Gå til innhold

Sambandsbataljonen - Januar 08


Mats1988

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er innkalt til sambandsbataljonen, bardufoss, januar neste år.

 

Hva kan jeg forvente meg av denne tjenesten? Noen som har erfaring med sambandsbataljonen her på forumet?

 

Fikk høre av en kompis av meg at det blir kalt "Kaffejeger bataljonen", er det virkelig så slapt der, som han skal ha det til? Og til slutt lurer jeg på om det er kanskje noen andre ifra forumet som skal til Bardufoss, for å tjenestegjøre i sambandsbataljonen i januar neste år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg var i Sambandsbataljonen i 2005/2006. Det var det gøyeste året i hele mitt liv! Jeg hadde det fantastisk gøyt, utfordrende, slitsomt til tider og sosialt.

 

Litt om sambandsbataljonen:

 

Tror kanskje de har lagt om litt der oppe nå med et nytt kompani, men når jeg var inne var bataljonen delt opp i 2 kompanier, tele- og komandoplasskompaniet. Jeg var i telekompaniet og anbefaler deg det hvis du vil ha det litt utfordrende. Kommandoplasskompani er ganske slack og, synes jeg, lite utfordrende.

 

Telekompaniet kjører beltevogner på fjelltopper og setter opp samband mellom kommandoplasser. Kommandoplasskompaniet (KKP) drifter og setter opp kommandoplassene. En kommandoplass er en stor midlertidig "leir" med masse telt og kontainere. Det er mye rutinepreget og mye vakttjeneste.

 

Er du i telekompaniet er troppene delt opp i mange lag som operer selvstendig. Jeg var lagfører for et lag, og vi opererte for oss selv i mange dager i strekk. Veldig gøyt!

 

I min tid hadde også KKP en utrolig mye mindre strevende tjeneste enn oss andre. Vi hadde 1 ukes mestringsøvelse, de hadde 1 dag! Forøvrig er mestringsøvelsen noe helt rått å være med på!

 

Ellers er tjenesten veldig grei og variert. Alt fra samband, seff, sanitet, skyting, fysisk, sluttet orden og alt annet. Det er en variert tjeneste, men den blir ikke mer enn du gjør ut av den selv!

 

Et tips hvis du vil komme noen vei er å ha en god innstilling. Vær innstilit på at dette kan bli bra og vær interessert i å teste deg selv, og det vil gå bra med deg.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Eg var i sbbn tkp i 06-07, og sluttet etter 100dager.

Eg ser dei fleste gleder seg til 1stegangsteneste i sbbn, eg vil anbefale dim.

Dei to ukene i starten var artige...

Etter det fant eg ut at det var grukaldt i teltet, sjeldent rolig der eg skulle sove etc.

Det beste var gutta! Fikk mange venner kjapt.

Om natta kunne eg lese skriblerier overalt ved senga:

1dtd!

kan ikke sove, skal dimme!

dimm nu!

haha bleikfeite rekrutter, du er i helvete! 50 dager i felt, 37dtd

endelig min tur til dimm!

 

det mest imponerende var ein soldat som hadde telt ned fra 200dager til han sku dimme...

200dtd

187dtd

144dtd

143dtd

120dtd

88dtd

42dtd

12dtd

endelig frihet!

 

Eg har kontakt med et par i forskjellige tropper, og ein er happy, dei to andre er lei;(

Ei uke etter at eg kom til bardufoss, sa ein til meg: bardufoss er ein kjip plass. kom deg vekk.

 

Eg sier ikkje at alt e kjipt, eg ba faktisk om innkallelse uvitende som eg var... Mestringsuke var artig, men eg har hatt vondt i ryggen siden...

Etter to uker med arbeid fikk eg endelig dimme. Det var ein rus uten like, eg slapp ut...

 

Er du i veldig god form er det bedre odds for at du trivst.

Er du i vanleg eller ikkje heilt god form, blir du den som sakker ned laget, ser dum ut og alt blir verre.

 

Eg har wasta nesten 6 mnd, er blakk osv... Det e ingen skam i skolegang eller jobb heller folkens

Lenke til kommentar

Jeg var selv i Telekompaniet i ett år (augustkontigent 06-07), og det var egentlig en veldig grei tjeneste. Som en nevnte tidligere er man i TKP for det meste i små lag på 3-4 personer som opererer en beltevogn og setter opp knutepunkt for å koble sammen kommandoplassene gjennom radiolinje. Da slipper man (for det meste) å ha befal hengende rundt seg hele tiden. Til vanlig er det ille nok, men på øvelser er det helt grusomt når de er trøtte og klager på alt og skal ha deg til å fikse hver minste ubetydelige detalj (la merke til dette da jeg var innom tropps-ko der noen uheldige stakkarer måtte være). På knutepunktene har man også strøm til rådighet ved hjelp av aggregat, og det er derfor fullt mulig å ta med seg laptop e.l dersom man vil se på film, spille etc. når man ikke har vakt eller sover :) (selvfølgelig innebærer det litt risiko for skader på laptopen, så man tar ikke med seg en splitter ny Alienware-laptop til 30 000). Det er også en del trening i generelle soldatferdigheter som skyting, patrulje, sanitet etc.

 

Selv om jeg hatet ganske mye på infanteriøvelsene, så var sambandsøvelsene som regel bare kos, og jeg er utrolig fornøyd med å ha hatt en tjeneste hvor det til tider var veldig slapt og rolig, men også en del tøffe tak. Når man sitter i etterkant og snakker om militærtjenesten med andre folk er det greit å kunne fortelle mer enn "jeg satt inne i et fjell og fulgte med på en radar". Ønsker du en mest mulig selvstendig tjeneste i Sbbn er nok å havne på et knutepunkt i TKP det beste valget :).

Lenke til kommentar

Var i Kommandoplass for 11 år sidan (sikkert ting som er endra, men prinsippa er vel like). Om du forventar action og spenning frå tenesta er ikkje dette plassen. Mykje sjauing av brakker, telt, aggregat, jerrykanner, kjøre post etc. På den andre sida er det stor sjanse for at du disponerer bil, noko som gir brukbar fridom. Og har du greie befal og oppfører deg pent får du bruke bilen til velferdsturar i helga, f.eks til Narvik for å kjøre ski.

 

Eg var der frå august til juni. Fram til januar/februar var det ganske greit, med opplegg, øving og nye ting å prøve, men etter det vart det ganske kjedeleg med mykje vaktteneste, venting og vedlikehald av utstyr.

 

Det er lite kamptrening, trur ikkje vi skaut meir enn 100 skarpe skudd i løpet av heile tenesta. Det er ein del fysisk fostring den første tida, etter det er det heller slapt, med unntak av 3-mila til fots og på ski. Så bruk heller treningsrom/gymsal på eiga hand. I 96/97 var det riktignok så mykje snø at taket på gymsalen knakk saman, men reknar med dei har fiksa det nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...