Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

4 pars kabel, 2x100mbit fdup linker?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi skal arrangere LAN hvor vi har tilgang til en del forskjellige ciscosvitsjer. Ingen av svitsjene har gigabit porter, portsett fra backbonen som har en modul med en del gbicporter, noe som hjelper oss lite når kantsvitsjene ikke har gbit uplink.

 

Så jeg tenkte å kjøre et EtherChannel-opsett for å få opp backbonehastigheten en del, og da kanskje med 4 100mbit links fra hver av kantsvitjsene. Så til spørsmålet, hvordan funker det å kjøre to 100mbit med full dupleks linjer på EN firepars UTP kabel? Altså terminerer vi bare to stykk RJ45 kontakter i hver ende av kabelen. Ettersom 100mbit bare bruker to av parene, burde vell dette funke i praksis? Og kappen i en UTP kabel skjermer vell ikke allverdens når nettverkskabler ligger tett sammen? Vil det gå utover noe som helst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet det funker å kjøre 2 linker i en kabel, men dette er noe jeg bruker som siste utvei hos kunder vist det blir for omfatende å trekke en ny kabel.

 

Hvordan dette vil fungere når det begynner å gå en del trafikk er noe jeg ikke har testet. Muligens det vil bli mye forstyrelser når begge linkene begynner å gå for maks.

Lenke til kommentar

Hvert par er vell revolvert for seg selv, og kappen som er rundt UTP kablene er vell ikke helt det store? Og på normale 100mbit linker, er det kanskje sånn at resterende par som ikke brukes er jordet? Isåfall ville man vell kanskje få en del forstyrrelser når man fjernet disse.

Lenke til kommentar

det funker, men husk skal du over 40-50m får du feldig fort error og pakketap

du skal bruke orange og grønne på den enne, så blå og brun på den siste.

pinne er som følger : 1,2 ( organe) 3 ,6 ( grønn)

plugg nr 2 : 1,2 ( blå) 3,6 (brun)

NB: husk bruk cat5e , bruker du cat 5 så er ikke brune paret tvina nok til at det funker noe bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...