Gå til innhold

lønn som elektrikerlærling


spøkelset

Anbefalte innlegg

Har fra før av gått grunnkurs elektro og VK 1 elektro. Går nå almenn påbygg og aner ikke helt hva jeg skal gjøre neste år. Det som egentlig hindrer meg i å gå ut i lære, er den lave lønnen. Da kan jeg likegodt studere og ha den godt betalte deltidsjobben min utenom. Det jeg lurer på er om det på noen som helst måte er mulig å starte med en høyere lønn enn 45 kr timen og heller få samme lønnen gjennom hele læretida istedenfor å stige for hvert halvår?

 

Er det noen av dere lærlinger som har fått forhandlet frem en bedre avtale? Er bare ikke motivert for å slite for 45 kr timen. Er klar over at det er utdanningen min osv, men så er det ofte lærlingene som må gjøre "drittjobbene" også :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får neppe noe bedre avtale. Lønna skal være lik for alle lærlinger, da den er pålat via opplærlingskontoret for faget, og noe forskjellsbehandling på lærlingene blir neppe godtatt. Dersom du jobber overtid har du selvfølgelig krav på lønn utenom lærlinglønna.

 

Lønna er normal fordelt slik i halvårene;

 

1. 30%

2. 40%

3. 60%

4. 80%

 

Heldigvis praktiserer mitt opplærlingskontoret det slik:

 

1. året 40%

2. året 60%

 

Så slipper unna den dårlige starten på 30%.

Lenke til kommentar

45 kr i timen?

 

Jeg har tatt eksamen som privatist og begynt som lærling. Jeg har 101 kr i timen og stiger hvert år. I tillegg får jeg dekket kjøring til og fra jobb + 1 300 i uken i beredskaps-ett-eller-annet.

 

Jeg er riktig nok ikke eletrikerlærling da, men trodde det skulle være ganske likt for alle.

 

Lærlingene som har gått på skole (og derfor skal være lærling over en kortere periode enn meg) begynte enda høyere enn 101 kr.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
45 kr i timen?

 

Jeg har tatt eksamen som privatist og begynt som lærling. Jeg har 101 kr i timen og stiger hvert år. I tillegg får jeg dekket kjøring til og fra jobb + 1 300 i uken i beredskaps-ett-eller-annet.

 

Jeg er riktig nok ikke eletrikerlærling da, men trodde det skulle være ganske likt for alle.

 

Lærlingene som har gått på skole (og derfor skal være lærling over en kortere periode enn meg) begynte enda høyere enn 101 kr.

 

Tviler på at det skal være likt for alle, men her i strøket begynner både elektrikere,tømrere, og mekanikere med ca 45 i timen.

Lenke til kommentar
45 kr i timen?

 

Jeg har tatt eksamen som privatist og begynt som lærling. Jeg har 101 kr i timen og stiger hvert år. I tillegg får jeg dekket kjøring til og fra jobb + 1 300 i uken i beredskaps-ett-eller-annet.

 

Jeg er riktig nok ikke eletrikerlærling da, men trodde det skulle være ganske likt for alle.

 

Lærlingene som har gått på skole (og derfor skal være lærling over en kortere periode enn meg) begynte enda høyere enn 101 kr.

 

Hva jobber du som da?

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Godt ikke den lønna har stått stille :p   Den gangen jeg begynte som lærling var tariffen i underkant av 30,- timen,  men så kosta diesel også snaue 7,- pr liter :D

 

Jeg var så heldig at jeg startet på 40,- pr time, det var jo helt drøyt den gangen :p

Ja det er bra :) Krona var nok mer verdt før ja

Lenke til kommentar

Å få betalt for å være elev er luksus, spør du meg. 

Har vært lærling selv. Synes det var helt topp.

 

- Jeg lærte meg å leve med lavere kostnader. 

- Jeg fikk mye mer respekt for penger og pengesløseri. 

- Jeg fikk opplæring og kurs som en del av pakka (det alene er faktisk verdt de kronene du mener du taper på å være lærling i stedet for å være ansatt på ufaglærtlønn)

- Jeg knyttet nettverk

- Jeg fikk lære av de som jobber i faget (ikke bare lærere som har lest seg opp på faget)

- Jeg fikk satt kunnskap ut i praksis med rom for å feile

- Jeg fikk innsikt i hvordan bransjen fungerer (måtte innom alle avdelinger i bedriften)

Dette, og mange andre grunner, gjør at det er verdt den lave lønna. All annen utdannelse, så og si, koster mye mer enn mellomlegget mellom lærlinglønn vs. ufaglærtlønn. 

Men det er selvfølgelig helt opp til deg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...