Gå til innhold

Kjøpe nå, eller vente til over jul? CPU,GFX,HK og RAM!


Anbefalte innlegg

Hei! Sitter med et lite spørsmål her akkurat nå, og er ganske i tvil.

 

Har blitt fristet ganske mye av de nye 8800GT kortene, men har avbestilt etter at det tok for lang tid før det kom på lager hos nettbutikken. Har også lurt på å oppgradere til en Q6600 prosessor (2,4ghz), sammen med 4 GB ram!

 

Ser at en kan få tak i desse komponentene rimelig billig nå. Men tror dere prisene vil synke ytterligere etter jul? Var det ikke snakk om at Quad prosessorene kom til å synke rundt nyttårstider, grunnet diverse AMD utgivelser.

Har også hørt om at det skal komme en ny versjon av 8800GTS, men har ikke funnet så mye informasjon på forumet om dette kortet. Vil dette yte bedre enn 8800GT igjen, og vil det komme i noenlunde samme prisklasse? (2000)

 

Mye spørsmål her, men slik er det alltid når man skal oppgradere PC-en! :)

Vet at det "alltid" kommer noe nytt, og at det er vanskelig å synse hva komponenter koster frem i tid. Men er det noen som har tips og viktig informasjon ?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke lett og sitte og vente..... vil fortsette mitt forhold til AMD, og har bestilt nytt 790FX hovedkort "som kommer til jul"... la inn ordre nå for og vere blant de første som deler den første pallen "som kommer en gang".., tok og en "enkel" CPU (5000 Black Edition) som burde holde til en "mellomklasse PC", hovedkortet støtter quad som blei sluppet denne uka. Lar AMD sine nye prosessorer kjøre seg inn... og seinere kan eg lage en "kontor PC" med "BE" prosessoren med et billig AM2 kort og noe billig RAM...

Om prisene går opp eller ned etter jul vet vi først etterpå :hmm:

Tok ei oppdatering av 939 PC-en min før jul i fjor med ny CPU og RAM, gav mer for de to delene enn mi nye maskin (CPU, MB og RAM). Samtidig beholder eg skjermkortet (X1950Pro "turbo"), der må en gi eller ta for ei oppradering :ph34r:

vil beholde VIVO på skjermkortet og i spill yter mitt dobbelt og litt til i forhold til HD2600XT som er eneste alternativ av nyere dato enn mitt kort som har VIVO (kan ta opp fra "analog" video).

Lenke til kommentar

Så dette nye GTS kortet basert på G92 vil altså slå 8800GT ytelsesmessig? Hmm.. Lurer fortsatt på om det blir mer å hente ytelse/pris-messig på et GT kort! Da har man jo også muligheten til å kjøpe enda etter, f.eks etter nyttår til en billig penge.. Hva hadde dere gjort?

Legger jeg på 500 kroner får jeg altså den nye GTS versjonen.. Vil det vere verdt pengene?

 

Vil ha et rimelig bra oppsett til gaming, uten å måtte punge ut 5-6 tusen på et skjermkort.

Q6600,4GB ram, 8800GT (eventuelt i SLi litt senere) / GTS må da kunne holde en stund? Nyutgitte Call of Duty 4 har jo en fantastisk grafikk på en lite krevende motor, rekner da ikke med at alle fremtidenes spill vil vere like krevende som Crysis!

 

Hvilken strømforsyning bør en minimum ha til et slikt oppsett? Har en 450W hjemme. Ser jo på linken over (takk for posten!) at både GT og det nye GTS er utviklet til å ha et mindre effektforbruk! Har ikke planer om å ha 4-5 harddisker i PC-en heller.

Lenke til kommentar

Siden skjermkorta er "like", mens det nye 8800GTS har forbedringer ville eg lagt på kronene nå, og heller kanskje venta litt lenger med kjøp av neste om det ikke holder. Siden disse korta sikker går som "hakka møkk" når de kommer, tror eg eg ville lagt inn ei bestilling ASAP og levd i håpet om og få ei "julegave" :new_woot:

Om de "gamle" bruker litt mer strøm vil to slike i SLI kreve enda mer :(

Lenke til kommentar

grunner til å vente til etter jul:

 

1 nye 45nm intel cpuer

2 nye 8800gts eventuellt andre kort...

3 prisreduksjon (q6600 skal gå ned til 14-1500 etter jul sies det...)

4 x48 serien HK

 

når det gjelder ditt spørsmål om psu så holder 500w ganske lenge... med mindre du skal overclocke, kjøre sli og ha mange hdder... men skal du ha sli vil jeg anbefale 600w minst.. mange fine og gode psuer på 6-700w til ca 1-1500kr...

Lenke til kommentar
Har ikke råd til prosessorer som koster langt over 2000 dessverre, derfor ser jeg på Q6600 som et godt og billig alternativ, ettersom en tydeligvis kan klokke det ganske godt også.

 

Iflg diverse tester så er vel E6850 bedre egnet til spill pr i dag enn Quad`en. Også den lar seg klokke i tillegg til at den kjører en del høyere på stock speed. Den krever ikke så mye strøm heller, og utvikler ikke like mye varme.

Prisen er vel omtrent den samme også.

Quad vil komme til sin rett først noe senere når programmer og spill er mer laget for firekjerners, men pr i dag så sies det at E6850 er best til spill.

Men erfaringene er vel ulike også der, som vanlig :)

Jeg har ikke prøvd noen av delene så jeg må bare stole på div tester, men jeg skal straks ha meg en E6850.

Lenke til kommentar

Jeg tror du vil få mest morro for pengene ved å kjøpe nå.

 

Du kan få 8800gt kortene til 1800+. Mest trolig blir det vel lite 8800gts tilgang i starten og da er det en god stund å vente (+ at hvis det er 700kr i forskjell er jo det langt på vei mot kort nummer 2 av GT)

 

De nye 45nm cpu'ene kommer nok til å være dyre en god stund. De presser sikkert de gamle cpu'ene litt ned i pris, men ikke nok til at det er verdt å vente. (2-300kr å spare på å vente i 2 måneder er ikke verdt det).

 

Vil ikke anta at ram prisene vil falle noe serlig lenger ned, så der er det vel ikke mye å hente.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
8800GTS SSC(Den nye Rev) er ikke serlig mye bedre enn 8800GT. Klart det er en tidlig test, men det lover ikke bra. Forøvrig vil jeg anbefale deg å vente til 45nm.

 

Husk på at det der ikke der den nye GTS basert på G92 kjerne... Den testen du linker til er en ny versjon av gamle GTS 640Mb med litt flere pipelines...

 

Det skal også komme en G92 GTS med 512Mb minne som vil ha bedre ytelse enn dette...

Lenke til kommentar

Ingen som har greidd å overbevise meg!

 

Vanskelig valg dette, men også spennende! Har vurdert lenge og lurer på å bare bestille meg et 8800GT nå som det kanskje ser ut til at de kommer inn i butikkene igjen. Etter jul kjøper jeg meg nytt hovudkort og CPU, og da kanskje enda et 8800GT slik at jeg får kjøre de i SLi! Blir kanskje en Q6600 ettersom prisen sikkert blir pressa noe ned pga Intels 45nm quad cores. Men dersom desse prosessorene kommer til en rimelig pris går jeg kanskje for en av de.

 

Selv om resten av hardwaren min blir en gigantisk flaskehals sammen med 8800GT vil jeg vel nyte noe av kortets kraft, frem til jeg går til innkjøp av nye komponenter?

 

Har en AMD 64 4000+ (uklokket) og 2 gb minne. Skjermkortet jeg kjører nå yter ganske greit på maskina ( 7800GT ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...