Gå til innhold

marin, bygg eller maskin?


Oyvind1988

Anbefalte innlegg

Hei, sitter her spent og leser på NTNU sine sider om disse forskjellige studiene. Alle har konstruksjonsfag som jeg synes ser utrolig interessante ut, men samtidig presiseres det at man bør være veldig praktisk for å gå på disse studieretningene.

Det jeg synes ser interessant ut er konstruksjonslinjen på bygg og marin, men det ser ut til at de har mye lignende på produkutviklingslinjen. Jeg er primært ute etter å begynne på et studie med mye matematikk og fysikk, vil det på et av disse tre studiene være et overvekt av dette?, i så fall hvilket tror dere kan passe meg?

Jeg er heller ikke interessert i å få en praktisk jobb, men en kontorjobb, er da disse praktiske linjene noe å satse på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, det kan jo høres ut som om du ligger i løypa for FysMat?

 

Så mye matte som industriell matematikk innebærer er uaktuellt for meg. Og for fysikk så har de emner her som.

-Elektromagnetisk teori

-Atom og molekylfysikk

-Optikk

-Kvantemekanikk

-Kjerne- og strålingsfysikk

 

 

Jeg synes fysikken som omhandler det å regne med krefter og slikt er mer interessant, vil ikke ha sånn med masse teoretiske modeller. Altså det jeg mener er den fysikken vi har rundt oss i hverdagen jeg synes er interessant , for eksempel det med varme, krefter, bevegelse og lignende.

Endret av Oyvind1988
Lenke til kommentar

Tror du kan ta det litt med ro mtp. praktiske. Med praktisk så menes det at det er en del lab-jobbing, som bla innebærer en del bygging og modeller. Men hovedfokus er på teori, så du får mer enn nok av det og havner bak en kontropult når du er ferdig. Alle disse linjene har mye matematikk og fysikk.

Lenke til kommentar

(går selv på maskin)

"praktisk anlagt" er ikke noe å bekymre seg for, med mindre man er helt på jordet.

 

angående at du liker varme, krefter, bevegelse og lignende; alle linjene er jo aktuelle. i bunn og grunn må du nesten bare finne ut om du ønsker å regne på maskinkonstruksjoner, bygninger eller skip og andre marine konstruksjoner.

som du sikkert har sett, inneholder alle tre linjene nesten de samme fagene de to første årene. så du kan jo evt bytte linje, om du finner ut at du har valgt feil.

 

på maskin kan du blant anent velge studieretning "Energi-, prosess og strømningsteknikk" og "Industriell mekanikk". dette er fagfelt med mye avansert/tunge beregninger innen de fagfeltene du har gitt uttrykk for å like.

Endret av TWA
Lenke til kommentar

Ut ifra det lille du har sagt ville jeg valgt maskin evt marin...

 

Jeg studerer selv bygg, men har tatt ett par maskin fag. I maskiner er for eksempel varme og bevegelse som du nevner mye viktigere enn på bygninger. Ellers er det mer standarder, lover og regler osv i bygningsbransjen og veldig mange av jobbene man får som ferdig utdannet handler om byggeledelse, kvalitetssikring, kontroll osv.

Lenke til kommentar
Ut ifra det lille du har sagt ville jeg valgt maskin evt marin...

 

Jeg studerer selv bygg, men har tatt ett par maskin fag. I maskiner er for eksempel varme og bevegelse som du nevner mye viktigere enn på bygninger. Ellers er det mer standarder, lover og regler osv i bygningsbransjen og veldig mange av jobbene man får som ferdig utdannet handler om byggeledelse, kvalitetssikring, kontroll osv.

 

Haha, en sånn jobb bil jeg IKKE ha(uansett om de kanskje får god lønn). Men jeg skjønner at man kan havne opp i en lsik jobb om man velger bygg ja, men hva om man velger konstruksjonslinjen, kan man ikke da få en spennende jobb som inneholder mye matematikk og fysikk?

Lenke til kommentar
men hva om man velger konstruksjonslinjen, kan man ikke da få en spennende jobb som inneholder mye matematikk og fysikk?

Jo. :) Man blir da statiker, og jobber med hvordan krefter fordeler seg i konstruksjoner (oftest stål, betong, tre og aluminium, men også andre materialer). Man har kanskje også litt dynamikk i tillegg.

 

Og så vidt jeg vet, går ikke davim på NTNU?

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Haha, en sånn jobb bil jeg IKKE ha(uansett om de kanskje får god lønn). Men jeg skjønner at man kan havne opp i en lsik jobb om man velger bygg ja, men hva om man velger konstruksjonslinjen, kan man ikke da få en spennende jobb som inneholder mye matematikk og fysikk?

 

Jaja. Som trøls sier skulle ikke være noe problem. Kan jobbe som statiker i konsulentselskap osv. Da bruker man gjerne dataprogrammer (FEM) som er basert på viderekommen matte. Kontrollregning for hånd kan da være en utfordring. (stor nok utfordring for meg i allefall :p) Men jeg har inntrykk av at det er på ett mindre avansert nivå enn feks maskin. Med mindre man er spesialist er det vel heller boligblokker enn kjernereaktorer man regner på... Jeg går ikke på NTNU nei, men byggebransjen er nå som den er her i landet uansett hvor man har studert ;)

 

Ett eksempel. Vi brukte programmet ANSYS i maskinfag. Da ser man på krefter, varme, vibrasjoner, egenfrekvenser osv. Dette blir for tungt til at det er nødvendig i vanlige bygg. Der har vi brukt ett enkelt program som heter Focus konstruksjon som baserer seg på standarder og annerkjente løsninger.

Lenke til kommentar

Nå er jeg en god del klokere, takk folkens! :D. Ja det virker som om maskin er best for meg, for der er det kun linjen Produksjons- og kvalitetsteknikk som ikke ser noe interessant ut, mens de andre ser veldig bra ut. Så da vil jeg nok ha en stor valgmulighet når jeg skal velge fordypning.(På bygg er det kun konstruksjon som ser bra ut.)

 

Det ser også ut som om de har en konstruksjonslinje på maskin, hvis man ser her http://www.ivt.ntnu.no/ipm/web/?q=forskning#integritetet er det noe som heter konstruksjoners integritet, vil man da få en mye mer forskjellig utdanning enn de som går bygg?(bortsett fra at de regner på store hus, og her regnes det på mindre konstruksjoner).

 

EDIT:

Er kanskje helt idiotisk å spørre om dette men jeg vil jo ha jobb også. Hvordan er de forskjellige jobbene preget av konjunkturene? Nå går jo byggenæringen som det suser, men om 5,5 år kan jo den være på bunn. Er det noen fra de forskjellige studieprogrammene som er mindre utsatt for konjunkturer og har et stabilt marked? Jeg inbiller meg og at den marine næringen går mye i konjunkturer, men hvordan er det med maskin?, har dere noe god ino til meg om denne saken?

Endret av Oyvind1988
Lenke til kommentar

maskin og marin (og delvis bygg) har det jo veldig bra nå som olje og gass-industrien går så det suser. uansett er det jo alltids noen som trenger ingeniører, og da har man et fortrinn om man kommer fra ntnu, vil jeg si.

snakket med en person fra FMC Technologies i går, og hun kunne ikke se for seg seg at næringen ville stagnere de nærmeste årene. mange bedrifter har jo ordreserver i flere år fremover.

Lenke til kommentar
maskin og marin (og delvis bygg) har det jo veldig bra nå som olje og gass-industrien går så det suser. uansett er det jo alltids noen som trenger ingeniører, og da har man et fortrinn om man kommer fra ntnu, vil jeg si.

snakket med en person fra FMC Technologies i går, og hun kunne ikke se for seg seg at næringen ville stagnere de nærmeste årene. mange bedrifter har jo ordreserver i flere år fremover.

 

Jeg er nesten 100% sikker på at FMC Technologies er interessert i at så mange unge som mulig tar seg ingeniørutdanning. Jo flere som tar seg utdanninger, jo flere har de å velge imellom, og jeg lavere blir lønningene. Jeg intervjuet for litt siden en leder i et konsulentselskap(i skolesammenheng) og han sa at de hadde stort behov for ingeniører. Men han var nok ikke så snartenkt da han litt senere greide ut om hvor mange som ikke var gode nok til å jobbe hos dem, og at han må si nei til mange som søker jobb.

Poenget mitt er, hvordan vet vi at industrien ikke overdriver mangelen slik at de selv kan få overtaket?

Lenke til kommentar
Det ser også ut som om de har en konstruksjonslinje på maskin, hvis man ser her http://www.ivt.ntnu.no/ipm/web/?q=forskning#integritetet er det noe som heter konstruksjoners integritet, vil man da få en mye mer forskjellig utdanning enn de som går bygg?(bortsett fra at de regner på store hus, og her regnes det på mindre konstruksjoner).

Bygg/konstruksjon og maskin/konstruksjon har noen felles fag, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...