Gå til innhold

Valg av nybegynnerbok om C++


Anbefalte innlegg

Har funnet to bøker om C++ på bokklubben.no men tenkte jeg skulle høre med dere før jeg bestemte meg for hvilken jeg skal kjøpe. Valget står mellom disse to:

 

1. Programmering i C++ : en innføring i strukturert og objektorientert programmering

2. C ++ og objektorientert programmering

 

På begge står det at man ikke trenger noe programmeringskunnskaper på forhånd, noe som passer perfekt for meg. Den andre boken har en leseranmeldelse der han sier at boken hadde vært vanskelig å lese uten noe programmeringskunnskaper fra før (noe som han hadde). Jeg kan litt basic PHP, men vet ikke helt hvor mye det har å si.

 

Hvilken av de bøkene tror dere egner se best som nybegynnerbok for C++?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv lest halvparten av den første boken du nevner: Programmering i C++ : en innføring i strukturert og objektorientert programmering. Jeg synes det var en grei bok da jeg var nybegynner.

 

EDIT: Du kan jo sjekke om de har noen av bøkene på et bibliotek i nærheten.

Endret av double-a
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg C++ How to Program sixth edition, det er to gode grunner til å lese den boken. For det første, så følger det med en kode inne i boken som gjør at du får tilgang til ja, HELE boken på nettet. For det andre, så går boken i dybden. Den går sånn i dybden at du forstår og lærer det du leser, for min del er dette en genial bok. Men den er på engelsk, hvis det går greit.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Vet jo så klart at bøkene på engelsk har et mye høyere nivå enn de norske, men tenkte jeg skulle starte med norsk for så å se hvordan det går. Bokklubben.no gir jo ut bøker (og med bøker mener jeg gavekort) så der er det jo gratis. :)

Du kan også sjekke www.w3schools.com, en av de beste sidene jeg vet om innen web/prog. Du får ikke kjøpt bøker der men er det noe i bøkene du ikke forstår finner du det kanskje godt forklart der.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale at du heller kjøper C++ How to program -- Sixth edition, da den Programmering i C++ hopper over en del ting som er greit å vite innen alle de emnene jeg forløbig har lest i C++ How to program. Jeg synes også at C++ How to program forklarer tingene på en bedre måte, dog på engelsk. Så vidt jeg har forstått så er det en fordel å få begreper og uttrykk på engelsk i forhold til bransjen, men jeg har forløbig ikke noe bransje-erfaring - så kansje noen andre kan bekrefte/avkrefte akkuratt det.

Lenke til kommentar
Vet jo så klart at bøkene på engelsk har et mye høyere nivå enn de norske, men tenkte jeg skulle starte med norsk for så å se hvordan det går. Bokklubben.no gir jo ut bøker (og med bøker mener jeg gavekort) så der er det jo gratis. :)

Du kan også sjekke www.w3schools.com, en av de beste sidene jeg vet om innen web/prog. Du får ikke kjøpt bøker der men er det noe i bøkene du ikke forstår finner du det kanskje godt forklart der.

 

C++ er ikke web-programmering, og derfor finner du lite/ingenting om det på w3schools.

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale at du heller kjøper C++ How to program -- Sixth edition, da den Programmering i C++ hopper over en del ting som er greit å vite innen alle de emnene jeg forløbig har lest i C++ How to program. Jeg synes også at C++ How to program forklarer tingene på en bedre måte, dog på engelsk. Så vidt jeg har forstått så er det en fordel å få begreper og uttrykk på engelsk i forhold til bransjen, men jeg har forløbig ikke noe bransje-erfaring - så kansje noen andre kan bekrefte/avkrefte akkuratt det.

Det er vel ikke bare i forhold til bransjen egentlig. Når man er ferdig med boka og skal finne informasjon på egenhånd kommer man ikke langt med de norske uttrykkene. Da finner man ekstremt lite, om noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...