

Men tenk på en sak:

Hvis du måler antall farger i et vanlig fargerikt bilde, klarer du sjelden å finne mer enn ca ½ mill. farger! Bare prøv selv!

 

En sak til:

En PC-skjerm og en skriver håndterer ikke større fargedybde enn 8 bits!

Lenke til kommentar

Det kan vel ikke stemme? Hvis 8 bits farger, som skarsk skrev, betyr 8 bits til hver av grunnfargene (RGB), og vi vet at 8 bits farge er 256 farger. (2^8=256), må 12bits * 3 farger bety 12 bit pr. farge pr. punkt. Jeg forstår det slik som at dette kameraet har 12 bitplains. Altså 2^12=4096 farger.

 

At det skal ha 36bpp høres vel litt usannsynlig ut? Selv de beste skjermer/skjermkort klarer jo bare 32 (egentlig 24).

 

Jeg finner ikke oppgitt fargedybde på noen av de andre kameraene jeg har sammenliknet med, men jeg har litt lyst til å komme til bunns i dette.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bruke ordboka?

 

Fargedybde:

Bitdybde eller dynamisk omfang. Fargedybde ordnes etter oppløsning, eller antall farger.

Uttrykkes i bits/piksel. Vi opererer med potenser for å uttrykke dette, og med grunntallet 2 som brukes i det binære tallsystemet (totallssystemet).

2^8 er 256 farger - 8bits farger. 8bit rød, 8 bit grønn og 8 bit blå; 2^24 er nesten 17 mill. farger - 24bits farger. Skjerm og skriver jobber i 8 bits farger.

 

Ordboka tar fullstendig feil. Skjerm og skriver jobber i 8 bits farger i hver primær kanal. Tilsammen 24 bits. 32 bits farvedybde på en PC har også 8 bits i hver primærkanal, de resterende 8 blir brukt til Alpha kanalen som ikke gir flere farver på skjermen.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bruke ordboka?

 

Fargedybde:

Bitdybde eller dynamisk omfang. Fargedybde ordnes etter oppløsning, eller antall farger.

Uttrykkes i bits/piksel. Vi opererer med potenser for å uttrykke dette, og med grunntallet 2 som brukes i det binære tallsystemet (totallssystemet).

2^8 er 256 farger - 8bits farger. 8bit rød, 8 bit grønn og 8 bit blå; 2^24 er nesten 17 mill. farger - 24bits farger. Skjerm og skriver jobber i 8 bits farger.

 

Ordboka tar fullstendig feil. Skjerm og skriver jobber i 8 bits farger i hver primær kanal. Tilsammen 24 bits. 32 bits farvedybde på en PC har også 8 bits i hver primærkanal, de resterende 8 blir brukt til Alpha kanalen som ikke gir flere farver på skjermen.

 

Jobber ikke skrivere i CMYK da? Og (som jeg sa) så har skjermer på en måte uendelig bits pér primærfarge. (Ikke digitale skjermer da)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...