Gå til innhold

Canon optikk på Nikon hus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden Canon har et par linser som frister (24-104/f4 IS, 70-200/f4 IS) så lurte jeg på om det fins en overgang som gjør det mulig å bruke disse på Nikon hus?
Nope, i hvert fall ikke uten teleconvertereffekt. Problemet er kombinasjonen liten objektivfatning (Nikon) og kort avstand til fokusplanet, som gjør at det knapt finnes konvertere til Nikon. Canon-optikk er også litt vanskelig generelt, fordi fatningen er så stor rent fysisk. Nikon-optikk kan brukes på mange systemer med konverter, men veldig lite andre veien.

 

Du får tråle eBay en måned eller to, og håpe på at du kan finne en Nikkor 70-210 f/4 der, og spare til en Nikkor AF-S 24-70 f/2.8...

 

Ønsker du deg de objektivene, er det dessverre ikke noen annen (god) løsning enn å kjøpe dem, og sette dem på et Canon-hus. Tro meg - det er svært mange som gjerne skulle hatt nettopp de to objektivene på et Nikon-kamera, eller Pentax/KM/Sony etc. for den saks skyld, men det er ikke mange convertere som finnes...

Lenke til kommentar

70-200 F4 IS har vel sin nærmeste ekvivalent i Nikkor 70-200mm f2.8 G AF-S VR- men den er noget dyrere.

 

Nikon har derimot ikke noe fullgodt alternativ til 24-105mm f4 IS, som mange misunner Canonistene. Nikkor har et kjipt 24-120mm f3.5-5.6 VR, men den er både trist i byggkvaliteten, har underlegen bildekvalitet og variabel lysstyrke- DOH!

 

Jeg vurderte seriøst å dumpe Nikonutstyret mitt da jeg kunne kjøpe Canon 5D + 24-105mm f4 IS for 15000,- Tokyo!! (angrer egentlig litt på det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...