Gå til innhold

Din oppfatning av ordet "javel"


MrQuote-on-Quote

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kommer fra Rogaland, og der bruker man ordet "javel" på en annen måte enn resten av landet. Derfor vil jeg gjerne spørre hvordan det oppfattes og hvordan det "skal" brukes :) så jeg kan unngå å bli misforstått når jeg snakker med folk som ikke er fra Rogaland.

 

Bruken i Rogaland:

Du treffer på en du kjenner på byen, på butikken, eller hvor som helst.

 

Du: "Javel?"

Din bekjente svarer f.eks.: "Hei, lenge siden sist!"

 

I dette tilfellet betyr det noe sånt som "hallo, hvordan går det". Kan eventuelt stille spørsmål i tillegg, som f.eks. "Javel, ute og går?". Jeg regner med at denne bruken ikke er gangbar andre steder, men jeg lurer på hvordan det vil oppfattes dersom jeg hadde sagt dette til noen som ikke er fra Rogaland? "Javel" brukes forresten også veldig mye som tilsvarende for "OK", men det er vel normalt andre steder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du: "Javel?"

 

 

Dette var et interessant tilfelle. Man sier altså "javel" med spørrende tonefall når man hilser på noen?

 

Jeg er fra Hedmark, og dersom noen hadde innledet en samtale med å si dette, ville jeg antatt at den underforståtte språkhandlingen var "Er du her? Du bør jammen ha en god grunn til å vise deg her igjen." Altså ville jeg oppfattet det som lite vennlig. Men tonefallet har stor betydning her, føler jeg.

Endret av Meits
Lenke til kommentar
Jeg er fra Hedmark, og dersom noen hadde innledet en samtale med å si dette, ville jeg antatt at den underforståtte språkhandlingen var "Er du her? Du bør jammen ha en god grunn til å vise deg her igjen." Altså ville jeg oppfattet det som lite vennlig. Men tonefallet har stor betydning her, føler jeg.

Enig med denne. Selv har jeg sørlandsblod i årene så jeg har fattet betydningen slik den er ment. For utenforstående kan det kanskje virke litt utfordrende/"yppete".

Lenke til kommentar

Det stemmer at det skal være spørrende tonefall på "javel". Det er faktisk så innarbeidet at det til og med finnes et utested i Stavanger som heter javel :) Bør kanskje passe meg litt mer for å bruke det andre steder altså?

 

Jeg vet forresten det er en annen ting med rogalandsdialekter som kan virke forvirrende. Ofte når man spør begynner man med "om". F.eks. "Om du har litt penger til låns?", og man forventer da et ja- eller nei-svar. Jeg leste om en trønder som hadde begynt som bussjåfør i Stavanger som ikke forsto dette i begynnelsen. Eks. passasjer: "Om denne bussen går til Sandnes?" Bussjåfør: "Så hva...?" :D

Lenke til kommentar
Når jeg tenker meg om så er et egentlig et ganske stygt ord :ph34r:

 

Hvordan kan du tolke "javel" som noe stygt? Fordi det minner om "jævel"?

 

Bør kanskje passe meg litt mer for å bruke det andre steder altså?

 

Jeg vet ikke hvor mange østlendinger som er kjente med bruken, men det er kanskje greiest å ta sine forholdsregler, i alle fall ved første møte :)

 

Men nå lurer jeg på hvordan et bekreftelsesord kan bli til et hilseord. Sikkert noe spennende etymologi der.

Endret av Meits
Lenke til kommentar
Når jeg tenker meg om så er et egentlig et ganske stygt ord :ph34r:

Hvordan kan du tolke "javel" som noe stygt? Fordi det minner om "jævel"?

Bør kanskje passe meg litt mer for å bruke det andre steder altså?

 

Jeg vet ikke hvor mange østlendinger som er kjente med bruken, men det er kanskje greiest å ta sine forholdsregler, i alle fall ved første møte :)

 

Men nå lurer jeg på hvordan et bekreftelsesord kan bli til et hilseord. Sikkert noe spennende etymologi der.

 

Nei, bare fordi jeg satt og sa det inni meg mange ganger å da fant jeg ut at det var et stygt ord , ikke banneord stygt men at det var rart stygt :p

Lenke til kommentar

Noen måter å bruke javel på:

 

Som et substitutt for "jaha?":

 

A: I går ble kjøkkenet mitt trampet i stykker av en dinosaur!

B: Javel?

 

Som ordet "OK":

 

A: Siden i forrige uke skulle alle ansatte legge TPS-rapportene i mapper.

B: Javel, men jeg har ikke fått noe memo angående det.

 

Som "Greit (jeg gir meg)":

 

A: Jo!

B: Nei!

A: Jo-ho!

B: NEI!

A: Jooo!

B: Javel, da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...