Gå til innhold

Totalsum ved bestilling fra utlandet


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal kjøpe en Leatherman fra Amazon.com, og lurer på hva den totale summen blir når jeg får hentet den på posten. Altså moms, frakt, toll og hva annet som nå finnes mellom dem og meg som krever en liten sum her og der.

 

Frakten kommer på $27.98, noe som virker vel lite? Litt over 150,- NOK er mindre enn hva jeg har sett folk betalt for små sendinger bare innenfor skandinavia.

Videre er det toll og moms, eller skatt på skatten eller hva man nå vil kalle det. Om hukommelsen min stemmer er det noe sånt som 10% toll på den totale summen, og så 25% moms på den totale summen inkludert toll, korrekt? Slik at den totale summen blir noe sånt som

$147,82 * 10% * 25% = $203,25 = 1097,56 NOK

 

Er jeg far off da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, her er kanskje noe som kan hjelpe deg litt.

 

Fra 2.januar 2003 kan du som privatperson fortolle varer via Internett. Du kan fortolle de fleste varer med verdi fra kr 200,- og til kr 1000,-. TVINN-Internett er en forenklet fortollingsløsning direkte fra din datamaskin via Internett og Tollvesenets elektroniske ekspedisjonssystem. Legg merke til at en del varer ikke kan fortolles via dette systemet, som for eksempel Alkohol og tobakk, mm.

 

Når du kjøper en vare fra utlandet via Internett, blir toll- og avgifter beregnet i det øyeblikket varen kommer fysisk til Norge via f.eks Posten. Posten legger da frem varen for Tollvesenet, som regner ut hvor mye du skal betale i toll og merverdiavgift.

 

Når alle avgifter er beregnet, sendes varen til ditt postkontor. For dette tar Posten et gebyr på kr. 149,- (Dersom man bruker online fortollingstjeneste blir dette kr. 69,-). Summen du betaler på postkontoret er inklusive alt, dvs. merverdiavgift og gebyrer. Med pakken skal det følge med en kvittering, der alle avgifter du har betalt er spesifisert. Hvis man har en annen speditør; f.eks DHL eller UPS; er det de som tar seg av speditørjobben og legger frem varen for Tollvesenet.

Endret av bmedia
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor du har fått toll på 10% fra, men jeg ville fortollet en leatherman inn på kapittel 82 i tolltariffen. Dette kapitlet omhandler "Verktøy, redskaper, kniver, skjeer og gafler av uedelt metall; deler detil av uedelt metall".

 

Jeg mener det er vanskelig å definere en leatherman som bare en kniv eller bare en skrutrekker og vile derfor fortollet den inn på tolltariffnummer 82.05.5100 som inneholder verktøy og redskaper til husholdningsbruk.

 

Dette nummeret er kun belastet med 25% MVA og ikke noe toll.

 

mva grunnlaget ditt vil da være varens verdi i norske kroner (omregnet etter tollvesenets kurs) + frakt.

 

Edit:

Du kan lese litt i stickyen MVA og toll for dummies... om tolltariffen.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...