Gå til innhold

Hvor mye tjener en som har studert bioteknologi?


Gaston

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Skyter inn ytringene mine i denne tråden:

 

Jeg lurte på hva typiske arbeidsoppgaver hos fortrinnsvis en bioteknolog er? Er det noen som har erfaring med dette som har anbefalinger eller merknader - eller vet nogenlunde - hva jobben går ut på, eventuelt studiet (er det hardt?) Eller noen som har kjennskap til hvilke muligheter man har etter endt studie osv?

 

Og et annet spørsmål: Bør man være god i engelsk for å blir bioteknolog hvis man jobber i norske firamaer og intstutisjoner, eksempelvis Norske Skog eller i staten? Er god engelskkunnskap en grunnpilar i bioteknologifaget? Jeg holder nemlig ikke til mer enn en 3-er...

 

Hadde vært evig takknemlig for svar eller kommentarer i denne tråden :)

Endret av Ituca
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hentet fra Molekylærbiologi og biologisk kjemi

Hva du lærer: Du får gjennom studieprogrammet Molekylærbiologi og biologisk kjemi et grunnlag i kjemi som er nødvendig for å forstå de biologiske prosessene. Videre lærer du om molekyler og biokjemiske mekanismer som er grunnlag for alt liv, du får innsikt i celler, celleformer og organismer, og lærer om sammenhengen mellom gener, genomer og utviklingen av hele organismer.

 

I tillegg får du også en generell kunnskap i biologi og kjemi, og spesiell kompetanse i molekylærbiologi og biokjemi (avhengig av fordypning). Det legges spesielt vekt på laboratoriearbeid. Du kan spesialisere deg i bruk av genteknikk i biologi, bioteknologi eller biomedisin, eller skaffe deg en solid bakgrunn for videre studier i biokjemi.

 

Arbeid:

I tillegg til tradisjonell bruk av bioteknologi, som produksjon av øl, vin, antibiotika og vitaminer, fører den genteknologiske forskningen til at bioteknologiske metoder i stadig større grad benyttes i andre former for produksjon. Kjemiske analyser og metoder er i dag uunnværlige innen for eksempel biomedisin, miljø, farmasi og annen industriell aktivitet.

 

Hvis dere lurer på noemer så kan dere sjekke ut linken ovenfor og evt sende mail til de som er ansvarlige for studiet. De er flinke til å svare.

 

edit: Når det gjelder lønn så ville jeg anta startlønn på 400-450k som er tatt fra Tekna.

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...