Gå til innhold

Finne riktige DNS på min ruter?

Landeplagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med dette helvetes maset om å få ordnet statisk IP.

Bruker PortForward.com:

Some router's act as a proxy between the actual name servers and your computer. You will know when this is the case, because the Default Gateway will list the same ip address as the Name Servers entry. We need to have the correct Name Server IP addresses. If we do not, you will not be able to browse the web. There are a couple ways to get these. The first way is to log into your router's web interface, and look at your router's status page. On that page you should see an entry for DNS Servers, or Name Servers

Problemet er at det står ingenting om DNS eller Name Servers på min ruters status-side!

Har en ZyXEL Prestige 660 HWT-3.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

statisk ip utad? det må man som regel betale for.

men du kan bruke gratis-tjenester som oppdaterer din dynamiske ip mot et hostnavn. google f.eks "free dns" og finn noen du liker (selv bruker jeg no-ip).

noen rutere støtter automatisk oppdatering mot disse dns-serveren. Da må du taste inn brukernavn, pwd, etc, i ruteren. Mer er nok ikke alle routere som støtter dette. Da må man selv sørge for at ip blir oppdatert. Enten via programvare på PC-en eller andre fiffige løsninger.

--

Port forward er vel mer en guid for å hjelpe programmer til å komme seg gjennom NAT-boksen? Du må selv finne ett ledig portnummer, og linke det opp mot din maskin.

Skrevet
statisk ip utad? det må man som regel betale for.

men du kan bruke gratis-tjenester som oppdaterer din dynamiske ip mot et hostnavn. google f.eks "free dns" og finn noen du liker (selv bruker jeg no-ip).

På portforward .com står det at det ikke har noe med en ekstern statisk IP.

Link

Men blir det det samme om jeg oppdaterer min dynamiske IP men med hostnavn?

Skrevet (endret)

Den guiden er for å sette statisk IP på datamaskinen, ikke på routeren.

Skal du ha statisk IP på routeren må du du betale ISPen din for dette.

Hva skal du bruke statisk IP til? Det hadde vært greit og vite for å hjelpe deg videre.

:)

Endret av Jallenbo
Skrevet
Den guiden er for å sette statisk IP på datamaskinen, ikke på routeren.

Skal du ha statisk IP på routeren må du du betale ISPen din for dette.

Hva skal du bruke statisk IP til? Det hadde vært greit og vite for å hjelpe deg videre.

:)

Ah, var det jeg mente. :p

Jeg skal forwarde noen porter slik at visse internett-program funker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...