Gå til innhold

programmering av atmel 89c52


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skulle gjerne fått programmert en del ic-er av typen Atmel 89c52.

Fant denne oppskriften på å lage hardware selv, med tilhørende programvare:

 

http://chaokhun.kmitl.ac.th/~kswichit/Pgm89v2/Pgm89_2v0.html

 

Det så jo ikke så veldig enkelt ut det programmet som brukes her da.... Er dette håpløst

for en fersking?

 

Når man først har fått lagd et prog. som funker er det vel fort gjort å skrive det til mange IC-er?

 

På forhånd takk for tips og hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AT89C52 er på vei til å fases ut, så jeg vil absolutt anbefale å se på en litt mer moderne arkitektur, AVR f.eks. :)

 

Hardwaren som skulle lages så litt vel avansert ut for en fersking. Du er avhengig av å ha utstyr for å lage to-lags PCB og få tak i alle ICene som trengs til kortet også.

 

Når du først har programmerer og program som fungerer så er det veldig fort gjort å programmere opp mange kretser. Saklige programmerere bruker bare noen sekunder på den jobben.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg har en del av at89c52 liggende, så det er jo dumt å kaste dem og bruke penger på å kjøpe noe nytt....

 

Fant et kit på en svensk side til en grei pris:

http://www.electrokit.se/index.php

 

artikkelnr.: 10100123

 

Denne ser ikke så altfor vanskelig ut å bygge. Det jeg er mest skremt av er å skrive programmet.

Men er det no' lettere å lage programmet til en mer moderne chip?

Lenke til kommentar

For å programmere AVR'er så er det enkleste å kjøpe en programmerer.

 

Du har nok å velge blandt; STK500, AVRISP mkII, DRAGON og JTAGICE mkII.

 

Om du vil drive med litt forskjellig så ville jeg gått for STK500 (eller vente på STK600), siden denne har sokler du dytter µC ned i og kobler til programmereren med flatkabler. Tror den koster rundt 80 $, men universiteter har ofte en mulighet til å skaffe den til studenter for en billig penge.

 

Finnes det ikke ferdige programmerere til AT89C52? Antagelig er det mye greiere for deg å kjøpe noe ferdig og bruke tiden på å skrive kode til brikken du vil bruke istedenfor å banne over å ikke få programmert kretsen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...