Gå til innhold

Test/omtale av Corsair TX750 psu


-Sammy

Anbefalte innlegg

Da kom endelig den nye psu'n i posten :)

 

Valget fallt på Corsair's nye TX750, en solid kraftplugg på 750w med en enkel 12v rail på 60A. Fine tall, som fungerer i praksis. Nå har ikke jeg tenkt å foreta noen omfattende test på voltene osv.. det kan dere lese i linkene jeg poster under her. Jeg skriver her litt om mine inntrykk av psu'en, hvordan den var å montere, støy, kabler og litt slikt.

 

Corsair TX750W på Jonnyguru.com

Corsair TX750W på HardOCP

Litt mer om Singlerail vs. Multirail

 

Tung var den iallfall, 3.4kg. Bra det - har ofte, av en eller annen grunn, koblet vekt opp mot kvalitet tidligere så smilet satt som det skulle :)

Dette var kanskje helst fordi jeg har lest tester på nettet og vet hvor god psu'en egentlig er. Også at jeg ikke kunne vente et sekund lengre på å få hivd ut Ultra-dritten som har skadet flere av harddiskene mine.. Det må sies at det vekt kontra kvalitet på psu'er spiller mindre rolle en fluelort på en kokkosnøtt i stillehavet. Det beviste min Ultra 500w som smeltet. Den hadde problemer med å levere såvidt 250w sa de som har greie på det. Så har du en Ultra X-connect i systemet ditt bør du virkelig tenke deg om et par ganger er du glad i hardwaren din.

 

Ut av esken:

thumbnail_aDSC01988.JPG

 

thumbnail_aDSC01989.JPG

Tror jeg fikk sjokk da jeg åpnet esken og så bunten med kabler... Må få presisert at jeg nå gikk fra min tidligere Ultra X-connect (forøvrig en dritt psu) som var -modulær- til denne corsairen som da dessverre og merkelig nok ikke er modulær.

 

thumbnail_aDSC01990.JPG

Det er bra lenge siden jeg var i så heftig fight med kabeljungel som dette ba på ! PSU'n har i alle fall nok kabler, det skal ikke stå på det. Og jeg som har et nvidia8800gts kort som kun krever en stk "6pin pci-e" kontakt.. tx750'n har 4 slike, så det ble litt for meg å gjemme bort etterhvert. (Men dette er jo kjekt for de som kjører GTX/ultra i SLi da :) )

For ikke å nevne alle de 4pin molex'ene og sata-pluggene som ble til overs. Så har den faktisk to kontakter for floppy ? :roll: jaja.

 

Her er litt om lengden på kablene:

kabler_lengde.JPG

 

 

Resten av PC-en min består av følgende:

 

Hovedkort:

GIGABYTE GA-P35-DS3R

 

Skjermkort:

Club3D 8800GTS 640mb

 

CPU:

Q6600

 

Minne 2x1GB:

CRUCIAL DDR2 BallistiX PC6400

 

Hdd:

Western Digital Raptor X

(jeg har totalt 5 harddisker, 3stk WD 250gb sata, og 1stk WD 120gb ide.) Så har jeg også en msi DVD RW brenner.

 

Videre så har jeg 7 vifter i kabinettet, også et par kald katoder her og der.

 

Corsair's TX750 er garrantert overkill på dette systemet, men jeg tenkte, hvorfor ikke kjøpe en solid psu som kan forsvare et oppsett med SLi, kraftigere prosessor, flere disker og fortsatt ha mye headroom ? Da slipper jeg å kjøpe ny psu så snart. Dette med å ha mye "headroom" eller watt til overs kan en si, er ganske bra. Da presser man ikke psu'en så mye hele tiden som man ville gjort dersom man kjøper en psu som akkurat skal takle å dra systemet. Når psu'en for ha litt arbeidsrom jobber den ikke så hardt, da får du en kaldere og stillere psu. Dette merket jeg meget godt, 500w'ern bråket myye mer enn TX750'en, det var faktisk en liten wow opplevelse. Det er greit nok litt forskjeller på viftene på disse to psu'ene da men.. TX750'en har i alle fall en 140mm vifte som sørger for stille og god kjøling. Mange sier den støyer en del, dette har jeg ikke merket noe spesiellt til :)

 

Videre til monteringa !

 

thumbnail_aDSC01992.JPG

Det var bare å skli den inn og skru fast, jeg fikk litt problemer da den braketten som skal støtte opp under psu'en ble for lav faktisk ? Så jeg fjerna likegodt hele den, noe som førte til mye bedre airflow opp i psu'en. Kablene hang jeg pent og stille ut på baksiden. Måtte finne ekstra styrke for å bynne på denne kabelskogen..

 

thumbnail_aDSC01994.JPG

Må si det fristet litt å gi seg der.. :roll:

 

 

Trinn 1: :ph34r: ..kaaablerrr...

thumbnail_aDSC01996.JPG

 

thumbnail_aDSC01998.JPG

Så mørkt ut en periode dette altså.. Men det bedret seg litt og litt.

 

2:

thumbnail_aDSC02000.JPG

Det ble litt "gjøm bak harddisk-racken" teknikk her :) -det man ikke ser, er ikke et problem.. i alle fall ikke mitt :whistle:

 

3:

thumbnail_aDSC01999.JPG

 

thumbnail_aDSC02004.JPG

Her ble det litt "brett, kveil og stapp"

 

4:

thumbnail_bDSC02015.JPG

Ooog.. Ferddi ! Kom og tørk.. Nå orka jeg ikke mer. Fikk lyst på nytt kabinett av dette :ermm: jaja. Det ble da kanskje noen lunde bra, fornøyd i første omgang jeg. Får se om jeg finner frem noen flere strips litt senere.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edit:

Fannt litt mer spesifikt om dette med støy, siterer HardOCP her jeg da de gjorde en mer omfattende test:

 

The Corsair TX750W comes equipped with everything it needs to be a very quiet mid (by today’s production standards) to high end power supply, and indeed it seems to be. During the all of our tests, up to Test #4, the unit seems to be about as quiet as the HX620W and the VX450W were in our testing, which is to say dead silent. During Test #4 thought the unit did begin to add its own nice low bass tone to our testing environment but I was only able to ascertain that fact when shutting off the load tester to program in the alternate Test #4. It seems that the choice of tuning the fan controller towards the silence end of spectrum worked out remarkably well through 80% of the units DC output range and then just really well in the remaining 20%.

 

-Under test 4 så stresset de den ganske kraftig, jeg tror ikke noen vil pushe denne psu'en til sine yttergrenser med det første. Det var først under 749w load at den ga fra seg et merkverdig lydnivå. På esken er det en graf som viser støy opp mot last, opp til 375w så ligger den på ca 18db. Opp mot 450w last så stiger den litt til 21db, men dette er fortsatt lite merkbar støy. Jeg tror du har andre ting i PC-en som støyer mer enn dette.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Strømforsyningen fungerer i alle fall meget godt! Den er stille, syns nå jeg, den er pen å se på, den er solid med 60A 12v rail og 750w, og den har sleevede kabler. Men de er dessverre ikke modulære.. Tror du at du er up for litt kabelkrig så er det bare å hive seg over en TX750! :thumbup: Bra produkt, fra bra produsent!

 

M.v.h

restify

Endret av restify
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin test, takk skal du ha ;)

 

Kan du være litt mer spesifikk i hva du mener med støy i denne? Er det slik at du hører den? Når du legger øret inntil, er det slik at den lager en jevn suselyd, eller slår den kraftig på stortromma når du banker i gang med 3D games etc?

 

Fint om du kan komme med mer karakteristikk her ;)

Lenke til kommentar

Nå må jeg bare ver ærlig å si at pga mine 7 andre vifter + harddisker som driver å slår seg av og på konstant, så hører jeg ikke så mye av strømforsyningen. Men jeg merka at hele "bråket" fra PC-en ble mindre da, så det har deffinitivt blitt stillere. Det hjelper ikke deg noe særlig kanskje men.. :roll:

 

Skal se om jeg finner noe støy-spesifikkasjoner i de andre testene .

 

--------------------

Sånn da er testen oppdatert med støy-info :)

Endret av restify
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...