Gå til innhold

8800GTX satt i Pci-e 1x modus


Andrull

Anbefalte innlegg

Hei

 

har et litt "kinky" problem, der skjermkortet (8800GTX) har satt seg i Pci-e 1x modus, istendefor Pci-e 16x som er det bussen egentlig skal klare. Har ingen ringeste anelse om hvordna jeg kan få skrudd det tilbake, eller hva som ahr forårsaket det.

Bruker nå Forceware 169.04.

 

Har til og med testet et HD 2900XT 1GB i PC-en, og der registreres kortet som Pci-e 16x.

 

Ytelsen er også mye dårligere nå som den er satt i Pci-e 1x modus, så det er nok ikke noe Everest, og GPU-Z sier.

(forferdelig ytelse i crysis, i motsetning til hva den klarte før, kun 9000 poeng i 3Dmark, mot 11-12 000 før, litt lugging når jeg scroller internettsider osv..)

 

Noen ideer om å få stilt det tilbake til vanlig igjen? :S

 

Andreas S. Berg

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd med forceware 163.69 (WHQL), 163.75, 169.01 /02 / 04

Alle disse fungerte jo strengt tatt før også, men på et visst tidspunkt så ble det til at den satte seg som Pci-e 1x. :(

 

Du er kanskje inne på noe om at det kan være rivatuner, men forandret ingeting å avisntallere det, eller eventuelt å installere en eldre rivatuner versjon 2.05.

 

Nå har jeg vel mer eller midnre sluppet opp for ideer, og skal prøve skjermkortet i en annen PC bare for å være sikker.

Lenke til kommentar

Fikk nå tatt ut skjermkortet og satt det i en eldre kontorPC med PCI-e 16x slot. (flaks at den i det hele tatt gikk inn i kainettet :p)

Bootet, installerte drivere og den kjørte da i Pci-e 16x modus.

 

Ettersom jeg da har sjekket både skjermkort og hovedkort for feil, så er det altså bare programvare-feil på PC-en min, og satte så skjermkortet tilbake i gamer PC-en min igjen. Bootet og vurderte å kjøre en formatering. MEN til min overraskelse så kjørte altså skjermkortet nå på Pci-e 16x! :S

(merkelig nok, da den kjørte jo på 1X sist jeg hadde den i maskinen)

 

Med andre ord så fungerer alt. Prøvde så å oppdatere driveren til nyeste, og dette uten at problemet dukket opp igjen, så jeg får vel anse problemet som løst. .)

 

Moral: Kommer aldri til å skjønne meg helt på PC. :p

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Ah, nei beklager. Må nok uttryke meg litt tydligere, da problemet ble løst nå. (har redigert nå) Det eneste som skulle til var å sette skjermkortet i en annen PC, for så å sette det tilbake igjen. Hvorfor i huleste dette skulle ha noen effekt aner jeg ikke. :p

 

Vurderte selv å oppdatere BIOS på skjermkortet, men ettersom det fungerte i kontormaskinen så antok jeg at dette ikke hadde noe med saken å gjøre. (noe det viste seg til syvende og sist at jeg heller ikke trengte)

 

Ellers takk for hjelpen. :)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...