Gå til innhold

Drive +/-35V forsterker med PC strømforsyninger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tipper det er en dårlig idee.

 

1. PSUene kobler 0 volt til jord (jord i stikkontakten), du vil få kortslutning om du kobler flere PSUer til jordet stikkontakter og så seriekobler de.

2. Kassa til PC strømforsyningene er koblet til jord (altså 0 volt for den aktuelle PCUen), så alle kassene vil ligge på forskjellig potensiale i en seriekobling, og med tanke på at en PSU kan levere en del strøm ville ikke jeg kommet borti to av disse PSUene samtidig, kan fort bli det siste en gjør...

3. ikke sikkert PSUen har godt av å bli koblet slik i det hele tatt...

 

Prøv å skaff en trafo med midttapping (altså 24-0-24 volt eller noe) noen likerettere og kondensatorer i stede.

Lenke til kommentar
På skolen har vi prosjekt å bygge denne forsterkeren, men vi har ikke budsjett til å ha med strømforsyning til forsterkeren. Derfor skal jeg prøve å seriekoble PC strømforsyninger. Vil det gå bra?

 

Edit: Forsterkeren trenger +35V, jord og -35V.

Det er en dårlig idé siden PC-stømforsyninger har jordet 0V, og du vil uansett trenge 6 stk, det er vel ikke så dyrt å bygge en strømforsyning?

Lenke til kommentar

Håpløs ide hvis du ikke kanabaliserer trafoene fra strømforsyningene og seriekobler sekundærsidene slik at du får et passende utgangspunkt for +/- 35 Volt.

 

Skaff deg heller en ringkjernetrafo, likeretter og et par gode kondesatorer. Støyfri kraftig strømforsyning er faktisk det viktigste for å få til en god forsterkerkonstruksjon...

Lenke til kommentar

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...dok=2021849.htm

 

120VA versjonen med 2x24V eller 2x28V bør være passende. Og så en haug med 50V eller helst 63V kondensatorer, totalt en 2-10mF per rail. Fort en 400kr+ moms fra Elfa.

 

Skal dere bare teste designet/kretsen ville jeg seriekoplet to labforsyninger (dere har vel noen 0-30V 1-1,5A på Færder, hvis det er der du går ;)).

Lenke til kommentar

På søppeldynga er det ofte kasserte forsterkere med inntakte strømforskyninger å få ta i. Alternativt kan man sjekke Hi-fi plasser om det har noen kasserte produkter.

 

Støtter eller forslaget til NorthWave om bruk av lab strømforskyninger til testing. De har strømbegrensing som kan redde forsterkeren for feil til å begynne med.

 

space

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
På skolen har vi prosjekt å bygge denne forsterkeren, men vi har ikke budsjett til å ha med strømforsyning til forsterkeren. Derfor skal jeg prøve å seriekoble PC strømforsyninger. Vil det gå bra?

 

Edit: Forsterkeren trenger +35V, jord og -35V.

Jeg syns ikke dette var noen dum idé i det hele tatt! Jeg mener at dersom du ikke bruker jordet stikk så kan du gjøre dette uten problemer. Det vil da ikke være noen forbindelse mellom jord og 0V, og da skulle det gå fint å seriekoble flere PSUer.

 

La oss kalle svarte ledninger på forsyningen som står ved lavest potensiale 0 V, gul ledning ved denne er 12 V, svart ledning på PSU2 kaller vi 0' V og gul på PSU2 kaller vi 12' V.

Hvis du setter en stor variabel motstand mellom 12 V og 0' V, og har spenningsmåling mellom 0 V og 12' V.. Så setter du den variable motstanden på så høy motstand den kan ha. Skru på PSU-ene, og hvis du har akkurat 12 V lesing så kan du være bittelitt bekymret. Men hvis du setter motstanden litt ned (10 ohm kanskje?) og får 24 V så virker det fint. Mål så spenningen over motstanden, så lenge du ikke har noen last på 0V - 12' V så skal denne være veldig veldig lav. Dersom du kommer så langt, ta motstanden helt mot null og se om det går.

 

Dersom dette går igjen, så kobler du sammen punktene hvor du satte motstanden, og flytter motstanden til last-siden. Hvis alt er rett så får du 24 V og greier å få ned motstanden til 2 ohm i hvert fall, om ikke lavere.

 

Sikkert lurt å koble sammen alle 12-V skinnene i hver av PSU-ene når du kommer så langt. Og hvis de er blir jordet, så tror jeg hele skiten går ad dundas, men så lenge du holder hver av PSU-enes 0 V på flytende potensial så går det nok bra. Vær forsiktig!

Lenke til kommentar

Har tidligere koblet sammen +3,3V og +12V fra to ulike strømforskyninger for å få 15,3V (brukt til driving av peltierelement). Men brukte ikke da jordet tilkobling. Likevel må man ha hele 6 PC strømforsykinger for å få +/- 35V så det hele virker ikke som noen enkel/smart løsning.

 

space

Lenke til kommentar
Har tidligere koblet sammen +3,3V og +12V fra to ulike strømforskyninger for å få 15,3V (brukt til driving av peltierelement). Men brukte ikke da jordet tilkobling. Likevel må man ha hele 6 PC strømforsykinger for å få +/- 35V så det hele virker ikke som noen enkel/smart løsning.

 

space

nope, labforsyning er nok greiest sånn sett. Tror det blir dill å drive med ringkjernetrafoer osv. når oppgaven er å lage forsterkeren...

Lenke til kommentar

Hvis du er keen på det er det lett å "fikse" på strømforsyningen slik at den gir høyere spenning. dessverre vil dette ikke løse problemet ditt, for man får max +/- 25V fra ATX strømforsyninger. Du sparer iallfall antall strømforsyninger hvis du skal seriekoble. Det går bare ut på å bytte noen motstander med potmetere og klippe noen kontakter, kort sagt ganske enkelt. Det vanskelige er å oppgradere kondensatorer og diverse, noe jeg ikke har prøvd før. Link til hvordan man modder strømforsyninger finner du ->HER<-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...