Gå til innhold

Vcore (V), hvem prog gir tilnærmet riktig verdi ?


Anbefalte innlegg

Hei Der ;)

Jeg driver å klokker min E6850 på et ASAU P5N32-E-SLI Plus HK, men blir litt forvirra.

 

Eksempel, setter inn 1,4875V i BIOS og Booter, starter ASUS sin AI Booster som forteller FSB, Vcore, temp etc.

Her er Vcore sunket til 1,46V (idle). Denne synker ytterligere ved full belastning (Prime95). Da er Vcore ca. 1,42 til 1,44 (svinger litt). Er det så stort Vdropp på dette kortet eller er noe feil ?

 

Everest sier ikke noen om Vcore eller (Kernespenning ser ut til å være en fast verdi på 1,337V) og CPU-Z sier konsekvent 1,225V)

 

Fint om noen kunne forklare eller hjelpe til med å finne et fornuftig svar.

 

PS.

På min gamle AMD maskin viser alle disse tre samme verdi (samme SW versjoner)

 

/L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags strømforsyning har du til oppsettet? Kansje den sliter litt siden vcore dropper ytterligere ved belastning

 

Det er et MIST 600W rev. 3 (kjøpt fra Netshop).

Det skal nevnes at det sitter et XFX 8800 GTS/320 (ganske graftig klokka) og fire stk. 2Gb OCZ Gold minne (tilsammen 8G), en 70G Raptor og en 500G disk.

 

Muligens litt mye ?

 

/L

Lenke til kommentar

Everst viser mest korrekt for 680i så gå ettet den.

Har målt med mulimeter.

 

Gir noen tips her.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=859122

 

Tips for e6750 samme for e6850(bare multiper 9)

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

-------------

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0407&st=540

 

Eller en del info i my faq 680i(signatur)

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar SNIPPSAT

 

"Cpu-z viser systemInfo + viser korrekt spenning som cpu får.

Se på idle spenning--start prime--se på load spenning.

Da får du greie på Vdroop på kortet ditt."

 

Mja; Det var egentlig dette jeg lurte på da, CPU-Z (siste rel) viser altså 1,225V (nærmest uansett Vcore i BIOS)

Everest viser Konstant 1,337V, så her er det noe galt... Ai Booster viser "tilnærmet" riktig, men ikke samme verdi som i BIOS (Idle)...

 

EDIT: Skal ta en nyinstallasjon da jeg har misstanke på at Ref. ikke er med her..

EDIT 2: DONE, like missvisende (V=1,225V)

 

 

"Husk det er vanelig at du må sette litt høyere spenning til vcore i bios.

Eksp:Si du setter 1.425v i bios gir dette ca 1.32v til cpu.

Varier fra hovedkort til hovedkort(test finn ut av det)"

 

Her er vi nok innpå "problemet", men jeg registrerer at CoreTemp nærmer seg 70grader Celsius (Ai Booster sier da ca 60 grader (delta er ca. 10 - 15 grader mellom disse, da Ai Booster benytter diode#3 = CPU overflate (de to andre er Kjerne #1 og #2 temp).

 

Legger ved et bilde her som illustrerer "elendigheten"

 

 

 

Er det noen defekter på kortet ?

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Dette kalles Vdroop, og er et kjennt fenomen på de fleste hovedkort. Noen i større grad enn andre. Det er ikke en defekt. Det er noe diskusjon og uklarhet om dette forekommer pga. det er designet til å fungere slik, eller om det er en svakhet i design og bygg-kvalitet, men det er altså normalt og noe du finner på "alle" hovedkort.

 

Den eneste måten å unngå det på er å gjøre en Vdroop hardware mod, der men i praksis lurer hovedkortet til å tro at Vcore får litt mindre spenning enn det den egentlig gjør, og dermed justerer hovedkortet spenningen opp til der den egentlig skulle være i følge instillingene. Ved å justere dette måledeltaet via en variabel resistor kan man ganske enkelt finne et punkt der du ikke vil få noe Vdroop på maks load, og dermed kan man som regel også overklokke en del lengre.

 

En annen mer simplistisk løsning er jo å bare stille Vcore opp enda mer til å begynne med slik at Vcore ikke faller så langt ned selv om den drooper, men a får du litt vel unødvendig høy Vcore på idle selvfølgelig, så det er ikke en ideell løsning.

 

google etter diverse guider på hvordan du kan gjøre vdroop mods på alle populære entusiast-kort. Selvfølgleig er dette noe som du vil miste garanti og reklamasjonsrett på da det involverer fysiske modifikasjon på kortet (selv om det er enkle greier).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hei Stigma og takk for svar,

Vdrop er jeg kjent med, men hvorfor viser CPU-Z så innmari feil (på min AMD og E6400 maskin viser den korrekt). Everest Ulimate like så...

 

Jeg går etter Temp (CoreTemp), og sjekker hva hver enkelt kjerne diode rapporterer og

har det for meg at over 70 grader Celsius er i faresonen (er nok litt vel forsiktig her), men jeg tror at en E6850 ikke vil ha noen problemer med 3,6Gh på Vcore=1,5 ( i BIOS).

 

Mitt egentlige spørsmål da er: Får CPU 1,5V eller bare det CPU-Z viser = 1,225V (i dette tilfellet helt feil)

EDIT: Har dobbeltsjekket med ny installasjon av CPU-Z og den viser uansett V=1,225V) likeså med Everest = 1,337V ), så jeg må stole på Ai Booster som da viser 1,4V sånn ca. ka farsken (sjera ? )

 

Griller jeg CPU`n ved å sette opp til 1,55V ?

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Sitat fra SNIPPSAT

15/08-2007 : 13:38

--------------

"Ja du kan stille til 4.4.4.12.

 

Det er flere måter og gjøre det på.

 

Si at du har 800mzh 4.4.4.12 på 2.0v

Boot memtest--du får ingen feil.

 

Så øk til 850mzh 4.4.4.12 på 2.0v

Her får du feil.

 

Da kan du gjøre to ting høyere volt si 2.1v

Eller slakkere timeings si 5.5.5.15

For og ikke få feil.

 

Det er bare og prøve seg fram,

da kan du finne nøyaktig hva brikkene går for"

 

---------------------

 

Tror jeg starter her jeg SNIPPSAT, men maskinen er opptatt med Crysis akkurat nå (sønnen har nettopp fått installert spillet og dette spillet krever masse Jern .. ;)

 

/L

Lenke til kommentar

Vel, CPU-Z er kjennt for å vise feil i mange tilfeller, så .. tsja... jeg ser ihvertfall aldri på CPU-Z for Vcore målinger. Skal du ha det nøyaktig så er det egentlig bare èn vei å gjøre det på, og det er å måle det selv på hovedkrotet, noe som egentlgi ikke er så frytelig vanskelig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre om hvilken versjonen av CPU-Z du har? Jeg så at du hadde gjort en ny installasjon, men pass på at det var v1.41 du installerte, for hvis ikke jeg husker helt feil hadde CPU-Z problemer med å vise min Vcore korrekt fram til nyeste versjon. Har en E6750 og Gigabyte p35-ds3p hovedkort.

 

Og, du griller den nok ikke ved å sette 1.55V, men jeg vet ikke om jeg ville anbefalt å kjøre 24/7, men som alltid er det avhengig av temperaturer.

Endret av Kahlius
Lenke til kommentar

Som sakt før viser everest rimlig korrekt spennig til vcore på 680i.

Samme med temp everest eller core temp viser rimlig korrekt temp.

 

Så setter du 1.425v i bios gir dette ca 1.31v til cpu.

Så load detter til 1.28v i everst har du en vdoop på 0.04v(som er greit)

Du kan jo måle selv viss du har et multimeter.

post-53555-1195080511_thumb.jpg

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Har du sjekket VCore på riktig sted i Everest? Rotet rundt med det samme selv, forandret VCore i BIOS ingen forandring i windows, men det var bare meg som leste av på feil sted. Everest har riktig VCore under Maskinnavn-Sensor, ikke Hovedkort-CPU som man kansje skulle tro.

 

 

Voila, Der var det et svar som ga full innertier ;)

Jeg så bare på Hovedkort og kjernespenning (som sikkert er hva Intel anbefaler).

Sensor (under Maskin navn) gir endelig en verdi jeg kan leve med, så da starter OC fra scratch.

 

Takker for mange fine svar

 

/L

Lenke til kommentar
Som sakt før viser everest rimlig korrekt spennig til vcore på 680i.

Samme med temp everest eller core temp viser rimlig korrekt temp.

 

Så setter du 1.425v i bios gir dette ca 1.31v til cpu.

Så load detter til 1.28v i everst har du en vdoop på 0.04v(som er greit)

Du kan jo måle selv viss du har et multimeter.

 

Har vurdert å legge ut en ledning som er +Vcore til et målepunkt, men det for vente da det er fryktelig trangt rundt CPU holderen (pga. alle disse passive kjølefinnene). Jeg bruker Everest og hodet ;)

 

PS.

Litt OT, Veldig fine 3D bilder du har i galleriet ditt, skikkelig bra jobba. Holder meg til Photoshop CS3 inntil videre, men dette må være en krevende og morsom greie.

 

Takk for svar ;)

 

/L

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre om hvilken versjonen av CPU-Z du har? Jeg så at du hadde gjort en ny installasjon, men pass på at det var v1.41 du installerte, for hvis ikke jeg husker helt feil hadde CPU-Z problemer med å vise min Vcore korrekt fram til nyeste versjon. Har en E6750 og Gigabyte p35-ds3p hovedkort.

 

Og, du griller den nok ikke ved å sette 1.55V, men jeg vet ikke om jeg ville anbefalt å kjøre 24/7, men som alltid er det avhengig av temperaturer.

 

Det er v1.41 jeg benytter, men som du ser fra mange andre er denne "ubrukelig" mht. å vise riktig Vcore. Everest er nok å foretrekke (det var bare det at jeg så på feil sted i Everest ; ). Sensor ligger skjult under maskinnavn.

 

/L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...