Gå til innhold

Hjemmelaget ringlys for macrofoto til en 50-lapp!


Anbefalte innlegg

Fant et LED-campinglys på en nettbutikk til $6,3 og tenkte at det kunne være et ok utgangspunkt for et macro-ringlys. Til den prisen er det jo knapt noe tap å snakke om hvis det skulle vise seg å være helt jalla.

 

Lampen har 34 led's med god lysstyrke og drives av 4xAA batterier. Ingen spenningsregulering eller noe, kun batterier og en bryter. Dermed besto hele jobben i å sage ut et større senterhull (slik at jeg kan tre lyset over objektivet), og koble på en ekstern batteripakke.

PB265998.JPG?imgmax=576

 

Tilfeldigvis hadde jeg et hullbor på 67mm liggende, trengte bare å pusse litt i tillegg for å få det utenpå mitt objektiv som også har 67mm filterstørrelse. Deretter var det bare å flytte bryteren til en passende plass, lodde på ledninger til ny batteripakke og tre hele greia på kameraet.

100_4106.JPG?imgmax=800

 

 

Løsningen med batteripakken som er avbildet er litt klumpete, så jeg har modifisert den. Fant en batteriholder på Clas-Ohlson som er mye mer kompakt, og festet den på en smal Alu-brakett som igjen kan skrus i kameraets stativfeste. Alternativt kan batteriet festes rett på lyset, det er plass til det på baksiden.

 

 

Jeg anslår hele arbeidet til ca. en time. Ikke dårlig. Mye av tiden gikk med på pønsking, så skal sikkert klare meg med halvparten hvis jeg lager flere.

 

Utstyr:

LED-campinglys : 33,50

Batteriholder : 19,-

SUM : 52,50

 

Ytelse:

Nærgrense med jevnt lys: ca 10cm. Motivet blir godt belyst på 10-30cm avstand. Nærgrensen kan forbedres ved å legge til en reflektor. Bildet under er tatt på nærgrensen i et dunkelt belyst rom. Med ringlyset ble lukkertiden 1/60s ved f/3.5 og ISO 160.

PB266034.JPG?imgmax=640

post-23581-1196148083_thumb.jpg

post-23581-1196148102_thumb.jpg

Endret av da Gauss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for respons!

 

Lyset er ganske jevnt fordelt, men det oppstår altså en skygge i senter hvis man er nærmere enn ca 10cm.

 

Har litt lyst å lage en reflektor, men skal jeg holde stilen må jeg vel kle en plastbolle med alu-folie. Og det er jo knapt lekkert... :)

 

Alternativt, kan jeg kanskje lage noe mer i retning av en diffusor-ring som kan settes rett oppå ringen med leds. Noen tanker?

Lenke til kommentar

Batteriene ligger i midten, men med et hull på ca 55mm man muligens klar. Angående lodding, det er jo snakk om å feste 2 ledninger, det får du sikkert hjelp til ved behov.

 

 

Det er stor spredning på lyset, det er ikke noen form for reflektor foran led'ene. Derfor tror jeg 100cm blir vel langt for å få god effekt. Da går vel kanskje blitzen greit også? Med en reflektor tipper jeg rekkevidden kan bli endel bedre, men kan ikke garantere noe.

Lenke til kommentar
Batteriene ligger i midten, men med et hull på ca 55mm man muligens klar. Angående lodding, det er jo snakk om å feste 2 ledninger, det får du sikkert hjelp til ved behov.

 

 

Det er stor spredning på lyset, det er ikke noen form for reflektor foran led'ene. Derfor tror jeg 100cm blir vel langt for å få god effekt. Da går vel kanskje blitzen greit også? Med en reflektor tipper jeg rekkevidden kan bli endel bedre, men kan ikke garantere noe.

 

Har en Sigma EF-500 blitz som reiser seg høyt fra huset, så går helt greit, men lyset kommer kun overnfra, noe som er litt synd.

Det kunne en ringblitz eller lys som her ordnet opp i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...