Gå til innhold

ATI HD3850/HD3870/ X2 brukererfaringer og OC.


leifeinar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til dere som har HD3850:

 

Hvordan er støynivået på denne kjøleløsningen?

 

Vurderer et slikt kort til en liten mATX pc, som er lettere og dra med seg enn hovedmaskina mi..

 

Kommer vel til og parre kortet med en celeron 420, da kraftig overklokket.

 

Har to stker, og dette er langt ifra det værste jeg har hørt. De to skjermkort viftene er de som bråker minst i PCen min. Viftene går på et relativt lavt nivå, så mye av grunnen ligger nok her. Tror nok det kan bli et godt valg.

 

Jeg ser det er HD3850 fra HIS du har (signaturen), og siden jeg vet at HIS ofte utstyrer skjermkortene sine med den såkalte ICEQ3 kjøleren (eller hva den nå het) så lurer jeg på om det er en slik kjøler du har på dine skjermkort. Jeg er mest ute etter støynivået med stock enkeltslots kjøler, siden jeg vil tro en to-slots kjøler vil ta opp for mye plass.

 

Det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Er det noen andre som har opplevd dårligere ytelse med den nye ATI driveren? Eller kanskje det var overgangen til Vista :p Gikk fra XP og 7.12 til Vista og 8.1 og merket en klar fps dropp i områder med røyk og noen steder ute i banen "Bloc". Noen andre som har opplevd dette?

Det er helt normalt :)

 

Bra jeg har Nvidia nå da, siden ytelsen i vista 64 er upåklagelig :) Tror jammen med ATI må sette på turboen snart, ellers er det kvelden for godt for AMD :no:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fikk mitt Powercolor HD3870 idag.

Så da ble det litt benching.

 

Siste Cataylyst drivere var akkurat så "umulige" som de har vært for flere av mine ATI-kort.

Dvs:

"Overdrive"/OC funker ikke.

Originaldrivere (de som fulgte med kortet) funket ihvertfall.

 

Kortet(eller drivere) har de samme "bugs" som det Sapphire HD3850 256MB jeg hadde tidligere.

3DMark01/DX8 gir crash/heng i gitte situasjoner.

 

Fikk kjørt igjennom alt av 3DMarks (minus 01) allikevel på 820/2500 noe som ga brukbare resultater (se sig).

 

Autotune foreslo 875/2660 som "godkjent" klokk etter å ha "trigget" 4 x GPU-recover.

Ikke helt bra til å kode drivere hos ATI. :hmm:

 

Edit:

Litt mer inngående test med Aquamark avslørte at det er minneklokken som er problemet.

Klarer 3DMark05/06 på 2500, men det er allikevel "flaks".

Kortet (OC-versjon) tåler ikke klokk av minne, men core går greit.

Satt klokk til 855/2340 som funker bra i alt av benching.

 

Og vifte går for fullt helt tiden.

Selv om det er en Zerotherm så gir det irriterende "hvisle-lyd", men til gjengjeld går loadtemp sjelden over 55 grader (idle ca.35).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg fikk også PowerColor HD 3870 PCS for et par dager siden, men har ikke fått testa det i min pc da HK'et ikke støttet det ^^ Men fikk testa det hos en venn. De driverene som fulgte med var bare å kaste vekk igjen. Vi lastet ned nyeste driverene til XP fra internett og da gikk det smurt!

 

Vi var så spente på hvordan Crysis ville kjøre så det var det eneste vi satt å spilte den kvelden ^^ Men jeg lover deg at resultatet var bra! vi brukte Very High tweak i DX9 og oppløsning på 1280x1024. Vi kjørte fraps i rundt 3-5 min og fikk gjennomsnitt på 33 FPS :D Vi hadde da 0x aa.

 

Under alt stresset fra Crysis så lå skjermkortet på maks 52 load!! Veldig bra vifte som faktisk ikke bråkte så mye som jeg trodde det skulle. Det eneste som gjenstår er å teste det i min PC med Vista Ultimate. Jeg og vennen min har ganske lik data ellers så det skulle bli passe likt.

 

Kommer til å legge ut bench noe senere!

 

Glad for at jeg kjøpte HD 3870 kortet :w00t:

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar

Radeon HD 3870 X2 klockas till 825MHz

 

Dagens version av RV670 som sitter Radeon HD 3870 har en klockfrekvens på 775MHz ut från fabriken. När det talats om AMDs kommande R680 grafikkort, som numera känt som Radeon HD 3870 X2, har många frågat sig vilken klockfrekvens de två grafikkretsarna ska arbeta vid. Med två kretsar på samma kort kan man tycka att en lägre klockfrekvens vore givet, men så verkar inte vara fallet enligt de senaste uppgifterna vi tagit del av. På ett kinesiskt hårdvaruforum, Chiphell, har man nu publicerat uppgifter som säger att kretsarna på Radeon HD 3870 X2 faktiskt arbetar i 825MHz, med andra ord märkbart högre än på singelkrets korten. Det är inte på några officiella uppgifter och då de går emot tidigare tester som påvisat samma 775MHz klockfrekvens ska vi nog ta det hela med en liten nypa salt.

 

Men det skulle mycket väl vara så att AMD/ATI satsar stenhårt på att ta sig tillbaka upp på prestandatronen och då lär det inte skada med lite trimmade klockfrekvenser. Man påstår även att minnet kommer att arbeta i 1800MHz och att TDP värdet för kortet ska ligga på maximalt 190W med PowerPlay aktiverat. Vi borde ha det slutgiltiga svaret inom en veckas tid.

Lenke til kommentar
Jeg fikk også PowerColor HD 3870 PCS for et par dager siden, men har ikke fått testa det i min pc da HK'et ikke støttet det ^^ Men fikk testa det hos en venn. De driverene som fulgte med var bare å kaste vekk igjen. Vi lastet ned nyeste driverene til XP fra internett og da gikk det smurt!

 

Vi var så spente på hvordan Crysis ville kjøre så det var det eneste vi satt å spilte den kvelden ^^ Men jeg lover deg at resultatet var bra! vi brukte Very High tweak i DX9 og oppløsning på 1280x1024. Vi kjørte fraps i rundt 3-5 min og fikk gjennomsnitt på 33 FPS :D Vi hadde da 0x aa.

 

Under alt stresset fra Crysis så lå skjermkortet på maks 52 load!! Veldig bra vifte som faktisk ikke bråkte så mye som jeg trodde det skulle. Det eneste som gjenstår er å teste det i min PC med Vista Ultimate. Jeg og vennen min har ganske lik data ellers så det skulle bli passe likt.

 

Kommer til å legge ut bench noe senere!

 

Glad for at jeg kjøpte HD 3870 kortet :w00t:

skaff deg et hovedkort som støtter PCI Express x16

kombo kort kan man glemme vis man vil ha noe som funker :)

 

og ja 3870 ruler glad jeg også for jeg kjøpte det

Lenke til kommentar
skaff deg et hovedkort som støtter PCI Express x16

kombo kort kan man glemme vis man vil ha noe som funker :)

 

og ja 3870 ruler glad jeg også for jeg kjøpte det

 

Jepp... skal kjøpe nytt. Har tenkt mye på Asus P5E eller Gigabyte GA-X38-DS5. Begge ligger rundt 1500kr (asus noe høyere) som da altså er de to billigste kortene med CF, PCIex2.0 og DDR2 støtte i ett :new_woot:

 

Får ikke bestemt meg...

Lenke til kommentar
Er det noen andre som har opplevd dårligere ytelse med den nye ATI driveren? Eller kanskje det var overgangen til Vista :p Gikk fra XP og 7.12 til Vista og 8.1 og merket en klar fps dropp i områder med røyk og noen steder ute i banen "Bloc". Noen andre som har opplevd dette?

Det er helt normalt :)

Normalt at det går dårligere i vista eller med den nye driveren :p?

Lenke til kommentar

Takk for svar om crossfire, har et til spørsmål

 

Har et hovedkort med 16x + 8x og begge blir satt ned til 8x når jeg kjører crossfire. Men begge er 2.0 pci express og skjermkort bruker jo uansett ikke 16x pci fullt ut(kansje 8800ultra?)

 

Så vil 2 stk 8x cappe performance på noe vis? Vil 2.0 8x gi like mye båndbredde som en 1.0 16x ? Hva blir egentlig hastighetene her og vil det bli flaskehals?

Finner veldig lite info om dette rundt på nettet

 

Ps: Leste en nå som fikk veldig bra resultat med dette hovedkortet i crossfire så det kan ikke være så gærnt :p

Endret av Lafs
Lenke til kommentar
Jeg villle kjøpt Foxconns alternativ, det koster et par hundre mer, men det støtter både DDR2- og DDR3-minne. Det vil være verdt det når DDR2-minne er dyrere enn DDR3-minne.

 

Tjaa... er lei av combo-kort da jeg har et nå med DDr\DDR2 støtte =P og jeg tror det vil ta en god stund før det lønner seg med DDR3... kanskje langt ut i 2009? så det blir bare DDR2 på meg et par år fremover!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...