Gå til innhold

Valg av nybegyner objetiv til eos 400D


Anbefalte innlegg

Har endelig fått råd til å kjøpe meg et eos 400D kamera, men synes ikke objetivet som fulgte med var alverdens. Så da lurte jeg på om noen kunne komme med annbefaliger på hvilket objektiv jeg burde annskaffe meg. Kommer til å ta en del biler av barn/hund/bil i bevegelse inne og ute

Er ikke noen kløpper på dette så setter stor pris på all hjelp jeg kan få. Er greit at et objektiv ikke koset hele lønna mi heller da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De aller fleste vil mene at du som nybegynner heller burde øve med objektivet som følger med. Det tar helt fine bilder og det er fotografen, ikke utstyret som skiller en god og dårlig en.

Men siden du spør, trår du ikke feil med dette fra https://prisguiden.no/product.php?productId=41657

Hvis du søker på forumet ser du at det har mange anbefalinger. Det er lyssterkt og skarpt, totalt sett mye for pengene :thumbup:

Endret av MikeLevy
Lenke til kommentar
Ja.

 

Javel?

 

OnT:

 

I tillegg til objektivet som MikeLevy anbefaler, så vil jeg nevne Canons relativt nye 18-55mm f/3.5-5.6 IS, som visstnok skal ha milevis bedre optisk kvalitet enn lillebroren, nemlig kitlinsen du har. I tillegg har den innebygget bildestabillisator, som skal kompensere for rundt 3-4 EV-stops. I tillegg har XD.no den inne til 1424 kr, om er veldig billig tatt i betraktning av hva den leverer.

 

dessverre så kan byggekvaliteten, og "feelingen" av fokuseringselementet sammenlignes med kitobjektivet i høy grad. Men om dette ikke plager deg nevneverdig når du tar bilder med kitobjektivet ditt, så tror jeg ikke at du "vil grine på nesen" av dette objektivet. ;)

 

Photozone.de's test av Canon EF 18-55mm f/3,5-5,6 IS

Beste pris hos Produktguide.no

 

-MightyTwin.

Endret av MightyTwin
Lenke til kommentar

Når man skal fange hunder i bevegelse er det ofte at man ønsker litt mer zoom. Dette må dog trådstarter avgjøre selv, men jeg setter opp 3 forslag til objektiver her:

 

1: Normalzoom:

 

Tamron 17-50 f2.8

 

2: Telezoom

 

Canon 70-200 f4

 

3: allroundern:

 

Sigma 50-150 f2.8 HSM

 

 

Jeg tror kanskje jeg hadde valgt Sigmaen om jeg var trådstarter. Det er et knallbra objektiv som selges rimelig på lefdal

Lenke til kommentar
Når man skal fange hunder i bevegelse er det ofte at man ønsker litt mer zoom. Dette må dog trådstarter avgjøre selv, men jeg setter opp 3 forslag til objektiver her:

 

1: Normalzoom:

 

Tamron 17-50 f2.8

 

2: Telezoom

 

Canon 70-200 f4

 

3: allroundern:

 

Sigma 50-150 f2.8 HSM

 

 

Jeg tror kanskje jeg hadde valgt Sigmaen om jeg var trådstarter. Det er et knallbra objektiv som selges rimelig på lefdal

 

1. Godt valg. evt også Sigma 18-50mm

2. Ikke lyssterk nok for bilder av hunder i bevegelse. Spesielt ikke i skog++ Blir evt MYE støy når man må bruke høy ISO

3. Som standardobjektiv så er den ikke vid nok. Da må man ha enda et og da blir det fort dyrt

Lenke til kommentar
Når man skal fange hunder i bevegelse er det ofte at man ønsker litt mer zoom. Dette må dog trådstarter avgjøre selv, men jeg setter opp 3 forslag til objektiver her:

 

1: Normalzoom:

 

Tamron 17-50 f2.8

 

2: Telezoom

 

Canon 70-200 f4

 

3: allroundern:

 

Sigma 50-150 f2.8 HSM

 

 

Jeg tror kanskje jeg hadde valgt Sigmaen om jeg var trådstarter. Det er et knallbra objektiv som selges rimelig på lefdal

 

1. Godt valg. evt også Sigma 18-50mm

2. Ikke lyssterk nok for bilder av hunder i bevegelse. Spesielt ikke i skog++ Blir evt MYE støy når man må bruke høy ISO

3. Som standardobjektiv så er den ikke vid nok. Da må man ha enda et og da blir det fort dyrt

Er det noen andre objetiver du ville anbefalt i stede? Kunne godt tenkt meg et objetiv med litt bedre zoom, ber kansje om litt mye av ett objetiv eller?

Endret av Anders-G
Lenke til kommentar

 

1. Godt valg. evt også Sigma 18-50mm

2. Ikke lyssterk nok for bilder av hunder i bevegelse. Spesielt ikke i skog++ Blir evt MYE støy når man må bruke høy ISO

3. Som standardobjektiv så er den ikke vid nok. Da må man ha enda et og da blir det fort dyrt

Er det noen andre objetiver du ville anbefalt i stede? Kunne godt tenkt meg et objetiv med litt bedre zoom, ber kansje om litt mye av ett objetiv eller?

 

Du trenger ikke f2.8 for å ta actionbilder. F4 holder massevis det. Så jeg er totalt uenig i din ditt svar nr 2

 

Når det gjelder sigmaen i svar 3 er det kanskje ikke vidt nok, men nå har trådstarter fra før et kitobjektiv. Dessuten kan man klare seg utrolig med kun et objektiv. En venninne av meg tasser rundt med et Canon 350d med en 70-200 f4 på. Hun går de fleste fotografer en god gang, og klarer seg utmerket med et objektiv....

Fotografering blir hva man gjør det til, og ikke hva utstyret gjør det til. Min favoritt er f.eks 85mm 1.8 fra Nikon. Jeg ser derimot heller muligheter enn begrensninger med denne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...