Gå til innhold

DDR2 gaming minne, anbefalinger?


Nemesis90

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye tull om overklokking, latencies, command rates og 2vs4 brikker.

 

Trådstarter vil ha RAM til en gaming maskin. De som er litt oppdaterte vil vite at RAM'ens hastighet har minimalt og si på de aller fleste spill, og at det er mengden som har mest og si. 4gb på Xp vil jeg si er nokså idiotisk med mindre man multitasker masse, men på Vista er det en klar fordel ved nyere tunge spill. Jo lavere latencies jo bedre, men dette har også minimalt og si i spill. Mange nevne hvilkne brikker som er best og overklokke, men trådstarter har ikke nevnt at han vil overklokke, han vil bare ha minne til sin gaming maskin.

Når det kommer til 2vs4 brikker er svaret enkelt: Det blir mindre problemer. Mange hovedkort får kompatibilitet's problemer ved 4 brikker - selv om de skal støtte det fullt ut. Ytelsesforskjellene er som sagt minimale, og 8gb er vel nokså utelukket i mange, mange år fremover.

 

MVH Todda7

Lenke til kommentar
Må si meg litt uenig med deq Todda7 angående det medat 4GB i XP er ganske idiotisk. Kjører XP og har 4GB ram, og ville aldri hatt 2GB. ATM så bruker jeg 1.8GB og da har jeg ikke oppe et spill engang, kjører kun live messenger, opera, ati tool, alchohol og winamp.

Hmm, da har du ihvertfall et annet forbruk enn meg, men det er nå så. Gammel windows innstalasjon, virus, antivirus, defrag, osv osv kan det og være. De programmene du har oppe der pleier ihvertfall ikke å bruke mer enn i overkant av 1gb..

 

Alt i alt - kjøp 2x2gb pc6400.

 

Har forresten 4 gb selv, merker ingenting forskjell om jeg bruker 4gb eller 2 gb. Men som sagt - alle har sitt forbruk.

Lenke til kommentar
Må si meg litt uenig med deq Todda7 angående det medat 4GB i XP er ganske idiotisk. Kjører XP og har 4GB ram, og ville aldri hatt 2GB. ATM så bruker jeg 1.8GB og da har jeg ikke oppe et spill engang, kjører kun live messenger, opera, ati tool, alchohol og winamp.

Hmm, da har du ihvertfall et annet forbruk enn meg, men det er nå så. Gammel windows innstalasjon, virus, antivirus, defrag, osv osv kan det og være. De programmene du har oppe der pleier ihvertfall ikke å bruke mer enn i overkant av 1gb..

 

Alt i alt - kjøp 2x2gb pc6400.

 

Har forresten 4 gb selv, merker ingenting forskjell om jeg bruker 4gb eller 2 gb. Men som sagt - alle har sitt forbruk.

Vel vel, alle har sin mening :)

Du må jo i det minste begrunne fordelene ved å velge 2*2 gb brikker. At overklokking blir nevnt er vel mer som en indikasjon på at det er veldig bra eller dårlige brikker. Det koker til slutt ned til dette: Hvorfor velge 2*2gb brikker som er dyre og trege når du kan velge 4*1 gb brikker som er raske og billige? Eneste fornuftige motargument til det er at man skal oppgradere til 8 gb ram senere, og det har du jo selv avfeid at vil være nødvendig på en stund.. Av alle brikkene som er 4*1 gb er ballistixen det beste kjøpet, uten tvil. Nok om det..

 

@lunnr:

 

Det oppsettet du ahr valgt ser bra ut. Likevel har jeg noen spørsmål/forslag:

 

680i brikkesettet på det hovedkortet du har valgt støtter ikke pcie2, har generelt dårlig kompabilitet med eventuell firekjerners prosessor ut i fra erfaringer på forumet. (gjelder dog mest ved overklokking) Det er også kjent for å spise minne hvis du kjører høy spenning på dem (som jeg ser du selv også nevner). Vi vet ennå ikke hvordan 780i brikkesettet blir, men det er bare en oppgradering av 680i brikkesettet, så man kan anta at ihvertfall noen av de samme problemene vil være der.(foruten pcie2 støtte)

 

Et alternativ ville kansje være et Intel hovedkort X38(highend) eller P35(mainstream). X38 skal støtte crossfire, og da kan man eventuelt gå for 2*ATI HD3870 skjermkort som er litt billigere og ørlite lavere ytelse enn 8800gt.

 

Videre ser det ikke ut som om 8800gt kortet blir å få tak i med det første.

 

"Nye" 8800GTS kommer jo også nå i desember, og vil yte i overkant av dagens 8800GTX i følge ryktene.

 

Som tidligere nevnt i tråden bør du kansje vurdere å gå for en firekjerners prosessor hvis det er langt mellom hver oppgradering.

 

Angående minnet, er det bare tull å gå for vista compatible/sli compatible bladi bla minne da dette bare er en salgsgimmik.

 

Kabinett og psu ser jeg du har bestemt deg, bare pass på at du får en psu som leverer nok ampere (50+)

Lenke til kommentar

Ok takker for gode svar

 

 

Jeg vurderer og vente litt egentlig, har bestemt meg for en duo og ikke quad prosessor.

 

 

Jeg har drivd med overclocking før, og har litt peiling på det.. men ikke mye.

 

 

Så det jeg egentlig står fast på er hovedkort og ram som er bra for SLI, er vel mer fokusert på hovedkort.

 

 

 

Så om noen har noen tips om noe bedre en det jeg har valgt, så kom med det.. eller om jeg bør vente til den oppgraderingen, noe jeg ikke har lyst til egentlig.

 

 

sier det også igjen, jeg har ikke noe penge limit, kan svi av rundt 17-23000.

 

Så om jeg velger litt "dyr" ram, hovedkort osv, er bare bra for meg^^ Vil egentlig ha den optimale SLI PC-en for de pengene jeg har.

 

 

så om dere kan hjelpe meg med tips, så skriv det ned her..

 

 

Og PS. siste ting.. var det slik at laverer Tal på ram brikken var bedre en høye? eksempel : 5,5,6,18 vs 5.4.4.15 , den med 5.4.4.15 er best?

Lenke til kommentar
Du må jo i det minste begrunne fordelene ved å velge 2*2 gb brikker. At overklokking blir nevnt er vel mer som en indikasjon på at det er veldig bra eller dårlige brikker. Det koker til slutt ned til dette: Hvorfor velge 2*2gb brikker som er dyre og trege når du kan velge 4*1 gb brikker som er raske og billige? Eneste fornuftige motargument til det er at man skal oppgradere til 8 gb ram senere, og det har du jo selv avfeid at vil være nødvendig på en stund.. Av alle brikkene som er 4*1 gb er ballistixen det beste kjøpet, uten tvil. Nok om det..

DU må lære deg og lese. Hadde du lest posten min har jeg besvart hvorfor man skal velge 2 brikker fremfor 4. Han skal ikke overklokke, det har han ihvertfall ikke sagt, så dropp det.

-4*1gb koster 6 KR mindre enn 2*2gb.

-Hastighet over 800mhz lønner seg så og si ingenting i spill. Bruk heller hundrelappene mer på noe annet.

-Ytelsesforskjellen mellom 4*1gb og 2*2gb er minimal. Hvis tilfellet er merkbart, er det mest normalt i 2*2GB's favør.

Lenke til kommentar
Lurer litt på det samme. Har 2*512MB DDR2 667 brikker kjørende under dual boot W2K/Vista 32-bit på et M2N HK, tenker på å bytte ut disse med noe kvalitet. Kingston har jeg hatt god erfaring med tidligere. Har ellers en 4800+ AMD som skal oppgraderes så langt biosen tillater, blir vel 6400+ eller høyere når det kommer, men så var det dette med valg av RAM i første omgang...

Med det hk du har bør du passe litt på hva slags minne du kjøper da det vel maks kan gi 1,9volt på minnet hvis jeg husker riktig. Da bør du ikke velge minne som trenger mer spenning for å kjøre stabilt. Ellers bør du pensjonere de 2*512 brikkene og heller gå for 2*1 gb. Minne er meget billig for tiden. Det er nemlig ikke alle hk som liker å kjøre ulik mengde minne på minneslottene sine.

Da er 4*1 ballistix brikker på vei. Har sjekket i bios foreløpig og der var det ingen ram innstillinger å se. Får vel kjøre bios oppdatering og krysse fingrene for at det virker da. Har det forresten noe å si, dette med spenning, dersom man ikke skal overklokke?

Lenke til kommentar
DU må lære deg og lese. Hadde du lest posten min har jeg besvart hvorfor man skal velge 2 brikker fremfor 4. Han skal ikke overklokke, det har han ihvertfall ikke sagt, så dropp det.

-4*1gb koster 6 KR mindre enn 2*2gb.

-Hastighet over 800mhz lønner seg så og si ingenting i spill. Bruk heller hundrelappene mer på noe annet.

-Ytelsesforskjellen mellom 4*1gb og 2*2gb er minimal. Hvis tilfellet er merkbart, er det mest normalt i 2*2GB's favør.

Vel, vi kan vel konkludere med at vi er uenige. Som jeg sa tidligere: klokkeegenskapene som er bevist i ballistixens tilfelle, det INDIKERER at det er god kvalitet. Det var årsaken til at jeg trakk frem overklokkings kvalitetene.

 

Da er 4*1 ballistix brikker på vei. Har sjekket i bios foreløpig og der var det ingen ram innstillinger å se. Får vel kjøre bios oppdatering og krysse fingrene for at det virker da. Har det forresten noe å si, dette med spenning, dersom man ikke skal overklokke?

Du skal fint klare å kjøre brikkene på standard hastighet med standard spenning, en biosoppdatering kan alltids være på sin plass i alle tilfeller :)

Lenke til kommentar

http://www.asktheramguy.com/v3/showthread.php?t=64091

 

"....Keep in mind that if you run with all four DRAM banks filled, you will very likely have to drop the bandwith from 800Mhz to 667Mhz.

 

This is because the on motherboard memory controller can not keep up with the extra DRAM at the rated 6400 speed. You will very likely need to drop the speed of the DRAM from 800Mhz to 667Mhz. If you populated 4 X 1024MB of PC8500 (1066Mhz) DRAM, then you would very likely have to drop to PC6400 (800MHz) DRAM, etc. 2 X 2048 will not issue this problem. This is a problem of all 4 banks being populated."

 

Gjelder dette alle hovedkort eller bare Asus P5N32-e sli ?

Lenke til kommentar
http://www.asktheramguy.com/v3/showthread.php?t=64091

 

"....Keep in mind that if you run with all four DRAM banks filled, you will very likely have to drop the bandwith from 800Mhz to 667Mhz.

 

This is because the on motherboard memory controller can not keep up with the extra DRAM at the rated 6400 speed. You will very likely need to drop the speed of the DRAM from 800Mhz to 667Mhz. If you populated 4 X 1024MB of PC8500 (1066Mhz) DRAM, then you would very likely have to drop to PC6400 (800MHz) DRAM, etc. 2 X 2048 will not issue this problem. This is a problem of all 4 banks being populated."

 

Gjelder dette alle hovedkort eller bare Asus P5N32-e sli ?

Mulig Intel baserte mb fortsatt sliter med dette, minnekontrollerene til AMD er en bedre løsning, og har ikke noe problem med å takle at alle minneslottene er i bruk.

Lenke til kommentar
http://www.asktheramguy.com/v3/showthread.php?t=64091

 

"....Keep in mind that if you run with all four DRAM banks filled, you will very likely have to drop the bandwith from 800Mhz to 667Mhz.

 

This is because the on motherboard memory controller can not keep up with the extra DRAM at the rated 6400 speed. You will very likely need to drop the speed of the DRAM from 800Mhz to 667Mhz. If you populated 4 X 1024MB of PC8500 (1066Mhz) DRAM, then you would very likely have to drop to PC6400 (800MHz) DRAM, etc. 2 X 2048 will not issue this problem. This is a problem of all 4 banks being populated."

 

Gjelder dette alle hovedkort eller bare Asus P5N32-e sli ?

Mulig Intel baserte mb fortsatt sliter med dette, minnekontrollerene til AMD er en bedre løsning, og har ikke noe problem med å takle at alle minneslottene er i bruk.

 

Det er nok heller Nvidia baserte HK (til socket 775) som sliter med dette. Har ikke hørt om lignende problemer med Intel baserte HK. Sitter selv på et X38 kort, med 4x2GB billig OCZ DDR2-800 ram som nå kjører på 436MHz uten noen problemer.

 

Kan slenge med noen ytelsestall slik at det blir mulig å sammenligne:

Science Mark 2.0

Memory bandwidth: 7414 MByte/s

Memory latency 159 cycles, 40.52ns, 512 byte stride

Lenke til kommentar

Mye prating her.. men alle virker jo uenig om hva som er bra, kanskje jeg bare skal vente på DDR3.. erhm, eller bare gå for 2g, og slippe og lese alles uenighet om 4g, og om 4x 1 gig, er dårligere/bedre en 2x 2gig

 

 

 

 

skal ha XFX nForce 680i SLI, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 Hovedkort, men leser jo her at Nvidia, alltså nForce? sliter med mye ram.. jaja dette ser ikke lovende ut, har alltid hatt en drøm og og bygge SLI pc, men det står jo overalt, at det er lite vits , om jeg skal spille cod 4 og crysis, pga det ikke gir noe bedre ytelse.. Noe som jeg ser som jævelig skuffende.. menmen..

 

 

Kommer jo de nye 8800 GTS kortene alle snakker om, vurdere om jeg bare skal kjøpe 8800GT, og blåse i de nye GTS kortene, som ingen kan ane om blir bedre, eller like bra som GT XXX er nå.

 

 

Vel, om noen har Synpunkter på SLI/ ikke SLI, så skriv det ned her.. jeg har 20000 og bygge pc for, så jeg har ikke planer om en gaming pakke til 10000, skal ha noe som skiller seg ut.

 

mvh Henrik

Lenke til kommentar
http://www.asktheramguy.com/v3/showthread.php?t=64091

 

"....Keep in mind that if you run with all four DRAM banks filled, you will very likely have to drop the bandwith from 800Mhz to 667Mhz.

 

This is because the on motherboard memory controller can not keep up with the extra DRAM at the rated 6400 speed. You will very likely need to drop the speed of the DRAM from 800Mhz to 667Mhz. If you populated 4 X 1024MB of PC8500 (1066Mhz) DRAM, then you would very likely have to drop to PC6400 (800MHz) DRAM, etc. 2 X 2048 will not issue this problem. This is a problem of all 4 banks being populated."

 

Gjelder dette alle hovedkort eller bare Asus P5N32-e sli ?

Mulig Intel baserte mb fortsatt sliter med dette, minnekontrollerene til AMD er en bedre løsning, og har ikke noe problem med å takle at alle minneslottene er i bruk.

 

Det er nok heller Nvidia baserte HK (til socket 775) som sliter med dette. Har ikke hørt om lignende problemer med Intel baserte HK. Sitter selv på et X38 kort, med 4x2GB billig OCZ DDR2-800 ram som nå kjører på 436MHz uten noen problemer.

 

Kan slenge med noen ytelsestall slik at det blir mulig å sammenligne:

Science Mark 2.0

Memory bandwidth: 7414 MByte/s

Memory latency 159 cycles, 40.52ns, 512 byte stride

 

 

Jeg har ddr1 ram og fortsatt bedre/like gode stats enn det der. Sikker på at du har konfigurert maskinen rett?

Personlig venter jeg på Amd DDR3.

Lenke til kommentar
http://www.asktheramguy.com/v3/showthread.php?t=64091

 

"....Keep in mind that if you run with all four DRAM banks filled, you will very likely have to drop the bandwith from 800Mhz to 667Mhz.

 

This is because the on motherboard memory controller can not keep up with the extra DRAM at the rated 6400 speed. You will very likely need to drop the speed of the DRAM from 800Mhz to 667Mhz. If you populated 4 X 1024MB of PC8500 (1066Mhz) DRAM, then you would very likely have to drop to PC6400 (800MHz) DRAM, etc. 2 X 2048 will not issue this problem. This is a problem of all 4 banks being populated."

 

Gjelder dette alle hovedkort eller bare Asus P5N32-e sli ?

Mulig Intel baserte mb fortsatt sliter med dette, minnekontrollerene til AMD er en bedre løsning, og har ikke noe problem med å takle at alle minneslottene er i bruk.

 

Det er nok heller Nvidia baserte HK (til socket 775) som sliter med dette. Har ikke hørt om lignende problemer med Intel baserte HK. Sitter selv på et X38 kort, med 4x2GB billig OCZ DDR2-800 ram som nå kjører på 436MHz uten noen problemer.

 

Kan slenge med noen ytelsestall slik at det blir mulig å sammenligne:

Science Mark 2.0

Memory bandwidth: 7414 MByte/s

Memory latency 159 cycles, 40.52ns, 512 byte stride

 

 

Jeg har ddr1 ram og fortsatt bedre/like gode stats enn det der. Sikker på at du har konfigurert maskinen rett?

Personlig venter jeg på Amd DDR3.

 

Hvordan klarer du egentlig 7414 MByte/s på DDR1? Litt enkel regning viser at det vil kreve DDR1 på ca 475 MHz for at det skal være teoretisk mulig (mener å huske at det stoppet et sted mellom 250 og 350MHz). Det var vel heller ikke noe dual channel i de tider. 40.52ns ved 512 byte stride er helt normalt for dagens systemer.

 

Du kan jo ta en titt her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...