Gå til innhold

PC-er generelt og romtemperatur?


Anbefalte innlegg

Dere som liker å sove i flerfoldige minusgrader er jo hakkende gale. Det må jo være kjipt å våkne med istapper under nesa og rim i håret.

 

Tilbake til topic, så bør vel som flere andre har nevnt PC-en være trygg så lenge temperaturforskjellen ikke kommer for fort. Hvis PC-en står på vil den jo sannsynligvis holde kondens unna gjennom egen varmeutvikling og vifter som tar unna. dvalemodus/avslått kan kanskje være litt skummelt men jeg tipper det vil gå helt fint. Datakomponenter tåler gjerne mer enn man tror selv om fukt er skummelt. Hvis du vil være sikker kan du jo la en kabinettvifte gå hele tiden. Koble den til en gammel mobillader eller noe slik at du kan la den gå selv om PC-en er av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når et kaldt objekt møter varm luft, vil det oppstå kondens. Motsatt, vil et varmt objekt normalt ikke avgi kondens i kontakt med kald luft. Et logisk eksempel på dette kan illustreres ved å gå inn og ut av et hus med briller på seg når det er kalt ute. Kommer du utenfra vil det bli kondens på brillene, mens det ikke vil skje andre veien. På samme måte kan det være fatalt å ta en PC fra et kaldt rom og starte den i et varmt rom uten at PC-en har fått "akklimatisere" seg. Kanskje litt klumsete forklart, men kort fattet: Varm luft holder bedre på høy luftfuktighet enn kald luft. Personlig ville jeg uansett hatt betenkeligheter med å sette igang harddisker på så lave temparaturer. (For å være sikker ville jeg latt det være minst 12, helst 15c i rommet før jeg startet den.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...