Gå til innhold

COD4 på Steam - Begynnelsen på slutten av digital distribusjon?


Anbefalte innlegg

Det som virkelig er et faretegn innenfor digitaldistr. er idiot-systemet som EA har innført for sine spill: Når man kjøper noe får man kun lov til å laste det ned i noen få måneder(!). Dette vil si at dersom man sletter HD, avinstallerer etc. etter feks. 3 eller 6 måneder(husker ikke om det var 3 eller 6), så må man kjøpe spillet på nytt(!) dersom man skal laste ned igjen.

Dersom man vil ha muligheten til å laste ned i ett års tid kan man kjøpe seg denne tilgangen for en tilleggspris når man kjøper produktet.

Man må altså betale ekstra for å få retten til å laste ned senere. Dette er helt horribelt og gir jo absolutt ingen grunn til å kjøpe spillet som nedlasting. Man får bare ulemper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var jo en flott og episk emnetittel du hadde. Men å si at dette kan være begynnelsen på slutten av digital distribusjon er nok litt vel å ta i. Det blir vel som å si at at at fordi prisen på Kinder egg på Rimi er høyere enn du gjerne skulle ønsle, så kan det være begynnelsen på slutten av at Norge går konkurs.

 

Men for å gå mer på sak til det som blir snakket om så skjønner jeg ikke riktig hvorfor du kommer til å boikotte CoD4 fordi det selges $10 dyrere på steam enn det de fleste nye spill selges for på steam. Det er fortsatt billigere enn å kjøpe det på butikk eller nettbutikk. Men hvis du virkelig blir så irritert av en så liten sak så kan du vel bare boikotte så mye du vil, for min del. Jeg kunne godt ha betalt $100 for spill som er såpass bra (og det blit faktisk nesten oppi den prisen om man skal kjøpe det til PS3).

 

Men, for all del. Kanskje slutten på digital distribusjon er nær

 

Haha ja...satt det litt på spissen for å få til en diskusjon. Men det er urimelig å sammenlikne Rimi (som er en av mange matvarekjeder) med Steam (som er en av få nettbutikker for elektronisk programvare) Utfordring! Finn et annet sted jeg kan kjøpe COD4 elektronisk. (Direct2drive selger ikke COD4 til Europa)

 

Og det er ikke $10 men $20 forskjell (i forhold til hva COD4 selges i USA. Forskjell i pris mellom USA og Europa er unntaket, ikke regel. Ihvertfall på Steam). I tillegg det at man måtte vente 3 dager lenger som gjør en forbruker irritert.

 

Spillet er sikkert kjempebra. Det er ikke spillet jeg er irritert på, men hvordan europeiske forbrukere som vil handle på nett blir behandlet på, som gjør meg irritert!

 

EDIT: Og når prisforskjellen ikke skyldes mva (som ikke gjelder på elektronisk programvare). Da er det tydelig at noen forsøker å vingeklippe elektronisk distribusjon

 

2ndEDIT: Activision har sikkert kopiert opp for mange dvdplater, og må dermed kvitte seg med de...hehe

Endret av dweebster23
Lenke til kommentar
EDIT: Og når prisforskjellen ikke skyldes mva (som ikke gjelder på elektronisk programvare). Da er det tydelig at noen forsøker å vingeklippe elektronisk distribusjon

Det har ikke noe med "vingeklipping" el. å gjøre. Det eneste som er årsaken er at man som selger ønsker å grafse til seg mest mulig. I "rikere" land kan man ta en høyere pris og likevel selge like mye, derfor setter man høyere pris. Så lenge kundene gir faen vil denne praksisen fortsette.

Lenke til kommentar
Slutt å syte.

Norge har svært godt betalte jobber og utrolig bra med "goder" enn de fleste andre land, som gjør at vi har mye mer penger å rutte med. Selvfølgelig blir da ting dyrere for å jevne det ut.

Slutt å klage og vær fornøyd med det dere har.

 

Jeg har ikke så veldig god råd etter en spillhard september/november/desember. Det er et faktum at vi betaler mye mer enn folk gjør i USA, kanskje til og med i forhold til kjøpekraft. Spill er i utgangspunktet alt for dyre, og når man i tillegg ikke får et fysisk bevis for at man har kjøpt det, samt at de fleste fordyrende mellomledd er bortfallt, bør prisen senkes. En må også huske at selv i Norge er det folk som ikke har råd til alt alltid, selv om naturligvis noen har det.

 

Jeg tror ikke jeg gidder punge ut såpass for dette.

Bare så du vet det så er tarifflønna i USA på ca 35 NOK og det er mange som jobber for den lønna. I Norge har de fleste minst 120 kroner i timeslønn.

Lenke til kommentar
Det har lenge vore kjent at spel er billegare i USA enn Norge. Det samme gjeldt musikk. Først og fremst blir det prisa etter kva folk er villige til å betale.

 

 

Synes uansett prissettinga er helt på trynet.

 

I butikken betaler man 399,- . Noe som blir 320 uten moms.

På Steam betaler man 369,-. Og der har man ikke moms. Dvs at de urettmessig stapper 50 spenn rett i lomma.

Lenke til kommentar

Nye spill på Steam har jo alltid vært overprisa, og er definitivt ikke verdt bryet. Jeg bruker Steam til å få tak på litt av de "eldre" tinga de har der, så som ID Super Pack, Half-Life Anthology, Civilization 3 ... Railroad Tycoon, Commandos, mange gode gamle klassikere til priser under det du betaler i norske butikker for en hardkopi.

 

Kjøpe Bioshock / COD4 på Steam er jo bortkasta med priser på $60-70 på nesten alt nytt. Så enkelt er det. Ser heller at Valve hadde utnytta muligheten til å selge flere årgangsspill til low-low prices, tror det kunne blitt en bra suksess.

 

Et annet poeng er at, nå som 98,9% av landet har god bredbåndstilknytning, er det jo over og ut for spillbutikker dersom digital distribusjon blir klart billigere enn å kjøpe hardkopi av spillet. I det minste for PC, på konsoll har du vel ikke noe valg enda.

 

Jeg har aldri kjøpt et nytt spill over Steam, og så lenge prisene ikke blir minst hundrelappen billigere kommer jeg ikke til å gjøre det heller.

Lenke til kommentar

Dette blir kanskje litt "me too", men iallfall: det virker koko å ta det den samme prisen for spillet i ren digitalt distribuert form. Dersom jeg kjøper det i butikken får jeg i det minste noe fysisk i hånda i tillegg, her går jo tydeligvis mellomlegget rett i lomma til Activision siden de kutter kostnaden med å lage og distribuere fyisk. Hvis de faktisk ønsker å gå over til digital distribusjon burde de gitt kundene sine litt insentiv for dette ved å prise spillene merkbart lavere enn i butikken.

 

Releasedatoen er ikke så overraskende, Activision har formodelig avtaler med de europeiske distibutørene om å ikke sette igang digitalt salg før den fysiske versjonen har kommet seg over atlanteren til alle utsalgssteder her på kontinentet. Dersom de tjuvstarter den europeiske lanseringsdagen på Steam slår de jo beina vekk under butikkene i europa.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Så koster en BIG MAC i usa 10 kroner da mot nesten 70 kroner her...

 

Så med det i tankene, er det ikke så rart ting er billigere..jeg tviler på at en fyr i estland synes våre priser på spill er så hyggelige.

 

Btw jeg betalte 499 for COD 4 på Spaceworld her i Elverum, så jeg tviler vel på at jeg finner 369,- på Steam så utrolig dårlig tilbud..

Jeg synes det er helt grei pris...derimot kjøpte jeg fordi Steam av en eller annen grunn ville henge 3 dager etter (det er nok distribusjons taktikkeri laget av duster :) )

 

Janster

Lenke til kommentar
Btw jeg betalte 499 for COD 4 på Spaceworld her i Elverum, så jeg tviler vel på at jeg finner 369,- på Steam så utrolig dårlig tilbud..

Så hvis jeg kjøper en pose potetgull på Rema til kr 40, da er plutselig ICAs tilbud på kr 30 et bra tilbud selv om den samme posen selges for rundt kr 20 på Kiwi, Joker, Ultra og Prix? Nei, selv om du har gjort en ræva handel, så kan du ikke bruke det som grunnlag for hva som er bra og ikke. Hvis vi fokuserer på kjernen i denne diskusjonstråden, så er det to hovedpunkter.

 

1) En nedlastning av Call of Duty 4 koster USD 20,- mer her enn det gjør i blant annet USA og England. Det er en prisøkning på 40 %.

2) Mot det logikken skulle tilsi, er det mulig å kjøpe spillet over disk til en mindre penge enn hva du må betale for å laste det ned.

 

Dette er ganske enkle punkter, og det er ikke så mye å si om dem. Følgende argumenter trenger vi ikke høre flere ganger.

 

”Dollarkurs bla bla”

”Vi er et rikt land bla bla”

”Kr 370 er fortsatt ikke mye bla bla”

Lenke til kommentar

Min mening er enkel og positiv:

 

Steams porteføljeløsning er super.

Du har "alle" spillene dine en plass.

Du kan nå den fra hvilken som helst maskin som er tilkoblet internet.

Du kan slette spillet om du har liten plass og installere det seinere om du vil.

Du trenger ikke å ha noe CD/DVD i maskinen for å spille.

Du trenger ingen nøkler ifm installasjon.

 

Mange spill er tilgjengelig på release dato. Noen som CoD4 er ikke det. Det er original-distributørene som bestemmer release dato når de benytter seg av steam for digital distribusjon. Og det er du og jeg som velger om vi vil kjøpe på Steam.

 

Liker du ikke steam så ikke bruk steam :)

 

Jeg synes uansett Steam er den beste spill-portefølje løsningen som finnes på nett i dag. Tror ikke noen har like bra utvalg og ferske nyheter som steam har, om ikke D2D har forbedret seg mye.

Lenke til kommentar
Min mening er enkel og positiv:

 

Steams porteføljeløsning er super.

Du har "alle" spillene dine en plass.

Du kan nå den fra hvilken som helst maskin som er tilkoblet internet.

Du kan slette spillet om du har liten plass og installere det seinere om du vil.

Du trenger ikke å ha noe CD/DVD i maskinen for å spille.

Du trenger ingen nøkler ifm installasjon.

 

Mange spill er tilgjengelig på release dato. Noen som CoD4 er ikke det. Det er original-distributørene som bestemmer release dato når de benytter seg av steam for digital distribusjon. Og det er du og jeg som velger om vi vil kjøpe på Steam.

 

Liker du ikke steam så ikke bruk steam :)

 

Jeg synes uansett Steam er den beste spill-portefølje løsningen som finnes på nett i dag. Tror ikke noen har like bra utvalg og ferske nyheter som steam har, om ikke D2D har forbedret seg mye.

 

 

Hehe, Steam rocker, jeg bruker KUN Steam, siden jeg har sluttet å kjøpe spillene fysisk. Activision er den store stygge ulven i dette tilfellet...

Er det greit å betale mer enn amerikanske/australske/kypriotiske kunder?

Er det greit å betale "mer" for produktet enn de som kjøper i butikk? (399,- er 320+moms, på Steam er det 369,- uten noe form for moms)

Og til slutt, etter at du har betalt mest, er det greit å få spillet sist?

 

Jeg liker å syte! (spess når når jeg får en dårlig deal)

 

EDIT: La til gåseøyne på det andre spørsmålet mitt...de som kjøper i butikk betaler mest rett fra lomma, men der går jo noe til staten...

Endret av dweebster23
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel jeg var dum nok til å kjøpe spillet på steam, fordi jeg ville ha det i KVELD

 

Får denne feilmeldingen:

utennavn2cm5.png

 

 

Har også kjørt en sjekk av alle filene som er innstallert, får ingen feil der;

utennavnam8.png

Har reinstallert steam,cod, reinstallert det meste egentlig.

 

 

Kanskje en kjent feilmelding?

Endret av MT5Knugen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...