Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

En del av foten har sovnet permanent


Bruktbilen

Anbefalte innlegg

I 3-4 dager nå har jeg ikke kunne beveget "ankelen" oppover, slik at jeg ikke kan løfte undersiden av foten opp. Altså, tenk deg at du har foten plantet ned på bakken, mens du har hælen i bakken så beveger du resten av foten oppover. Dette går ikke på min venstre fot.

 

Det ser ut som at øversiden av foten kanskje har sovnet(musklene som trekker den delen av foten opp), men den våkner hvertfall ikke :p

 

Jeg kan hvertfall bevege foten all andre veier untatt oppover.

 

What to do?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mistet følelsen i noen tær og i deler av foten da jeg var i militæret. Det kom seg sånn delvis etter 1-2 år, og det var visst ikke så uvanlig å få det i militæret. Men du har vel ikke vært ute å jogga eller gjort noen annen stående/gående/løpene aktivitet med trange sko?

 

PS. Er det kun følelsen som er borte, eller er foten din i "motorisk uorden"?

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Hørest rett og slett ut som du har skadet en av nervene i foten din!

 

Sliter selv med en lamm muskel i skulderområdet, og har snakket med endel nevrologer i forbindelse med dette.

nerven som styrer muskelen som løfter foten sitter ganske utsatt til, og er fort gjort å sette ut av spill pga trykk eller lignende.

 

Dersom dette er tilfellet vil det ikke være noe du kan gjøre, annet en å vente på at det går over.

Jeg var for en snau uke siden med legen sist gang med min lamme muskel, og ingenting ble foretatt, annet enn en rutinemessig blodprøve, fordi stoffskiftesykdommer (t.d diabetes) kan føre til ekstra trykkfølsomme nerver.

Lenke til kommentar
I 3-4 dager nå har jeg ikke kunne beveget "ankelen" oppover, slik at jeg ikke kan løfte undersiden av foten opp. Altså, tenk deg at du har foten plantet ned på bakken, mens du har hælen i bakken så beveger du resten av foten oppover. Dette går ikke på min venstre fot.

 

Det ser ut som at øversiden av foten kanskje har sovnet(musklene som trekker den delen av foten opp), men den våkner hvertfall ikke :p

 

Jeg kan hvertfall bevege foten all andre veier untatt oppover.

 

What to do?

 

Hei. Jeg hadde samme problemet for ca. et halvt år siden. Jeg klarte heller ikke å løfte foten oppover slik du beskriver. Jeg snakket med legen min om det. Han sa at det sansynligvis skyltes at jeg hadde fått en smell i foten. Han ga meg en tøyeøvelse for å "løse" opp musklene i foten.

 

Sett deg ned i "hockey". Legg tyngden på føttene, og beveg rumpa opp og ned. Da kjenner du at det strekker bak i lårene. Jeg gjorde denne øvelsen et par min. om dagen i kanskje en uke eller to, og problemet løste seg :). Håper dette var til hjelp

Lenke til kommentar

Hvis det er et nevrologisk problem kan det ta opp til 1,5 år før de(n) utsatte nerven(e) skaper nye forbindelser og blir bra igjen. Hvis kroppen ikke lykkes på egen hånd kan du få operert feks en nerve fra låret som en erstatning og vil få noe til mye av motorikken og/eller følelsene tilbake.

 

Edit: Hvis du skulle være desperat, kan stamcell terapi i asia være en mulighet men det koster $$

 

Dette er selvsagt ved værst tenkelig tilfelle.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar
Hvis det er et nevrologisk problem kan det ta opp til 1,5 år før de(n) utsatte nerven(e) skaper nye forbindelser og blir bra igjen. Hvis kroppen ikke lykkes på egen hånd kan du få operert feks en nerve fra låret som en erstatning og vil få noe til mye av motorikken og/eller følelsene tilbake.

 

Det hørtest dyrt og avansert ut, klarer meg nok fint hvis det kommer til at den ikke blir frisk med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...