Gå til innhold

Spørsmål om mørkekjøring på trafikalt grunnkurs


Random Hero

Anbefalte innlegg

Hei,

Begynner på trafikalt grunnkurs til torsdag, og var inne på trafikkskolens sine hjemmesider for å se hva jeg må igjennom, og der står det:

- Mørkekjøringsdemonstrasjon 3 timer (Gjennomføres i den mørke årstiden)

Det jeg da lurer på hva dette betyr.... må jeg selv kjøre i mørket?

 

Håper noen som har tatt dette kurset kan svare meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var på mørkekjøring for 2 uker sida eller noe sånt. Da var vi 4 elever, og 2 lærere.

 

1 lærer i hver bil, med 2 elever hver. Da begynte vi med å kjøre ut i ingenmannsland, i skogen for å få se åssen vi skulle gjøre det med lys og sånn når vi f. eks kjørte forbi den andre bilen.

 

Og så etterpå, så satt 1 elev foran og 1 bak, vi kjørte i...20-30 minutter en vei (tror jeg),eleven som satt foran sa "nå" når læreren skulle skifte mellom nærlys og fjernlys når vi f. eks møtte på biler osv. Og så bytta elevene plass på vei ned igjen, sånn at den andre gjorde det samme bare at andre veien.

 

Så det er ikke noe spesielt dere gjør. Ikke sikkert dere gjør det samme der du skal gå, men jeg vil tror at det er noe ala dette +/-

 

 

Ikke skyt meg om det ikke er sånn der dere er :p

Lenke til kommentar

Da jeg var på mørkekjøringsdemonstrasjon på trafikalt grunnkurs, var vi både på bane, og på vei.

 

 

Og det er riktig som det nevnt tidligere, at du bare skal sitte på, ikke kjøre selv.

 

 

Det at dere drar på bane, er for å demonstrere enda bedre hvordan sikten er i mørket, og drar på bane for å komme til et sted der det ikke er andre biler, for å disponere plassen helt selv. Det er bare av praktiske årsaker, regner jeg med, og også sikkerhet, siden det skal stå noen "fotgjengere" (altså noen av dere) i veikanten og demonstere hvordan fotgjengere synes i mørket, etc..

På vei til å fra banen skal du nok kommentere når kjørelæreren skal ha nærlys/fjernlys..

Lenke til kommentar

Jeg, og alle andre som hører til samme kjøreskole som jeg brukte når jeg tok førerkort på bil (for 1 år siden) må kjøre bilen som om det skulle være en vanlig kjøretime.

Eneste forskjellen fra mørkekjøring og vanlig kjøring, er det at vi kjører på mørke plasser, og er mer enn 1 elev i hver bil.

 

Vi var selvfølgelig på en "bane" og fikk demonstrert det hvordan det var med forskjellig lysbruk mot andre biler o.l.

Endret av KristianF
Lenke til kommentar

Mulig det er forskjellig praksis hos forskjellige kjøreskoler?

 

 

Uansett er mørkekjøringsdemonstrasjon en del av det obligatoriske trafikale grunnkurset, og denne "demonstrasjonen" tok over for den tidligere obligatoriske mørkekjøringen. Du trenger altså ingen obligatorisk mørkekjøring etter gjennomført trafikalt grunnkurs.

 

Grunnen til at man ikke kjører selv, går jeg ut i fra at er fordi demonstrasjonen blir gjennomført før trafikalt grunnkurs er fullført, altså at man i utgangspunktet ikke har lov til å øvelseskjøre.

 

 

Kall det gjerne en snodig greie, men sånn er det nå det fungerer under den norske føreropplæringen....

Lenke til kommentar
Jeg, og alle andre som hører til samme kjøreskole som jeg brukte når jeg tok førerkort på bil (for 1 år siden) må kjøre bilen som om det skulle være en vanlig kjøretime.

Eneste forskjellen fra mørkekjøring og vanlig kjøring, er det at vi kjører på mørke plasser, og er mer enn 1 elev i hver bil.

 

Vi var selvfølgelig på en "bane" og fikk demonstrert det hvordan det var med forskjellig lysbruk mot andre biler o.l.

 

Dersom dere har kjørt/kjører selv er dette ulovlig praksis fra kjøreskolen sin side. Mørkekjøringsdemonstrasjoner skal være nettopp demonstrasjoner. Ingen skal kjøre selv - da er det ikke godkjent mørkekjøring. Det virker kanskje litt rart at folk med lappen bare skal sitte på, men sånn er reglene. Kurset består av tilsammen 1t teori, 1t utedemonstrasjon med flere elever sammen og til slutt 1t kjøring i mørket med maks 2 elever i hver bil. (ja - læreren kjører hele tiden) Det er ofte at vi har elever både på trafikalt grunnkursnivå, elever under opplæring og elever med førerkort på samme kurskveld. Men som nevnt - ingen elever sitter bak rattet..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...