Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke lønn for prøvejobbing\opplæring.


Bertelsen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har prøvejobbet et sted, har 16 timer der.

 

Nå fikk jeg nettopp beskjed om at de ikke trenger mer arbeidskraft der, dvs. ikke noe mer jobb på meg.

 

Jeg får tydeligvis ikke lønn for opplæringen der, men jeg mener jeg har rett på dette.

 

Jeg er ikke medlem i LO, så jeg lurer på hvem jeg skal kontakte nå, det er snakk om rundt 2000 kroner, og de gjør seg godt i hverdagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde dere noen som helst avtale om at du skulle få penger under prøvetiden?

 

Muntlige avtaler er like gyldige som skriftlig, men om du ikke hadde noen avtale eller ikke ble forspeilet dette fra arbeidsgiveren, så har jeg ingenting håndfast til deg.

 

Jeg vil egentlig tro at hvis du ikke har noen avtale, så trenger arbeidsgiveren heller ikke å gi deg lønn, alá dugnad og annet frivillig arbeid.

Lenke til kommentar

Trådstarter nevnte at han prøvejobbet i bedriften.

 

Jeg har forstått det slik at enkelte mennesker jobber gratis, og til og med tilbyr seg null lønn under en viss prøveperiode for å overbevise arbeidsgiveren om at han/hun er rett mann på jobben.

 

Så, hvis opplæringen ble kalt prøvetid, så er jeg sannlig ikke sikker på at han har rett på lønn. Kanskje trådstarter kan gi tilbakemelding? Hvis det ble sagt opplæring, så har du helt klart krav på lønn, slik som wizendraw viste til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...