Gå til innhold

kabinett prosjekt - Syklonen


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Har i disse tider planer om å bygge meg en ny pc og sende den gamle til museum. Derfor tenkte jeg at jeg like godt kunne mekke ett kabinett selv, siden jeg liker å dille med slike ting. Jeg tenkte litt frem og tilbake og kom frem til at jeg ville lage en kabinett med en kul luftefunksjon, og kom dermed frem til idè om en syklon. Idèen går ut på at selve kabinettet skal være rundt, og kjølingen skal komme inn fra siden via en liten påbygging og sirkle langs veggen (som syklon) og kjøle ned samt dra med seg varmluft opp og ut via en utgang i toppen.

 

enkelskissehu5.jpg

Dette viser med en enkel skisse hvordan kabinettet ser ut utenfra.

 

luftstrmmeruh1.jpg

Idèen om hvordan luftingen skal foregå.

 

luftutstrmninginneicabsb5.jpg

Dette er hvordan jeg vil dele opp luftingen i etasjer. Jeg skal bruke 5000rpm 40mm vifter på inntaket til å skape luftstrømmene. Grunnen til at jeg bruker så små vifter er at jeg vil prøve å ikke overdimensjonere hele prosjektet, og heller holder det i litt mindre form. Jeg bruker en Zalman viftestyring til å regulere spenningen inn på viftene, slik at jeg kan få litt mer trøkk nederest i kabinettet, mens syklonen ikke trenger å være så vanvittig sterk på det øverste inntaket.

 

Selve kabinettet skal jeg lage at lett bøyelig metall som jeg sveiser eller fester med godt materialet. Kommer tilbake med videre forklaring til prosjektet, og i mellomtiden kan jeg jo lage en kommentar tråd vist noen har noen gode innspill.

 

-Vegard.

 

KOMMENTER HER!

 

Første bestilling.

 

1x Zalman Viftestyring

4x Akasa Vifter

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk lastet ned Sketch programmet og laget litt mer detaljerte skisser. Ta i betraktning at jeg aldri har vært borti dette programmet før, så ble ikke superb resultat. Det er nå litt lettere å se hvordan vifte "innsuget" ser ut, og jeg har bestemt meg for at Zalman viftestyringen skal stå i midten med 2 vifter over og 2 vifter under seg. Prøvde også å lage en grei tegning hvordan det skal se ut inne i kabinettet, men hadde litt problemer med å lage "tunnelene" som går inn bak viftene og inn i selve kabinettet.

 

 

hovedzh4.jpg

 

 

innina9.jpg

 

 

I morgen kommer det sannsyneligvis en skisse om hvordan jeg akter å plassere utstyr og kabler inne i selve kabinettet.

 

Håper skissene var forståelige =)

 

-Vegard

Lenke til kommentar

Her kommer det en ny update på planleggingen.

 

Har nå skissert ut hvordan kabinettet kommer til å se ut med diverse utstyr inni. Powersupplyen ligger helt på toppen under viften, harddisken sitter festet på veggen, satt den litt langt oppe slik at den ikke skal ødelegge så mye av virvel effekten jeg prøver å oppnå. Jeg tok ikke med "innsuget" på disse tegningene siden de kun er for å få en basis forståelse om hvordan ting skal henge sammen inne i kabinettet.

 

medinnholdie2.jpg

 

Røret fra powersupplyen ned til hovedkortet er for å samle alle ledninger på en plass. Hadde blitt litt rotetet om alt bare skulle henge ned.

 

 

 

medinnhold2wt4.jpg

 

 

 

Når det kommer til materialet jeg skal lage kabinettet av, så skal jeg snakket med en sme som jobber på samme industri område som meg i morgen, og forhåpentlig får jeg noe gode råd samt kanskje bestilt igjennom han.

 

medinnhold1sa6.jpg

Ny update sannsyneligvis i morgen

 

 

 

Kommenter her

 

-Vegard

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Har tenkt litt videre på prosjektet, og vil ha temperaturmålig med 4 referansepunk som går til display på kabinettet. Skal bruke temperatur transmitteren LM 35 som har range på 0-100 celcius og kjører på 4 til 30VDC.

 

h6681.jpg

 

Fikk også pakken med Viftestyringen og viftene i posten idag, viftene var ikke så store som jeg trodde men det skal nok ordne seg.

 

22112007lm3.jpg

 

 

 

 

Har også gått til innkjøp av display til temperatur transmitterene. Denne er bestilt ifra de fortente stater og kommer i posten etterhvert.

 

Main-20x4-0.jpgMain-20x4-1.jpg

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...