Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montere Sub motsatt/feil vei.


jennnereer

Anbefalte innlegg

Har noen ganger sett folk montere sub-elementene med membranen(eller hva det het) inn i kassa. Altså, baksiden stikker ut av kassen.

 

Hvordan vil lyden bli ved en slik montering?

Hvordan vil det påvirke kassevolum?

 

om dere ikke skjønner hva jeg mener:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Trunk1.jpg

 

 

 

Og mens jeg er på det, hvis jeg bygger en portet kasse, må bassrefleksrørene gå helt inn i kassa eller kan jeg dra dem utenfor og opp gjennom hattehylla for å få trøkket mer fram i resten av bilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter som jeg har forstått skal det ikke ha noe å si på lyden.

 

Kassevolumet blir litt mindre, siden du ikke trenger å bygge kassen litt større for å ta med volumet som subben tar inne i kassen.

Så det kan være en grei løsning for å ikke bruke hele bagasjerommet? fikse en aldri så liten grill/bøyle rundt slik at man kan ha med bagasje uten å skade subbene.

Lenke til kommentar
tja, det ser jo ganske bra ut også, om du har eg bra sub. Å ikke noe billig noe med liten magnet :p

Satser på 1/2 MTX 9500 12" fra USA med MTX 1000XD 1000Wrms 2Ohm monoblokker.

koster vel 2200-2500 per amp/sub med frakt. Men om jeg gjør det så blir det først en m/amp og den andre en måned senere :p skal skille kamrene slik at de ikke påvirker hverandre og har mulighet for å bruke en av gangen.

 

Edit:

+/-2990 for sub

+/-2400 for forsterker

Inkludert frakt og mva.

Endret av Mentzoni
Lenke til kommentar
Det er jo lett å skade den delen som stikker ut av kassa (Magneten og de små andre dingsene) når den ikke er beskyttet da, men det går vel helt fint.

Tenkte å få lagd en slags grill hvis jeg velger denne måten å installere. 2 eller 4 stålrør knekt til å passe rundt og sveiset til et feste. men har enda ikke helt bestemt meg, får se hva som skjer når jeg først får kjøpt suben(e). Skjønte jeg det rett at den typen kalles (nå husker jeg ikke i farta og bilradiospesialisten er nede).

Men noen som vet hvor stor kassa må være på den måten?

Hvert av MTX elementene skal ha 1.0ft3-1.5ft3(lukket) og 1.75ft3(portet) Hvor store bør de være for dette oppsettet? og hva er best? portet eller lukket.

 

Blir en del spørsmål men er første gang jeg skal bygge anlegg.

 

Er 1 ft det samme som en fot? 33cm eller der omkring?

Lenke til kommentar
Det er fordeler og ulemper.

 

les litt her:

http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=33&ids=artID

 

Var en ting jeg stussa litt på i den guiden der. Hva mener de med at kryssfiner er vanskelig å jobbe med og slår seg i fuktig vær? Jeg har aldri merket at kryssfiner slår seg i fuktig vær, og syns det er svært enkelt å jobbe med. Kryssfiner med litt tykkelse har jeg aldri klart å sprekke med å skru, for eksempel.

Lenke til kommentar
For gud skyld, IKKE dra porten opp hatthylla for å "få mer trøkk inne i bilen". Dette resulterer bare i en sløv og treg bassgjengivelse.

 

Så lenge porten har de rette dimensjonene, er det vel ikke noe problem å la den gå opp igjennom hattehyllen?

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...