Gå til innhold

Vil ha fastobjektiv, hvilken brennvidde? Har normalzoon og telezoom


Anbefalte innlegg

Hei.

Har Tamron 17-50mm f/2.8 og Tamron 70-300mm. Har lyst på et fastobjektiv som har bedre kvalitet og er mer lyssterkt. Noen som har noen anbefalninger på hva slags brenvidde jeg burde gå for? Hvilken brennvidde er mest brukt? Regner med det er veldig varierende ettersom man har forskjellige bruksområder, men har dere noen tips/egne erfaringer?

 

Jeg kan jo tenke meg at jeg kunne kjøpt en vidvinkel (10-12mm) og hatt masse gøy med det, men hva ville dere gjort? Kjøpt ekstrem vidvinkel, eller en 25-30mm som dere brukte mye mer evt, da den er mer "normal" hva utsnitt gjelder?

 

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beklager :p Har canon 400D. Vetke hvorfor, men foretrekker tamron over sigma. Av det jeg har blitt fortalt, kommer tamron bedre ut. Takk for forslaget? Andre forslag?

 

Kan anbefale Canon EF 50mm f/1,4 USM, det er til å betale og tegner knivskarp sjøl på blender 1,4 — dog med noe tap i kontrast på de største blendene.

Endret av BL
Lenke til kommentar

Jeg quoter meg selv fra noen måneder tilbake i en post med omtrent samme utgangspunkt. Det er programmet ExposurePlot (freeware) jeg ønsker å "reklamere" litt for, men jeg har ikke noe med denne van Andel å gjøre... :) Tar med resten av innlegget også, selv om det bare er semi-relevant.

 

Et standard svar på dette er: finn ut hva du helst liker å ta bilder av, så kan vi hjelpe deg med hvilket objektiv du skal kjøpe. Sant nok, men lite nyttig for en nybegynner som fortsatt liker å ta bilde av "alt". Det finnes imidlertid et lite og enkelt freeware som kan hjelpe deg med å finne hvilken eventuell fast brennvidde du kan ha mest glede av:

 

ExposurePlot gir statistisk informasjon om brennvidde, iso, blender og lukker for de bildene du allerede har tatt.

 

Velg en katalog som inneholder mange bilder du selv har tatt, programmet leser også underkataloger. Velg Steps=1 nederst til venstre.

 

Programmet regner ut til 35mm-ekvivalent brennvidde (fullformat sensor/film), så du må dele de avleste verdiene på 1,6 for å finne hva det tilsvarer for din 350D.

 

29mm, 87mm, 112mm og 480 representerer endepunktene for de to objektivene du har, og du vil sannsynligvis finne "topper" for disse brennviddene. Kjøp et fast objektiv tilsvarende brennvidden for den største toppen, det er denne brennvidden du tydeligvis benytter mest.

 

50mm f/1,8 II som anbefales over er et veldig billig objektiv som gir mye for pengene. Det er veldig greit å begynne med for å jobbe med dybdeskarphet. Den har litt treg autofokus, men ikke tregere enn kit-zoomen. Fint til halv-portretter. 50mm finnes også som f/1,4, men til en helt annen pris.

Ellers er 28mm en klassisk brennvidde og regnes som det mest "normale" utsnittet. Finnes både med f/1,8 og f/2,8. Jeg anbefaler f/1,8, da f/2,8 ikke gir så mye ekstra i forhold til kit-zoomen.

85mm f/1,8 som også anbefales over, er et utmerket stykke arbeid fra Canon, og gir portrettbilder en helt ny dimensjon. Alltid med ut hvis jeg skal møte mennesker jeg kjenner.

 

Forvøvrig har jeg også 35mm f/2,0 som nevnes over. Jeg vil ikke anbefale denne som som første innkjøp, selv om den er relativt billig. Den har omtrent tilsvarende byggekvalitet som 50mm f/1,8, men er dobbelt så dyr. Selv klarer jeg ikke helt å finne ut av brennvidden 35mm, men det er sikkert bare en tilvenningssak. 35mm gir helfigur i liggende format på 5-6m avstand, og skulle være greit for utendørs situasjonsbilder. (bare ikke for meg )

 

- Rams

...og så hadde RamsFoto passert 100 poster på forum...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...