Gå til innhold

Bygge ny AMD maskin, hvilken modell?


Hagforce

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kansje du skulle ventet på de nye prosessorene fra amd som er like rundt hjørnet? Jeg tror nok de kommer til å bli priset rimelig lavt så amd kan få solgt store kvanta. Regner med at det vil bi gnaske mye cpu for pengene.

Lenke til kommentar
Om du skal klokke er 5000 Black Edition grei men 4200 er også klokkbar men ikke så mye.

Mest for pengene er https://prisguiden.no/product.php?productId=44805

Skal du ikke klokke så er HK'ene også billige.

Har selv hatt denne og var meget fornøyd. Høyere modeller gir lavere bang for buck faktor.

 

ss1108, 4200+ er Windsor 90nm, 5000+ Black Edition er Brisbane 65nm og kan lett klokkes til 6400+ Black Edition nivå.

Lenke til kommentar

Det beste kjøpet av cpu til sokkel AM2 er fortsatt X2 5200+ 65W versjon basert på 90nm produksjonsteknikk. Det du må passe på er at produktkoden er: ADO5200CZBOX noe som indikerer revisjon F3, som er den overlegent beste å overklokke.

 

Denne overgår også X2 5000+ Black Edition både på pris og ytelse.

 

Brisbanes er fortsatt dårligere enn tilsvarende Windsor modeller pga mindre og tregere cashe.

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

nei, men den har ulåst multiplikator, noe som i praksis ikke har så mye å si med mindre du sitter med det dårligste hovedkortet som finnes.

 

X2 5200+ 65w versjonen er mest sannsynlig binnet sammen med x2 6000+/6400+ for å kunne kjøre den på såpass lav spenning slik at den tilfredstiller 65w TDP kravet, så du er så godt som garantert en overklokkingsvennlig prosessor, forutsatt at du finner en revisjon F3 vel å merke.

 

edit: leif

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar
Kansje du skulle ventet på de nye prosessorene fra amd som er like rundt hjørnet? Jeg tror nok de kommer til å bli priset rimelig lavt så amd kan få solgt store kvanta. Regner med at det vil bi gnaske mye cpu for pengene.

Athlon X2 vil være kraftigere enn phenom en stund fremover. X2 kan klokkes til 3.2-3.4 og vil da være kraftigere i de fleste tilfeller en Phenom. Det er kun programmer som benytter alle kjernene at det hjelper med de nye cpuene.

 

Black edition stresser ikke hovedkortet ditt ved klokking med multipler.

Lenke til kommentar

Jeg støtter LIKMARK her. En av de fire Windsor F3-modellene gir best ytelse pr klokke, i tillegg til å overklokke bedre i snitt.

 

Jeg trodde black edition hadde mer cache... ?

Nei, som nevnt har ingen Brisbanes mer enn 2x512kB L2. Men ifølge AMDcompare kan det se ut som om en er på vei. Produktkoden skulle riktignok inneholdt et sekstall istedenfor et femtall, men det står 2048 kB L2. Men siden frekvensen er 100 MHz høyere enn 5000+, så er det nok der den høyere ratingen kommer fra.

 

nei, men den har ulåst multiplikator, noe som i praksis ikke har så mye å si med mindre du sitter med det dårligste hovedkortet som finnes.

Kanskje når det gjelder maks klokk men effektforbruket øker mye kraftigere ved å klokke fsben.

Regner med at du mener HTT, og jeg har aldri merket at hverken CPU -eller chipset-temperatur har blitt nevneverdig påvirket av forholdet mellom HTT og multiplikator. Vanligvis har jeg ikke behøvd å øke spenningen på noen av komponentene heller, så jeg ser heller ikke at åpen multiplikator er noe stort poeng. Spesielt ikke hvis man skal overklokke minnet også - da er man jo avhengig av høy HTT uansett.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...