Gå til innhold

Avgjørende valg av skjerm (Samsung 226BW vs. CW)


Explorer

Anbefalte innlegg

Sitter å skal bestille meg en skjerm for PC og har greid å kkorte ned listen til to (kanskje tre) modeller.

 

Det er, som emnetittel sier, Samsung 226BW og 226CW. I tillegg har jeg sett med et halvt øye på HP w2207, som ser veldig lekker ut.

 

Spørsmålet her er vel egentlig ganske enkelt, for en person som ikke tidligere har stilt så veldig høye krav til skjerm, er den høyere prisen for 226CW verdt det?

Hvor stor er sjansen for få en 226BW med det berømte S-panelet (tenker å bestille fra Amentio)?

 

Hvordan stiller nevnte HP-skjerm imot Samsungene når det kommer til spilling (ja, er klar over at den er glossy, så er litt skeptisk til den)?

 

Også en ting jeg lurer litt på, er det noen grunn til å vente litt med å bestille, da jeg fortsatt ikke har resten av PC-en, eller er skjermprisene såpass stabile at det ikke egentlig er noe å tape (hadde vært litt kult å få opp en lekker skjerm i stua nå :love: )?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har lest så skal du værste svært heldig for å få et S-panel (usikker på om samsung fortsatt lager de til 226BW modellen), og jeg tror nok det er like greit å betale litt til for 226CW for å garantert få S-panel.

 

Prisene på slike skjermer faller vel kanskje med en 60-70kr måneden. (faller med visse hakk en gang i blandt, så er langt ifra sikkert at prisen kommer til å forandre seg til du kjøper resten av PC-en)

 

Ser vi bort ifra at frakten kommer dobbelt opp, så tror jeg ikke du ville angret på å kjøpe skjermen litt tildigere.

Lenke til kommentar
cw har ikek gjort det spesielt godt i tester, på tross av s-panel.

 

Hadde gjort seg med linker ja. Men finnes det noe bedre alternativ (som samtidig er like estetisk pene å se på) i samme prisklasse og størelse?

 

Skal sies at jeg er ikke kjempekresen på skjerm heller da, og kommer nok ikke til å bli brukt så veldig mye til bildebehandlig og slikt der fargene må være helt helt rett for å være godt nok.

Lenke til kommentar

Har selv en Samsung 226BW med den "berømte" S panel og er happy med den.. tror vel eneste forskjell på CW er at den har sikkert S Panel .

ulempen med skjermen er menyknapper på undersiden av skjermen som er knottete å kommer til , en litt irriterend blå neonlys på AV/På knappen og foten kan ikke reguleres i høyden .

Ellers er skjermen meget bra , ingen etterslep i spill , Magic Bright gir mange instillinger uten å knotte for mye på menyen , synes det er bra å kunne sette ned brightness på en museklick ellers lyser skjermen opp hele romet når en jobber med tekst eller surfe.

En annen bra alternativ til 226BW er kanske denne http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=53249

min kompis har den siden ett år ca og jeg har selv vært i tvil mellom asus og samsung siden hans Asus skjerm er meget bra også og billiger og gjør seg bra på skrivebord i tilleg.. eneste forskjell er vel kontrast 2000 ;1 mot 3000:1 fra samsung men det merket jeg ikke noe egentlig.

Gå til en butikk og se om de har beggew og samligne litt mens de stå foran deg...jeg gjorde det på netshop i oslo

Lenke til kommentar
Har selv en Samsung 226BW med den "berømte" S panel og er happy med den.. tror vel eneste forskjell på CW er at den har sikkert S Panel .

ulempen med skjermen er menyknapper på undersiden av skjermen som er knottete å kommer til , en litt irriterend blå neonlys på AV/På knappen og foten kan ikke reguleres i høyden .

Ellers er skjermen meget bra , ingen etterslep i spill , Magic Bright gir mange instillinger uten å knotte for mye på menyen , synes det er bra å kunne sette ned brightness på en museklick ellers lyser skjermen opp hele romet når en jobber med tekst eller surfe.

En annen bra alternativ til 226BW er kanske denne http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=53249

min kompis har den siden ett år ca og jeg har selv vært i tvil mellom asus og samsung siden hans Asus skjerm er meget bra også og billiger og gjør seg bra på skrivebord i tilleg.. eneste forskjell er vel kontrast 2000 ;1 mot 3000:1 fra samsung men det merket jeg ikke noe egentlig.

Gå til en butikk og se om de har beggew og samligne litt mens de stå foran deg...jeg gjorde det på netshop i oslo

Det med kontraster kan dei fleste ikkje sjå. Eg snakket med ein som har peiling og om det stå 1000:1, 2000:1 og 3000:1 så vil ikkje normale personer greie å sjå forskjel.

Lenke til kommentar
226CW har en ny teknikk for baklys som skiller seg fra 226BW, og som gir større farge-gamut på 226CW. Ifølge denne artikkelen så påstår Samsung France at S-panel-garantien på 226CW er kun fordi denne nye teknikken for baklys fungerer på Samsung sine egne paneler (S-paneler).

 

Nå er ikke fransken min helt stødig, men i den artikkelen du linker til med farge-gamuten (?), hva er det de tabellene forklarer, og hva har dette å si i praksis?

 

 

Og derfor kjøper man CW for å slippe dette "lotteriet". :)

 

Vel, 226CW er langt i fra like bra som 226BW med s-panel.. Ellers hadde jeg kjøpt den selv. Trodde liksom det var velkjent. Har ikke linker til disse, man var blant annet en head-on-head test mellom disse på et fransk nettsted.

 

Så det du sier er at om jeg får en 226BW med S-panel, så vil denne være bedre enn 226CW?

 

Og hva er det som blir lagt i "bedre"? Tror igrunn jeg vil bli godt fornøyd uansett hvilket panel jeg ender opp med, selvom det hadde vært ett A-panel, eller hva det er som er mulig å få på BW, som ikke er så bra.

Lenke til kommentar
Her er testen jeg snakket om:

 

http://www.lesnumeriques.com/duels.php?ty=...2=1708&ph=1

 

Mye ghosting og dårlig fargegjengivelse. 226cw holder jeg meg langt unna.

 

Uffda, det der så jo ikke helt bra ut. Faktisk så dårlig at 226CW ikke er et alternativ da. Er vel bare å vente å se litt mer da, kanskje bare bestille en 226BW, og håpe at det er et A-panel (S er vel ikke å oppdrive), fremfor et C-panel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...