Gå til innhold

Filer tar fortsatt plass etter at de er slettet


Ozwald

Anbefalte innlegg

Jeg har et stort problem, når jeg sletter filer i Ubuntu, forsvinner filen fra nautilus/terminal, men det frigis ikke mer plass! Jeg har skjekket både i trash hos root og begge brukerene mine, men filene finnes ikke noe sted.

Har sikkert slettet 5GB, men fortsatt er bare 400 mb ledig.

 

Hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HAr prøvd, både det og CTRL+H i nautilus, men de er ikke der.. :/

 

EDIT: Sjekket nå ved å velge alle filene/mappene i "/" utenom "media", da kommer den opp med at innholdet tar 28 GB, dvs. at jeg skal ha 5 GB ledig. Men nederst står det fortsatt 400 MB free space.. Forstår virkelig ikke dette!

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar

Er det helt sikkert at søppelbøtta er tom?

 

$ cd $HOME/.Trash

$ ls -a -R

 

Se også under thumbnails-mappen hvis du driver på hardt med masse bilder:

 

$ cd $HOME/.thumbnails/normal

Sjekk hvor mye mappen inneholder:

$ du -h

 

For å fjerne innholdet i thumbnails kjører du kommandoen:

 

$ rm $HOME/.thumbnails/normal/*

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar
Har prøvd alt, står at de ikke er der.. Som sagt tilg og med når jeg sjekker størrelsen av alle mappene på disken står det at det er mindre..

Vurderer sterkt å skifte til Arch nå, mye trøbbel med Ubuntu i det siste.

Hehe, eller er det mye trøbbel med brukeren? Neida, ikke ta det tungt. Har testet flere utgaver av Ubuntu uten å ha sett problemer av denne art. Kanskje noe ble helt feil da du installerte? Feil oppsett av partisjoner eller lignende. Vil ihvertfall tro at dette er et sært problem.

Lenke til kommentar

Hva gir output av:

df -h

 

Hvis du bruker

du -sh

så får du opp størrelsen av alle filer og mapper (inkl undermapper) i gjeldende mappe. Jeg synes dette er mer oversiktlig. Bruker å legge til en stjerne på slutten for å se størrelse på alle mapper og filer i gjeldende mappe

 

Eks:

kakkle@localhost:~$ du -sh
32G	 .
kakkle@skibber:~$

Endret av kakkle
Lenke til kommentar
HAr prøvd, både det og CTRL+H i nautilus, men de er ikke der.. :/

 

EDIT: Sjekket nå ved å velge alle filene/mappene i "/" utenom "media", da kommer den opp med at innholdet tar 28 GB, dvs. at jeg skal ha 5 GB ledig. Men nederst står det fortsatt 400 MB free space.. Forstår virkelig ikke dette!

Sikker på at dette ikke er det standard "problemet" med at en harddisken bruken en del av plassen selv, samt at Ubuntu reserverer 5% av disken til root.

 

Du må også huske at alle partisjoner har sin egen .Trash.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Hehe, eller er det mye trøbbel med brukeren? Neida, ikke ta det tungt. Har testet flere utgaver av Ubuntu uten å ha sett problemer av denne art. Kanskje noe ble helt feil da du installerte? Feil oppsett av partisjoner eller lignende. Vil ihvertfall tro at dette er et sært problem.

Har brukt Ubuntu i 4 år, tror ikke det er noe problemer med brukeren :p. Og dette har bare ikkje skjedd tidligere, tror jeg..

 

 

Hva gir output av:

df -h

Da sier den at det er brukt 33GB av 35GB, 255 mb ledig. Regner med dette har sammenheng med det LessThanJake sier, at de siste 2 GB blir reservert til root.

 

Hva gir output av:

Hvis du bruker

du -sh

så får du opp størrelsen av alle filer og mapper (inkl undermapper) i gjeldende mappe. Jeg synes dette er mer oversiktlig. Bruker å legge til en stjerne på slutten for å se størrelse på alle mapper og filer i gjeldende mappe

Da får jeg opp at jeg har brukt 142GB, dette er fordi den da teller med 'media' mappen tenker jeg, der jeg har mountet resten av partisjonene.

 

Da jeg brukte du -shx, kom den opp med 33GB.

 

Her kommer noe interesangt, når jeg tar "du -sh" på home mappen, kommer den opp med 26GB, men nautilus sier 23GB.

"du -sh" på .Trash, viser 200K.. hmm

Er det en måte jeg kan se alle mapper utenom undermapper? Slik at det er lettere å se hvilke mapper som tar størst plass? Prøvde du -Sh, men det hjalp ikke.

 

 

Sikker på at dette ikke er det standard "problemet" med at en harddisken bruken en del av plassen selv, samt at Ubuntu reserverer 5% av disken til root.

 

Du må også huske at alle partisjoner har sin egen .Trash.

 

Det om er problemet er at jeg slettet filene fordi jeg hadde lite plass, og da forsvant de, men plassen økte ikke.

Til info, nå funker det å slette igjen, men det hjelper meg lite da jeg trenger det jeg har igjen nå. Vil ha tilbake mine GB!

Lenke til kommentar

hadde samme problemet når jeg brukte nautilus til å slette.

men da var det så enkelt som at jeg ikke viste hvor søppelbøtta til nautilus var...(hehe ja vet.. nybegynner... men synes faktisk det var vanskelig å finne søppelbøtta i det menysystemet!)

jeg ser det er mange som skriver terminal kommandoer for å finne søpla... men har du prøvd å tømme søpla gjennom nautilus selv.. dessuten brukte du nautilus til å slette filene?

Lenke til kommentar

Hei, jeg har visst ikke rukket å se over hva som finnes i Ubuntu 7.10 ennå. Dette kan kanskje hjelpe deg med å spore opp hvilke mapper som har blitt temmelig fulle:

 

-> programmer -> tilbehør -> analyse av diskplass

 

eller:

$ baobab

 

Under «analyse» menyen finner du en grafisk fremstilling av diverse mapper.

 

Lykke til (videre).

Lenke til kommentar

Jeg blir gal! Baobao og Nautilus gir meg forskjellig størrelse på mange mapper. Baobab viser at "/home/bruker" er 1.5GB større enn det Nautilus sier, men disse 1.5 GB er fordelt på mange mapper, som jeg ikke har slettet filer fra. Though det er ca. 900MB forskjell på den mappen jeg slettet filene fra, men der er igjen de 900 MB fordelt på forskjellige mapper. Merkelige greier dette her..

 

Btw. Genialt program! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...