Gå til innhold

låse opp root hardisken (/) sånn at alle har tilgang.


kjeLL//

Anbefalte innlegg

jeg klarte å "tulle" (hadde lyst til å bruke et sterkere ord) til ubuntuen min. det som skjedde var at jeg skulle endre folder permitions i .wine mappa mi og det slo tilbake og satte feil permitions i hele systemet. og gjore systemet ubootbart.

 

i recovery var jeg så lur at jeg merka alle mappene i et forsøk på å låse opp hele hardisken for å komme meg inn på profilen min å sånt. men da kom jeg endadorligere ut. så nå funker ikke recovery engang. sopper å loade rett etter at kernel er loadet.

 

det er XP dualboot på den. så jeg skulle ikke ha noen problemer med å komme meg inn på hardisken den veien heller. jeg satt og endra permitions med puppy(linux-livecd). men å ta hver fil er bare utenkbart, for der kan jeg ikke ta mer en en og en fil.

 

men før jeg mounter system hardisken i windows tenkte jeg at jeg skulle lufte det litt her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første; å gi alle tilgang til alle filer (systemfiler osv) er HELT unødvendig, og et stort sikkerhetshull (skulle det komme et virus/malware etc til linux, kan det skrive over alt, selv om du er logget inn som "vanlig" bruker, osv).

 

Profilen din er uansett eid av deg, så du skal ikke trenge å endre noen permissions for å komme inn der.

 

Om du har rotet til så mye som du sier, er det kanskje like greit å reinstallere hele greia.

Lenke til kommentar
For det første; å gi alle tilgang til alle filer (systemfiler osv) er HELT unødvendig, og et stort sikkerhetshull (skulle det komme et virus/malware etc til linux, kan det skrive over alt, selv om du er logget inn som "vanlig" bruker, osv).

 

Profilen din er uansett eid av deg, så du skal ikke trenge å endre noen permissions for å komme inn der.

 

Om du har rotet til så mye som du sier, er det kanskje like greit å reinstallere hele greia.

Henger meg på denne, å gi alle brukere tilgang til /, er galskap: Det er nesten som å kjøre Windows :p.

Lenke til kommentar
Hvis du reinstallerer, så putt /home på en egen partisjon. Det gjør framtidige reinstalleringe, oppdateringer osv. MYE enklere. Man tar da bare å reformaterer / men ikke /home, på den måten slettes ingen personlige data eller instillinger.

Jeg gjorde dette for en stund siden, jeg ble overasket hvor vanvittig lite som endrer seg når man reinstaller uten å slette noe i /home, man ser nesten ikke forskjell på reinstall og reboot =D

Lenke til kommentar

...og det er fint mulig å fikse det, men det gjelder å være like kompetent i å fikse som i å monge det til. Om du med å 'endre wine permissions' klarer å endre rettigheter gjennom hele systemet har du monga og sleiva temmelig voldsomt, i tillegg til å kjøre kommandoer med 'sudo' - og du trenger selvsagt aldri superbrukerrettigheter for å endre din brukers innstillinger. En reinstallering av alle pakkene ville vel fikset det meste...

Uansett er det en mye greiere løsning for deg å reinstallere - mindre stress, mindre tidkrevende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...