Gå til innhold

Nye fisheye-objektiver fra Sigma


Anbefalte innlegg

Jeg vet godt at fisheye gir sirkulære projeksjon, men på noen bilder vises ikke den runde rammen, og det var det jeg ville vite om sigmaen ga.

 

Mr. Olsen det finnes to former for fisheye, sirkulær og fullramme. En sirkulær fisheye gir 180 grader i alle retninger, mens full frame bare gir 180 grader diagonalt over bilderuten. Skal du ha 180 i alle retninger er man nødvendigvis nødt til å få et rundt bilde. Forøvrig kan det nevnes at hvis du putter Nikons 10.5mm på et FF hus vil du oppnå tilnærmet sirkulært fisheye (den kutter av en liten bit i bunn og topp) slik at også fullramme fisheye i utganspunktet er sirkulære fisheye for et større format. All opptikk er et kompromiss og skal du har virkelig vidt bilde vil bilde nødvendigvis bli rundt.

 

Har tatt litt bilder med nikons 10,5 på FF hus og det blir ikke helt slik. Solblenderen er i veien, slik at du nesten ikke tjener noen ting på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tatt litt bilder med nikons 10,5 på FF hus og det blir ikke helt slik. Solblenderen er i veien, slik at du nesten ikke tjener noen ting på det.

 

Jeg er fullt klar over dette, poenget mitt var bare at all fisheye opptikk i utgangspunktet er sirkulær, slik at man ikke kan finne en fisheye som er diagonal med større vidvinkel enn den sirkulære over hele bildeommerådet. Vår gode venn Ken Rockwell slipte vekk solblenderen på sin 10.5mm får å bruke den på sitt Kodak DSLR, men jeg vet altså at solblenderen i utgangspunktet er i veien.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...