Gå til innhold

Spørsmål om temperaturer på ulike deler i pc


Swayne

Anbefalte innlegg

Har overklokket min AMD X2 4200+ noe og lurer nå en del på temperaturer. Bruker Nvidia Monitorview for å få frem verdier for cpu, system, nForce, GPU1.... (7900GTX)

 

Når maskina står å går akkurat nå har jeg følgende verdier:

 

CPU: 30 grader, system: 44, nForce: 47, GPU1: 42

 

Er dette akseptable verdier. Jeg har ganske lite peil men har skjønt at CPU er selve prosessoren på hovedkortet, system er alt i sin helhet, GPU1 er grafikkortet, riktig!?

 

Men lurer litt på nForce...kan noen forklare hva dette er og hva som er akseptable "idle" og "load" temp. her. Er min høy?

Endret av Swayne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har overklokket min AMD X2 4200+ noe og lurer nå en del på temperaturer. Bruker Nvidia Monitorview for å få frem verdier for cpu, system, nForce, GPU1.... (7900GTX)

 

Når maskina står å går akkurat nå har jeg følgende verdier:

 

CPU: 30 grader, system: 44, nForce: 47, GPU1: 42

 

Er dette akseptable verdier. Jeg har ganske lite peil men har skjønt at CPU er selve prosessoren på hovedkortet, system er alt i sin helhet, GPU1 er grafikkortet, riktig!?

 

Men lurer litt på nForce...kan noen forklare hva dette er og hva som er akseptable "idle" og "load" temp. her. Er min høy?

 

 

 

Etter å ha spilt Crysis i 10 minutter har jeg disse verdiene:

CPU: 40, System 50, Nforce 55, GPU1 67.....har lest at 7900gtx kan komme opp i topptemp på 73 grader....

Endret av Swayne
Lenke til kommentar
Det der er fine verdier, ingenting å uroe seg over. Det du også bør sjekke er tempen på harddiskene.

 

Hvordan gjør jeg det?

 

Det der er fine verdier, ingenting å uroe seg over. Det du også bør sjekke er tempen på harddiskene.

 

Hvordan gjør jeg det?

 

Og hva er nForce?

Lenke til kommentar
Og hva er så chipsettet? Fra en som kan ganske så lite om dette....
Frekkis fra meg (klarte bare ikke dy meg) - Det du kan lite om er å søke på nett :tease:

 

Hehe, neida fra spøk til revolver: Chipset er en slags egen prosessor (men ikke sånn prosessor) hvor hovedoppgaven er å bistå cpu med dataflyten imellom de forskjellige komponentene i maskinen.

 

Og for å måle temperaturen på harddisken, så kan du bl.a bruke følgende programmer:

HD Tune som er spesielt designet for å sjekke tilstanden på harddisken. Og så er det selfølgelig Speedfan som er et noe mer avansert verktøy med mulighet for å måle det aller meste, både temperaturer, viftehastigheter og mye mer. Begge programmene er gratis :thumbup:

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Og hva er så chipsettet? Fra en som kan ganske så lite om dette....
Frekkis fra meg (klarte bare ikke dy meg) - Det du kan lite om er å søke på nett :tease:

 

Hehe, neida fra spøk til revolver: Chipset er en slags egen prosessor (men ikke sånn prosessor) hvor hovedoppgaven er å bistå cpu med dataflyten imellom de forskjellige komponentene i maskinen.

 

Og for å måle temperaturen på harddisken, så kan du bl.a bruke følgende programmer:

HD Tune som er spesielt designet for å sjekke tilstanden på harddisken. Og så er det selfølgelig Speedfan som er et noe mer avansert verktøy med mulighet for å måle det aller meste, både temperaturer, viftehastigheter og mye mer. Begge programmene er gratis :thumbup:

 

Sjekket hardiskene med SiSoftware Sandra, og de lå på rundt 30 grader. Det burde være greit....

Endret av Swayne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...