Gå til innhold

Canon 1D mark II spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har tenkt å bytte system igjen. Har nå Nikon D200, hadde Canon før, og likte menysystemet osv. bedre.

 

Siden jeg jobber som pressefotograf for avis, og fotograferer mye sport, tenkte jeg og kjøpe Canon 1D mark II(brukt).

 

Så skal jeg kjøpe en Canon 70-200 2.8 IS, grunnen til jeg kjøper versionen med IS, er at den er værtettet.

 

Har dere et tips eller to til en god normalzoom? Er Sigma 24-70 et godt valg? Regner med Canon's 24-70 er for dyr i første omgang.

 

Hvordan er 1D'en på støy?

 

Har hørt at 1D mark II leverer "ferdige" JPEG-bilder. Stemmer det? Det er en fordel for meg, da det ikke er ofte jeg har mye tid til og sitte å redigere dem så mye..

 

Er veldig takknemlig for svar!:)

 

Mvh,

JHDjupvik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder zoom er 24-70/2.8L et usedvanlig godt valg. Bruktprisen er vel nede i 7500,- for en fin en vil jeg tro. Værtettet.

24-105/4L IS er også et godt valg, men som pressefotograf vil vel lysstyrke ofte være mer verd enn IS.

Sigman kjenner jeg ikke, så den får evt andre anbefale deg.

(spørsmålet er vel om du uansett ikke vil bli fornøyd før du har en 24-70L og dermed kan spare deg kostnadene med mellomløsninger...)

 

På støy er MarkII/n omtrent som Canon 20D og det vil med andre ord si omtrent som din D200. Ikke noe betydelig forskjell i alle fall. 1600 er brukbart.

Dynamikken er merkbart bedre på Mark II enn 20D. Usikker på hvordan den er sammenlignet med D200.

 

Jpg bilder rett fra kameraet....Tja Sikkert helt ok med litt justering av parameterene for farge, skarphet, kontrast.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Har dere et tips eller to til en god normalzoom? Er Sigma 24-70 et godt valg? Regner med Canon's 24-70 er for dyr i første omgang.
Sigma 24-70 er et utmerket valg. Ikke like god som Canon sin, men den koster tross alt en tredjedel. Sigma 24-60 regnes også som et meget godt objektiv, litt mindre og lettere enn 24-70 (som igjen er lettere enn Canon sin), og muligens litt skarpere. Koster vel omtrent det samme.

 

Klarer du deg med 28mm på største vidvinkel (36.4mm i 35mm-ekvivalent, tilsvarende 24mm på Nikon D200), er også Tamron 28-75 f/2.8 et utmerket budsjett alternativ. Regnes som litt skarpere enn de to Sigma-objektivene, og skal gi meget tilfredsstillende resultater på Canon 5D. Ser ingen grunn til at den skal gjøre det dårligere på 1D MkII...

 

Både Sigma-objektivene og Tamronen bør være mulig å oppdrive på bruktmarkedet, og kan således være en mellomstasjon til Canon 24-70 f/2.8L uten nevneverdig tap av penger... Det er nok det du vil ha til slutt, men alle de tre nevnte er gode alternativer til økonomien kommer på plass.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

MK2 leverer selvfølgelig også jpeg-filer i en rekke forskjellige størrelser, etter ønske. Det har også mulighet for å justere oppskarping osv etter dine egendefinerte parametere.

 

Når 90% av verdens pressefotografer har brukt dette kamera inntil helt nylig, og mange fremdeles bruker det, kan du være rimelig trygg på at det dekker de aller fleste behov.

 

Mitt inntrykk er at mange har brukt 16-35mm som standardobjektiv til denne, som da tilsvarer 21-45 mm på ff. Ligger et par av disse på foto.no-bruktmarkedet også. Men det kommer jo an på bruken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...