Gå til innhold

Bytte harddisk i Thinkpad 600


skyhawk

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nettopp skaffet meg en gammel og billig Thinkpad 600 fra 1998.

Maskinen har 266MHz P2 prosessor, 256MB ram, 20GB harddisk osv, skal hovedsakelig kun brukes til internett surfing osv.

 

Men jeg må bytte ut harddisken i maskinen. Maskinen spør om passord når den starter, og forrige eier har ikke det. Forrige eier hevder at det er harddisk passordet og etter litt så har jeg skjønt at jeg må bytte ut harddisken og kan rett og slett bare kaste den gamle fordi IBMs passord er så og si umulig å knekke eller låse opp hvis man har glemt det.

 

Så jeg lurer på om det er noen som vet hvor stor harddisk denne maskinen støtter og det er det samme hvilket merke det er? Må det være en IBM TravelStar disk eller funker en hvilken som helst annen 2,5" disk også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Er du sikker på at det er harddisken som er kryptert med passord? Det der hørtes mer ut som ett bios passord problem og det lar seg ikke løse ved å bytte harddisk.

 

Hvis det bare er harddisken som er kryptert bør en enkel wipe være nok. Bruk DBAN eller noe lignende.

 

Ellers så vil enhver disk som passer være grei. IBM har ikke noe krav om at det må være IBM disk. De brukte faktisk mye Hitachi selv før de sluttet å lage disker selv. Husker ikke om 600'en brukte 1,8" eller 2,5" disker. Vær ops på størrelse (antall GB) mye mulig den ikke tåler de virkelig store diskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...