Gå til innhold

lydkort til hifi-pc


Anbefalte innlegg

Jeg har etterhvert sett nytten av å bruke pc som musikkavspiller og filmavspiller, men har til nå vært skuffa over resultatene i forhold til konvensjonelle lydkilder som f.eks cd-spiller eller dvd-spiller.

 

Teoretisk sett kunne jo PC-en knust hvilken som helst annen lydkilde spesielt med mange nye utgivelser på mastertapekvalitet som f.eks fra Linn Records. Flac og wma er jo lossless så det burde i allefall være godt mulig å matche en cd-spiller.

 

Hvilke komponenter burde en slik pc ha for å utnytte hifi-potensialet i slike innspillinger? Jeg tenker på hovedkort, strømforsyning, lydkort spesielt, etc. ? Er det noen som erfaring med å bygge en slik pc, hvilke komponenter har dere ev. brukt? Det sier seg selv at f.eks D/A converteren på lydkortet må matche det som sitter f.eks i en Denon cd-spiller til 8-10 000, samt de andre komponentene.

 

Et annet spørsmål er om en slik pc uansett vil generere støy i lydbilde siden det finnes så mange eletroniske komponenter så nærme hverandre. Finnes det kabinetter som eliminerer slik støy?

 

Pris er ikke egentilg relevant, men kult om det finnes alternativer til si 10-15 000 kroner som vi spille bedre enn f.eks en dedikert cd-spiller til samme prisen.

 

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bruker ASIO som lyd-API og Toslink (optisk-digital) mellom PCen og forsterker (eventuelt en annen DAC) vil du få en signalbane som er tilnærmet perfekt, og er uten tvil den "ultimate" måten å koble til for audiofile.

Med ASIO vil du unngå alt av mixere og annen programvare som kan tukle med lyden før denne når lydkortet. Med ASIO vil du oppnå bitperfekt forflyttelse av dekodet lyddata til lydkortet i motsetning til f.eks DirectX-APIet som går igjennom kmixeren i Windows. Ved å bruke optisk-digital vil disse lyddataen omgå DACen på lydkortet og kun bli videresendt til forsterkeren. Dermed er det ingen analoge komponenter på lydkortet som kan forringe signalet. Signalet slik det kommer ut i enden av Toslink-kabelen er akkurat slik lyddataen var da CPUen puttet dette i bufferen etter dekodingen av lydkilden. Dermed blir det DACen i forsterkeren som tar seg av analogiseringen av lyden. DACen i forsterkere er som regel av bedre kvalitet enn de i konsumerlydkort. Har du en egen DAC kan du også så klart bruke denne såframt den har Toslink-inngang.

Fordelen med Toslink (optisk-digital) framfor den mer konvensjonelle kobberledning-coaxen (elektrisk-digital) er at Toslink, i motsetning til coax, har liten eller ingen jitter.

 

Med andre ord trenger du ikke et lydkort engang for å oppnå denne løsningen. Så lenge du har Toslink-utgang er dette fult oppnåelig. Jeg mener å huske det var snakk om en slags USB-duppeditt tidligere som bare var en USB-til-Toslink-konverter (om det kanskje ikke var USB-til-Coax), og var strengt tatt ikke engang lydkort å regne. Men noe slikt hadde jo vært ypperlig for deg.

 

Lykke til :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Det ser ut som et godt oppsett, men det forutsetter jo en ekstern DAC? Hvis DAC'en sitter på lydkortet, kan man fortsatt kjøre ASIO, eller må DAC'en være ekstern?

 

Toslink høres jo bra ut, i og med at man kutter hele pc tullet med støy etc, men det forutsetter også et eksternt lydkort/DAC?

 

Spørsmålet er om det er lønnsomt å kjøpe et internt lydkort med en kvalitets DAC og så kjøre ASIO, eller om resten av PC-en genererer for mye støy til at det er noe poeng?

 

Jeg har lite erfaring med komponentene på lydkort, men noen tråder her på forumet diskuterer jo DAC'ene på lydkort som like bra eller bedre enn mange av de som sitter i seriøse cd-spillere og dvd-spillere. Hvis det er tilfelle, og støynivået fra resten av PC-en (tenker da på elektrisk støy, ikke vifter etc) ikke er nevneverdig får man jo bedre resultat enn ved å kjøpe en dyr cd-spiller i tillegg til at det er mulig å spille av filer på mastertapekvalitet som ikke er tilgjengelig på andre måter.

Lenke til kommentar

Neida, må ikke ha ekstern DAC. Så lenge forsterkeren din har Toslink-inngang så har den en integrert DAC, som samtidig vil trolig være av bedre kvalitet enn DACene på konsumerlydkort.

DACen trenger man kun for å analogisere digital lyddata. Hvor i signalbanen man plasserer denne har ingen innvirkning på hvorvidt man kan bruke ASIO eller ikke. Men for å unngå f.eks statisk støy, indusert støy, osv, på det analoge signalet er det best å ha DACen så sent i signalbanen som mulig, derfor helt til slutt i forsterkeren istedet for nesten helt i begynnelsen på lydkortet. :)

 

Når man bruker ASIO sammen med Toslink blir det nesten som en forlengelse av den interne bussen for datakommunikasjon inni datamaskinen din, som streker seg helt fram til forsterkeren. Pga. lav jitter med Toslink vil signalet som kommer fram til forsterkeren være nesten 100% garantert feilfritt og helt upåvirket av softwaremixere og andre støykilder som forekommer på analoge signaler ved at DACen er tidlig i signalbanen. Og det er derfor ASIO+Toslink gir deg, i teorien, den beste måten å koble til på. :)

 

Det du trenger er:

 

* Toslink-utgang på lydkort (hvilket som helst lydkort vil gjøre susen)

* Toslink-inngang på forsterkeren.

* En Toslink-kabel.

* ASIO4all-programvare om lydkortet ditt ikke støtter ASIO.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Det er ikke helt riktig det skagen skriver. DACen integrert i en hjemmekinoforsterker er i beste fall middelmådig, selv når man er oppe i 20 høvdinger. I tillegg er det alltid dårligere å slave en DAC til en ekstern klokke enn å bruke intern klokke, men dette kan du ikke gjøre med mindre du har en DAC med reklokking / jitterfjerning på inngangene.

 

Disse tre DACene har reklokkin og jitterfjerning, og vil låte minst like bra som en CD-spiller til 15000 er selv med et billig lydkort eller billig dvd-spiller som kilde:

 

Lavry DA10 9000,-

Benchmark DAC1 10500,- med USB interface.

RME ADI-2 6000,-

 

 

Jeg har selv Lavry DA10, og da har jeg knallyd uansett om jeg bruker CD-spiller, PC, ser DVD eller tom. bruker mp3-spiller med spdif-utgang. Eneste aberet at den bare har balanserte utganger. Benchmark har også vanlig RCA-utganger.

Lenke til kommentar

Kikka litt rundt på nettet, og ser helt klart fordelen i å ha en ekstern DAC - de som sitter i hjemmekinoforstekere er ofte ikke verdt mer enn de som sitter på billige lydkort. De fleste kjører jo uansett ikke digitalt inn i forsterkeren, men analogt.

 

Det aller beste ville kanskje vært å kjøpt en helt digital forsterker, som f.eks en Lyngdorf, men da må man fort ut med betydlig større summer. Dessuten liker jeg lyden av kombinasjonen NAD/B&W så jeg tror det passer meg bedre. Lyden fra lydkortet derimot, det suger bigtime!

 

En annen fordel med ekstern DAC er selvfølgelig egen strømforsyning og mulighet til å plassere langt fra støykilder, og ikke minst at det er mulig å koble til alt som er av digitale lydkilder som mp3-spiller, cd/dvd-spiller, pc etc. Det skal bli kult å kjøre noen av Linn Records sine mastertapeinnspillinger fra mp3-spilleren og knuse denon dvd-spilleren på lydkvalitet.

 

Det er nesten rart at ikke flere audiofile nerder som oss kjører den kombinasjonen, det gjør det jo sinnsykt mye lettere å oppgradere annlegget. Dessuten slipper man alt hasslet med å skru fra hverandre PC-en hvis man skal oppgradere komponenter der. Har man lydkort med digital utgang (Toslink) er det alt man trenger. Det får man jo tilogmed billig som PCMCIA hvis jeg ikke tar feil.

 

Kanon! Da er det bare å finne ut hvilken DAC som skal velges og begynne å spare....noen flere forslag? Er det noen som kjenner til tester av ulike DAC'er også?

Endret av Slusketass
Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som deg når jeg skulle handle anlegg i våres. I første omgang kjøpte jeg et Onkyo WAVIO SE-90PCI og hadde i utgangspunktet tenkt til å bruke det som kilde. Etter hvert som anlegget begynte å falle på plass bestemte jeg meg imidlertid for å hoppe i det og kjøpe meg en ekstern DAC da jeg alikevel hadde sprengt budsjettet mitt og vel så det, og endte etter sigende opp med en Benchmark DAC1. Da jeg allerede hadde en optisk toslink utgang på Onkyo lydkortet mitt kjøpte jeg utgaven uten USB. Det å investere i en ekstern DAC et valg jeg er uendelig glad for i dag! For det første så går DAC-en aldri ut på dato, og selv om jeg bestemmer meg for å kjøpe en cd-spiller en gang i fremtiden vil den løfte lyden betraktelig nesten uavhengig av hva jeg kobler til den. Og for det andre er den en forbasket god hodetelefonforsterker som ga selv mitt trådløse sennheiser hodetelefonsett et godt løft. Det viktigste er selvfølgelig at anlegget fikk en skikkelig kilde, og lydkvaliteten ble løftet til nye høyder. Kort sagt vil jeg i aller høyeste grad anbefale deg å spare til en ekstern DAC! Linken i signaturen til minHIFI viser bilder av oppsettet mitt der jeg bodde før. Som jeg nevner i kommentarfeltet har forsterkerne endelig fått et rack de fortjener i den nye hybelen min, og nye bilder er nærtstående. :)

Lenke til kommentar

Mange interessante svar på innlegget, men ingen rører ved det han opprinnelig spør om: Hvilke komponenter bør man ha i en PC for HiFi lyd. jeg tolker det dithen at 5.1 er uinteressant. Er selv oppe i en tilsvarende runde, og har landet på en Barebone variant a là dette:

 

ASUS T3-P5G965 Barebone System, Intel G965 Chipset, Supports LGA775 CPUs, Dual DDR2 800, SATA, PCI-E

 

Optical Drive: Black Lite-On 20X DVD Burner LH-20A1P-185

 

Dual Channel Memory: Two OCZ 2GB 2x1GB DDR2 667 Memory OCZ2SOE6672GK

 

CPU Cooler: Scythe MINE Rev.B 3 Heat Pipes CPU Cooler SCMN-1100

 

SATA Hard Drive: One Seagate Barracuda 7200.10 750GB SATA HD OEM

 

Retail Box LGA775 CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz LGA775 CPU

 

Tanken er liten og stillegående. Skal fungere som en transport enhet for musikk server i annet rom og surfing.

 

Som Skagen nevner er det et poeng å bruke ASIO, men vel å merke kun hvis du har XP eller Vista som OS. De andre OS´ene bruker ikke KMIXER. Når det gjelder ekstern Dac er det mange meninger der ute, og man kan bruke ubegrenset med penger (som med all annen hifi..) Det eneste alle er enig om er at en ekstern DAC er det enenste saliggjørende (Jitter, interference & kvalitet på komponenter) Jeg har fulgt med på Audioasylum en stund uten å bli neveneverdig klokere. Benchmark, Wavelength, M-Audio, EMU 0404USB, etc.. Så vidt jeg kan se er det Benchmark DAC 1som får flest hurrarop. Skjønt en venn av meg skryter av sin minimalist løsning med en Shigaraki DAC. I prinsippet trodde jeg at det ikke spillte noen rolle om man brukte Toslink eller USB, men også der er meningene mange.

 

Oppdatert: I følge Benchmark, er det kun de som leverer en USB DAC 100% jitter fri. Sjekk denne forum posten på Stereophile for info.

 

Oppsummert tror jeg at en stillegående PC og ekstern DAC er løsningen, men at det kanskje kan være verdt å eksprimentere litt med utganger etc.

Endret av cozmic
Lenke til kommentar

Utrolig bra med tilbakemeldinger!

 

jeg har også trålet en hel haug med forumer og kommet fram til at ekstern DAC er tingen. Når det kommer til hvilken er det sikkert forskjeller der ute, men kommer man opp i 10 000 kroner og mer er det vel ikke veldig stor forskjell på de ulike modellene, eller hva? I forhold til usb/toslink er vel dette også en diskusjon som går på veldig små nyanser i lydbilde. Men det er jo selvfølgelig viktig for mange, i alle fall på papiret.

 

Så kanon ut oppsettet ditt miCro, skikkelig kraftige kabler og full pakke! Har du forsøkt å høre forskjell på cd-kvalitet/wav, i forhold til studio/masterkvalitet? Linn f.eks selger masterkvalitet over nett, hadde vært kult å høre om man kan høre forskjell. I så fall kan jo de fleste andre signalkilder bare gå å legge seg. Den DAC'en din så sweet ut, kanskje jeg skal spare enda litt lenger...hvor mange innganger har den?

 

Det kule er at med ekstern DAC revolusjonerer PC-en musikkopplevelsen, for meg ihvertfall, fordi man kan kjøpe musikk direkte over nett i cd-kvalitet, og så nyte samme kvalitet to min senere på anlegget! Etter at jeg begynte å høre og kjøpe musikk via nett har bekjentskapen til nye band/musikere eksplodert! Og mange ville jeg antagelig aldri ha vært borti på noen annen måte, fordi de store platesjappene bare tar inn det samme, fra de samme leverandørene. Ikke lett å få tak i ting på små indylabeler på platekompaniet akkurat....

 

 

Kom på en ting til, hvis man går for usb-versjonen av DAC1 kan man vel droppe hele lydkortet? Det er jo kult, så kan man kjøre fra bærbar pc også, hvis man ønsker det.

Endret av Slusketass
Lenke til kommentar

Istedetfor å benytte en pc som lydsource, vil et bedre alternativ være Sonos eller Transporter, og bare benytte PC-en som 'musikk-server' til hifi'en.

 

Sjøl bruker jeg en Sonos (som henter musikken ifra en server) + en DDDac før forforsterkeren til rør-ampene.

Det gir et bra resultat da PC-en kan bråke så mye den vil da den står i ett annet rom, og Sonos'en henter musikken trådløst.

 

Edit: Eneste 'ulempen', er at musikk i lavere enn 256kbps mp3 kvalitet høres elendig ut, så 320kbps eller FLAC/lossless er eneste som duger for å kunne nyte musikken.

Endret av B1ackBoX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...