Gå til innhold

Psykologi og medisin


Vidalon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Profesjonsstudiumet i psykologi ligger på 50-55 poeng tror. Uansett, det finnes ikke noe vanskeligere å komme inne på i Norge enn medisin og nanoteknologi. Pensumet i psykologi er tungt og til tider kjedelig har jeg hørt, en del jeg kjenner har droppet ut og faktisk gått over til medisin.

Men dette betyr selvfølgelig ikke at studiet ikke er interessant, kommer veldig an på hva du interesserer deg for. Dessuten har du alltid både spennende og kjedelig teori før du kommer til det praktiske i stort sett alle studier.

Lenke til kommentar

Profesjonsstudiet i psykologi må man søke seg inn på med førsteårskarakterene hvis man skal gå i Bergen. Derfor er det kun avhengig av hva du gjør første året for om du kommer inn eller ikke. I Oslo søker man seg rett inn på profesjonsstudiet for første gang fra i år. Tror poenggrensen lå på ca. 58 poeng.

 

Medisin går jeg selv, og inntaksgrensen her i Oslo i år var på 64,3 poeng i år. I Bergen ligger den på ca. 62,5 poeng, mens den i Trondheim ligger på 63,7 poeng. Jeg anbefaler deg å velge Trondheim eller Oslo om du går for medisin. På disse to stedene benyttes det Problembasert Læring samt at man har praksis på legekontor allerede i første semester. Dette gjør at studiet blir mye mer engasjerende og interessant.

Lenke til kommentar

Det er forståelig at det går an å interessere seg for begge disse fagene, men etter min mening bør du ikke la hvilket studie som er enklest å komme inn på være et kriterie for hvilket du velger. Fagene har mange likheter og overlapper hverandre på noen områder, men de er også svært forskjellige. Jeg ville heller brukt litt tid (kanskje samtidig som du samler poeng hvis du trenger det eller et år etter videregående) til å sette meg litt mer inn i de to fagene og studiene og så tatt et valg. F.eks ta årsstudium i psykologi. Jeg vet også at både Oslo og Trondheim har henholdsvis "fysiologi for fysikere" og "medisin for ikke-medisinere", emner som gir en overfladisk innføring i litt anatomi og fysiologi og medisin.

Lenke til kommentar
Det er forståelig at det går an å interessere seg for begge disse fagene, men etter min mening bør du ikke la hvilket studie som er enklest å komme inn på være et kriterie for hvilket du velger. Fagene har mange likheter og overlapper hverandre på noen områder, men de er også svært forskjellige. Jeg ville heller brukt litt tid (kanskje samtidig som du samler poeng hvis du trenger det eller et år etter videregående) til å sette meg litt mer inn i de to fagene og studiene og så tatt et valg. F.eks ta årsstudium i psykologi. Jeg vet også at både Oslo og Trondheim har henholdsvis "fysiologi for fysikere" og "medisin for ikke-medisinere", emner som gir en overfladisk innføring i litt anatomi og fysiologi og medisin.

Godt sagt. Vil aller helst utdanne meg innen de to yrkene, så skal nok sette meg mer inn i det. Hvilke fag anser du for å være lette å få god karakter i (som jeg kan ta etter vgs for å hente toppkarakterer til å dra opp snittet)?

 

 

Takk for alle svar av dere andre. Må man ta et introduksjonsstudie for å komme inn på profesesjonsstudiet?

Lenke til kommentar

Hva med å kombinere de to og bli psykiater? Er jo også en mulighet hvis du velger å studere medisin.

 

I Bergen, Tromsø og Trondheim må man kvalifisere seg via introduksjonsstudiet. I Oslo er det kommet en ny ordning fra ifjor, så der kommer man inn på bakgrunn av konkuransepoeng akkurat som de fleste andre studier. Grensen var vel på rundt 57-58 poeng i fjor, avhengig om du begynner høst eller vår.

 

Hvis du velger å studere psykologi i Oslo kan det hende du blir "klassekamerat" med meg, og det er jo selvfølgelig et prospekt som bør veie tungt til fordel for psykologien ;)

Lenke til kommentar
Hva med å kombinere de to og bli psykiater? Er jo også en mulighet hvis du velger å studere medisin.

 

Husk at psykatri er kun én av mange ting som psykologer lærer om. Profesjonsstudiet i Psykologi omhandler dette også, men i tillegg kommer også veldig, veldig mye normalpsykologi. Psykologi er ikke basert på patalogi (i motsetning til psykatrien).

 

Til trådstarter: som sagt bør du velge ut i fra interesser når man uansett skal prøve å komme inn på så vanskelige studier. Du kan jo ta et årstudium i psykologi, da vil då få veldig god innsikt i normalpsykologien pluss at du får poeng (som kan benyttes i opptak senere).

 

Både medisin og psykologi er ekstremt vide fag og kan appelere til mange. Finn ut hva du synes høres mest spennende ut (og minst kjedelig).

 

Her er en kort og grov oversikt over hva de "normalpsykologiske" fagene omhandler:

Biologisk psykologi.: hjernen som organ. Nevroner, hormoner, nevrotransmittere osv.

Kognitiv psykologi: hva er hukommelse? hvordan differensierer hjernen mellom ulike former ol. hvordan løser man problemer. Hvordan er tankene?

Sosialpsykologi: hvordan er mennesker mot hverandre? gruppepsykologi, fordommer, mm.

Personlighetspsykologi: hvordan kan personlighet påvirke, hvordan påvirker det, er personlighet arvbart, hva slags personlighet har kriminelle. osv.

Utviklingspsykologi: hvordan de evnene de overnevnte fagene omhandler endrer seg fra spebarn->barn->ungdom->voksen->gammel.

 

Je, litt lurvete, men bare spør om det er noe du lurer på. Medisinerne kan sikkert gi en tilsvarende oversikt over sitt fag ;)

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
Hei. Jeg har lyst til å studere psykologi eller medisin. Dette er vanskelige fag, og høyt snitt for å komme inn. Jeg lurer på hvilket fag som er 'lettest' å komme inn på og om pensumet er vanskelig.

 

Bli psykolog. Medisinstudiet flommes over av folk, og spesiellt mye kvinnfolk. (70% jenter) La det gå ett par år og legeyrket kommer til å miste status, lønn og rettigheter. Bare å holde seg unna, psykologene kommer fremedeles til å være attraktive. Kvinneyrker går til fans, det er dessverre regelen.

 

-Medisinstudent

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

En del dårlige argumenter her må jeg si...

 

Det er nok høyere kvinneandel på profesjonsstudiet i psykologi, oppimot 85%.

Jeg tviler jeg på at den (altfor) mektige Legeforeningen vil tillate at lønn og rettigheter blir dårligere.

Det blir ikke noe flere eller færre studenter på et studium på bakgrunn av hva denne personen velger, det er et fast antall studieplasser uansett og har ingen sammenheng med hva denne personen velger. Enten er det han som får studieplassen, eller så får en annen den.

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
Hei. Jeg har lyst til å studere psykologi eller medisin. Dette er vanskelige fag, og høyt snitt for å komme inn. Jeg lurer på hvilket fag som er 'lettest' å komme inn på og om pensumet er vanskelig.

 

Bli psykolog. Medisinstudiet flommes over av folk, og spesiellt mye kvinnfolk. (70% jenter) La det gå ett par år og legeyrket kommer til å miste status, lønn og rettigheter. Bare å holde seg unna, psykologene kommer fremedeles til å være attraktive. Kvinneyrker går til fans, det er dessverre regelen.

 

-Medisinstudent

 

Kan du ikke bare slutte da, om du misliker studiet så? En misfornøyd lege er en dårlig lege.

 

Med eldrebølgen som begynner å flomme over landet og et stadig større fokus på personlig helse tror jeg nok det blir mer enn nok å ta fatt i.

Lenke til kommentar

I år måtte man ha tre Aer og en B i Trondheim og Oslo (tror jeg). Tror det endrer seg i år, hørt noe om at det er flere karakterbelagte fag. Dessuten var det jo siste gang de tok opp på bakgrunn av årsstudiumet i Oslo. Send en mail til erik.sorli(at)ntnu.no , han vil svare deg på alle spørsmål (studiekonsulent ved NTNU).

Lenke til kommentar
I år måtte man ha tre Aer og en B i Trondheim og Oslo (tror jeg). Tror det endrer seg i år, hørt noe om at det er flere karakterbelagte fag. Dessuten var det jo siste gang de tok opp på bakgrunn av årsstudiumet i Oslo. Send en mail til erik.sorli(at)ntnu.no , han vil svare deg på alle spørsmål (studiekonsulent ved NTNU).

Takk for tipset. I følge Sørli trengs det tre A-er og èn B. Han mente det var hardt og krevde mye jobbing å få A på introdusjonsstudiet. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar

Hvis du skal gå for tre Aer og en B på ett år så er det nok rimelig mye jobbing som skal til. Selve stoffet er ikke så inviklet, så lenge man er interessert i det, men mye pugging må nok til. Hvis du er på skolen fra 8-16, leser mye før eksamener og jobber effektivt, målrettet og prioriterer riktig så går det nok.

 

Jeg tok årstudiet på NTNU så hvis du skal begynne der og vil ha noen konkrete tips om hva jeg tror er smart å gjøre så kan jeg gjerne komme med de... Men, tror det er noe endringer på gang. Synes jeg har lest noe som at antall karakterbelagte fag vil øke og da blir det straks litt mer stress :p

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
Hvis du skal gå for tre Aer og en B på ett år så er det nok rimelig mye jobbing som skal til. Selve stoffet er ikke så inviklet, så lenge man er interessert i det, men mye pugging må nok til. Hvis du er på skolen fra 8-16, leser mye før eksamener og jobber effektivt, målrettet og prioriterer riktig så går det nok.

 

Jeg tok årstudiet på NTNU så hvis du skal begynne der og vil ha noen konkrete tips om hva jeg tror er smart å gjøre så kan jeg gjerne komme med de... Men, tror det er noe endringer på gang. Synes jeg har lest noe som at antall karakterbelagte fag vil øke og da blir det straks litt mer stress :p

Det er målet mitt hvertfall. Bare å komme med konkrete tips, blir glad for det. Kan evnt sende meg PM. NTNU er førstevalget mitt.

Lenke til kommentar

Når jeg gikk på NTNU så var det 60 sp som ingikk i Årstudiet: Ex phil, psy1000, psy1001, psy1002, psy1003, psy1004, psy1005 og psy1006 (evt. psy1007 istedenfor ett av psy1002-psy1006 emnene). Opptaksgrunnlaget til profesjonsstudiet var karakterer fra psy1000, psy1001 og to andre fag, resten av emnenen skulle være beståtte oppgaver. Jeg ser her: http://www.ntnu.no/studier/introduksjonsst...logi/oppbygging at dette har endret seg. Noen fag er tvunget til bokstavkarakter, andre til bestått/ikke bestått f.eks.

 

For opptak til profesjonsstudiet i psykologi kreves det etter ny studieplan ved NTNU at studentene har bestått eksamen i Ex. phil. og de syv grunnemnene (PSY1000/Ex.fac., PSY1001, PSY1002, PSY1003, PSY1004, PSY1005 og PSY1006) i psykologi. Emnene PSY1000 evalueres med flervalgseksamen (bestått/ikke bestått), PSY1001 evalueres med flervalgseksamen (bokstavkarakter), PSY1002 evalueres med prosjekt (bestått/ikke bestått), PSY1003-PSY1006 evalueres med flervalgseksamen (bokstavkarakter). PSY1007 evalueres med prosjektarbeid (bestått/ikke-bestått) og kan erstatte ett av emnene PSY1003-PSY1006.

 

Jeg hadde nok gjort følgende:

Første semester:

  • Ex phil.: Nedprioriter. Skriv oppgavene som trengs, les hardt før eksamen på sentrale deler av pensum
  • Psy1000: Nedpriorter, men vær sikker på at du består flervalgseksamenen (noe som tilsvarer karakter C).
  • Psy1001: Prioriter. Her må du få A.
  • Psy1002: Nedprioriter, men vær sikker på at du består prosjektet.

Andre semester:

  • Psy1003: Prioriter. Her må du få A.
  • Psy1004: Prioriter. Her må du få A.
  • Psy1005/Psy1006: Prioriter. Her må du få A.
  • Psy1007: Nedprioriter, men vær sikker på at du består prosjektet.

Som du ser kan mye av emnene trygt nedprioriteres i første semester, mens i andre semester er det hardkjør. Du bør nok sterkt vurdere å begynne å lese et av Psy1003-Psy1006 emnene på høsten, slik at du får mindre til våren. Psy1007 er prosjekt (bestått/ikke bestått) og bør selvfølgelig velges til fordel for et karakterbelagt fag da man har mulighet til å nedprioritere de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...