Gå til innhold

Cubase - MIDI varierer hastighet og skurrer [LØST]


Drittsekken

Anbefalte innlegg

Jeg får en merkelig forsinkelse på MIDI spor i Cubase.

Driver og tester dette ved å lage et helt enkelt MIDI spor (en basstromme som går kontinuerlig) sender denne ut via analog utgang og inn i analog inngang som blir recorded i et audio spor.

 

Det som er merkelig er at forsinklesen varierer. På første beat er det litt forsinkelse og etter hvert blir den mindre, men så får jeg negativ forsinkelse. Altså kommer lyden tidligere i audiosporet enn i MIDI sporet.

 

Hva kan få dette til å skje?

Hva kan jeg gjøre for å fikse dette?

 

Cubase SX 1.01

E-MU 0404

Endret av Drittsekken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en driver som var noe nyere enn den jeg hadde. Så nå varierer ikke forsinkelsen lenger, men det er en forsinkelse. Det som bekymrer meg mest er at av og til begynner MIDI-sporet å skurre en del. Har overvåket CPU og RAM og ingeting ser unormalt ut på disse, altså likt som når det ikke skurrer. Disse skurrelydene kommer selv om jeg setter opp "ASIO buffer latency" til 100 ms. Det fungerer best på 50 ms, men etter en stund kommer skurrelydene, så forsvinner de igjen, osv. Selve forsinkelsen mellom MIDI-sporet og audio-sporet (som tar opp MIDI-sporet) er på ca 150 ms.

Hva kan det være?

 

En annen ting, hva er vanlig forsinkelse på slikt? Vet det ikke er noe super lydkort jeg har men er 150 ms forsinkelse bare noe man må akseptere eller burde det vært lavere?

Endret av Drittsekken
Lenke til kommentar

Det høres ut som en alt for høy latency. Selv kjører jeg et gammelt Live! kort med kx sine asio drivere, og opplever ingen problemer med latency på 21 ms. Dette er på en gammel pc (Athlon XP 2200).

 

Nå er det lenge siden jeg har brukt Cubase, så jeg aner ikke hvilke settings du må endre, men har du sjekka om du får samme problemet f.eks i Minihost? http://www.kvraudio.com/get/1015.html

Lenke til kommentar

Får ikke testet forsinkelsen i Minihost, finner ikke ut hvordan jeg kan recorde midien som wave og etterpå sammenligne midi og wave.

 

Men, jeg får ikke skurringen når jeg spiller i Minihost, jeg får det i Cubase og andre program (eks. Winamp).

Etter å ha testet litt ser jeg at hvis jeg endrer på instillingen "MIDI music playback" i kontrollpanelet så forsvinner lyden fra Winamp, og hvis jeg setter en annen utgang i Cubase så forsvinner lyden herfra. Men uansett hva jeg gjør får jeg ikke Minihost til å miste lyden. Jeg endrer i kontrollpanel og i Minihost, der velger jeg ingen utganger og den fortsetter å spille.

 

Hva er riktig MIDI ut å bruke? Når jeg velger E-MU så får jeg ikke lyd, regner med at det da sendes ut på den fysiske MIDI utgangen.

Er det mulig å installere andre, bedre?

 

[EDIT]:

Har nå fått installert en annen Wavetable, Yamaha, og det er helt likt. Av og til setter den igang og bare skurrer.

Har jeg forstått ting rett når jeg mener at oppsettet for MIDI i kontrollpanelet ikke virker inn på Cubase? Siden man i Cubase setter utgangen selv. Men hvor setter man da utgangen til Minihost?

Endret av Drittsekken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...