Gå til innhold

Den store tørrbulk tråden


ugotabanana

Anbefalte innlegg

Kommer det sale/leaseback hvilket vil være mer sannsynlig på dagens fraktnivåer enn over BDI 10.000 så vil det være uhyggelig å være short i GOGL. Sale/leaseback vil før eller siden bli tatt i bruk. Da blir utbyttene ytterligere.

 

Vi skal huske på at GOGL har 70% kontraksdekning således godt skodd for 2010 and beyond mtp utbytte. Pumper de ut 0.3 per kvartal er aksjen tilbakebetalt innen 4 år.

 

Flott er det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså oljelagrene i USA hadde en topp i 1998, da var vel prisen på 10 dollar, en annen topp i lagrene var i 2002, da var oljeprisen 15 dollar, men lagrene var ikke like høye som i 98, så etter 2002 sank lagrene litt frem mot slutten av 2003, oljeprisen steg til 25 dollar. Etter det så har oljelagrene bare økt også forbi nivået fra 98, mens oljeprisen har tatt en mer og mer parabolaktig form. Det er den løse pengepolitikken, tror jeg. Råvarer er bare nok en boble som kommer til å dette ned.

Lenke til kommentar

Akkurat det rundt oljeprisen er kanskje litt svullent, men tviler på at det er en boble. Et større forbruk verden over som ikke ser ut til å stoppe med det første. Mange mener vi nå er i eller nær en produksjonspeak. Og ikke minst spiller den svake dollaren en rolle. 100 dollar i dag er noe helt annet enn 100 dollar for 5 år siden.

 

Høy oljepris er positivt både for olje og tørrbulksektoren, ser ikke så veldig bekymret på det igrunn.

Lenke til kommentar
Akkurat det rundt oljeprisen er kanskje litt svullent, men tviler på at det er en boble. Et større forbruk verden over som ikke ser ut til å stoppe med det første. Mange mener vi nå er i eller nær en produksjonspeak. Og ikke minst spiller den svake dollaren en rolle. 100 dollar i dag er noe helt annet enn 100 dollar for 5 år siden.

 

Høy oljepris er positivt både for olje og tørrbulksektoren, ser ikke så veldig bekymret på det igrunn.

 

Jeg tror det er en boble, nå som det går så bra i Russland at russerne handler som gale på spar kjøp i Finnmark.

 

Mange av argumentene for å forsvare høy oljepris er av samme typen argumenter som ble brukt for å forsvare høye boligpriser. Det kommer nok til å dette ned.

Lenke til kommentar
Mange av argumentene for å forsvare høy oljepris er av samme typen argumenter som ble brukt for å forsvare høye boligpriser. Det kommer nok til å dette ned.

Hva eksakt er det du sammenligner oljepris med boligpris?

 

Boble elementet. Ved at mange aktører som ikke burde tjene penger, tjener penger.

Lenke til kommentar
Mange av argumentene for å forsvare høy oljepris er av samme typen argumenter som ble brukt for å forsvare høye boligpriser. Det kommer nok til å dette ned.

Hva eksakt er det du sammenligner oljepris med boligpris?

 

Boble elementet. Ved at mange aktører som ikke burde tjene penger, tjener penger.

 

Det er ikke noe begrunnelse. Prøver du å forklare at oljeprisen er en boble, fordi det er et boble element? Og hvordan vet du at noe som tjener penger, ikke burde det? Gjerne forklar det i sammenheng med oljeprisen

Lenke til kommentar
Mange av argumentene for å forsvare høy oljepris er av samme typen argumenter som ble brukt for å forsvare høye boligpriser. Det kommer nok til å dette ned.

Hva eksakt er det du sammenligner oljepris med boligpris?

 

Boble elementet. Ved at mange aktører som ikke burde tjene penger, tjener penger.

 

Det er ikke noe begrunnelse. Prøver du å forklare at oljeprisen er en boble, fordi det er et boble element? Og hvordan vet du at noe som tjener penger, ikke burde det? Gjerne forklar det i sammenheng med oljeprisen

 

Jeg kan egentlig ikke bevise at det er en boble, det vet du bare etter det har sprukket. Men jeg syns det er mange spekulanter eller bjellesauer som tjener penger på prosjekter som kun lar seg realisere på grunn av en høy oljepris. Det er et veldig høyt volum på handelen på råvarebørsene. Det er veldig høye lagertall. Det er en klar svekkelse i verdensøkonomien. Det har vært en svak dollar og tiltagende inflasjon, så spekulasjonen kan vel øke, men jeg mener at fallhøyden er stor.

Lenke til kommentar

12/09-2007 var utbyttet 0,29 NOK per aksje

12/12-2007 var utbyttet 2,71 NOK per aksje

7/3-2008 var utbyttet på 1,59 NOK per aksje..

 

Billung har spådd at utbyttet tilsammen i 2008-2009 vil bli på 2-2,5$ per aksje.. Dette blir fordelt på 8 terminer..

 

Mellom de siste gangene så har dollarkursen sunket noe, så får ikke håpe den fortsetter med å falle for mye når vi tenker på utbytte.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at dere tør å plukke opp GOGL etter at den toppet ut sammen med det kinesiske aksjemarkedet i november (samtidig som denne tråden ble opprettet!), og siden har hatt en veldig negativ trend, i takt med konjunktur forandringen som stadig forverrer seg?

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Neat. Jeg kjøpte meg et par GOGL på fredag. I begynnelsen ble det litt penger, men så kom tallene fra GE og alt raste.

Får håpe mandag starter pent, selv om jeg mistenker litt nedgang.

 

P/E er latterlig lav i GOGL. Har ikke markedet tro på vekst, eller er aksjen bare ufattelig underpriset?

 

Markedet har ikke tro på vekst. Jeg tror rett og slett verdenshandelen vil avta, se på usa og snart europa, dermed vil handelsoverskuddet til Kina falle. Da trenger de mindre råvarer, og eksporterer mindre dingser. Da vil fraktprisene naturligvis synke og aksjekursen på disse selskapene bare fortsette den negative trenden de er inne i.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Neat. Jeg kjøpte meg et par GOGL på fredag. I begynnelsen ble det litt penger, men så kom tallene fra GE og alt raste.

Får håpe mandag starter pent, selv om jeg mistenker litt nedgang.

 

P/E er latterlig lav i GOGL. Har ikke markedet tro på vekst, eller er aksjen bare ufattelig underpriset?

 

Markedet har ikke tro på vekst. Jeg tror rett og slett verdenshandelen vil avta, se på usa og snart europa, dermed vil handelsoverskuddet til Kina falle. Da trenger de mindre råvarer, og eksporterer mindre dingser. Da vil fraktprisene naturligvis synke og aksjekursen på disse selskapene bare fortsette den negative trenden de er inne i.

Hvorfor skulle fraktprisene dumpe om Kina eksporterer mindre dingser? GOGL transporterer ikke dingser.

 

GOGL transporterer kull, jernmalm, hvete, korn og diverse andre tørrevarer, men ikke dingser eller sykler.

Lenke til kommentar
Neat. Jeg kjøpte meg et par GOGL på fredag. I begynnelsen ble det litt penger, men så kom tallene fra GE og alt raste.

Får håpe mandag starter pent, selv om jeg mistenker litt nedgang.

 

P/E er latterlig lav i GOGL. Har ikke markedet tro på vekst, eller er aksjen bare ufattelig underpriset?

 

Markedet har ikke tro på vekst. Jeg tror rett og slett verdenshandelen vil avta, se på usa og snart europa, dermed vil handelsoverskuddet til Kina falle. Da trenger de mindre råvarer, og eksporterer mindre dingser. Da vil fraktprisene naturligvis synke og aksjekursen på disse selskapene bare fortsette den negative trenden de er inne i.

Hvorfor skulle fraktprisene dumpe om Kina eksporterer mindre dingser? GOGL transporterer ikke dingser.

 

GOGL transporterer kull, jernmalm, hvete, korn og diverse andre tørrevarer, men ikke dingser eller sykler.

 

Jeg tror nok råvare aktiviteten vil bli mindre. Kina har gått så det suste, verden har hatt en ekstrem høykonjunktur men det har snudd, nå må det bare gå nedover, på mange måter tror jeg aksjekursen vil gå i den retningen den kom fra, jeg er short kina, jeg skjønner ikke at ting skal ta seg opp nå 5 mnd etter boblesprekken i kina, det å shorte gogl ser nesten helt bankers ut. Jeg tipper at aksjekursen om 1 år er under 15 kroner, mest trolig rundt 10 kroner. Så kan jeg sjekke denne tråden da.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
mest trolig rundt 10 kroner. Så kan jeg sjekke denne tråden da.

hehe det skal jeg huske :) Da tipper jeg 25 så ser vi hvem som er nærmest.

 

Kanskje jeg tok i for svakt.

 

Jeg legger til at jeg tipper baltic dry indeksen på mellom 2000-3000, i alle fall under 4000.

 

http://investmenttools.com/images/wfut/crb/bdi.gif (en fin boble), nesten ingen vits å engang sjekke fundamentale forhold når en ser et sånn chart. :wow:

 

Sjekk ut ticker MOS på NYSE, der er en fin boble av samme slaget, men den lever enda i håpet da. En fin mulighet nå til å kjøpe seg inn på topp.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Nå blir det noe offtopic, men selv om en aksje går opp betyr det ikke at det er en boble. Nå kjenner jeg ikke selskapet, men dersom du kun har sett en boble ut fra grafen, så tror jeg du har misforstått. Mange selskap kan vokse bra uten at det blir en boble. (graf i spoiler)

 

bubble.jpg

 

 

Jeg kan si, siden du nevnte GOGL, at jeg tror grafen kan ende opp ganske lik som FRO.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...