Gå til innhold

Valg av ekstern harddisk


Anbefalte innlegg

Har sett litt etter en ekstern harddisk en stund nå,,,men jer har problemer med å finne den rette.

Det jeg lurer på er om jeg skal ha USB2, FireWire eller eSATA?

Har funnet denne:

Western Digital My Book Essential Edition

som jeg tror må være bra,,,men jeg tenkte kansje noen av dere har noen bedre anbefalinger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal også ha meg en ekstern harddisk. Fint om noen kunne anbefale noen her :) Hastigheten har vel mye å si på disken? Har hørt flere som har kjøpt disker med mye kapasitet, men klager på at de er trege. Lurer også på hvilken tillkobling som er best. Har hørt mye bra om FireWire.

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

Melder meg på her, er også på utkikk etter ein ekstern harddisk for min bærbare pc. Er tenkt brukt til å lagre video/musikk/bilder og sikkerhetskopi av filer. Behovet er vel 150 GB +.

 

Ønskjer ein harddisk utan straumforsyning. Har Windows XP no, men det er ønskeleg at harddisken også kan brukast mot Vista med tanke på ein framtidig ny pc.

Lenke til kommentar

Både USB 2.0 og FireWire (400/1394a) er flaskehalser for alle nye disker som selges i dag. Det er fornuftig, hvis fart er viktig, å skaffe seg en disk med både USB 2.0 og eSATA-port, så har man ikke gått på kompromiss med kompabiliteten på andre maskiner enn ens egne.

 

Jeg synes ikke noe om å kjøpe ferdigløsninger, men heller gå for disk og kabinett hver for seg. Det gir så utrolig mye mer fleksibilitet, og ofte lengre garanti.

Lenke til kommentar
Både USB 2.0 og FireWire (400/1394a) er flaskehalser for alle nye disker som selges i dag. Det er fornuftig, hvis fart er viktig, å skaffe seg en disk med både USB 2.0 og eSATA-port, så har man ikke gått på kompromiss med kompabiliteten på andre maskiner enn ens egne.

 

Jeg synes ikke noe om å kjøpe ferdigløsninger, men heller gå for disk og kabinett hver for seg. Det gir så utrolig mye mer fleksibilitet, og ofte lengre garanti.

 

Er helt fersk på dette, så det er kanskje et dumt spørsmål, men hva mener du med disk og kabinett hver for seg? Kan du "lage" deg en ekstern harddisk ved å kjøpe en internt+ kabinett? Og er det ikke veldig upraktisk å måtte inn i PC-en for å koble til disken?

 

Og denne disken her må da vel være bra?: Western Digital My Book Premium ES Edition 500 GB

Den har både eSATA-port, USB 2.0, 500Gb og er stilig.

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Jeg synes ikke noe om å kjøpe ferdigløsninger, men heller gå for disk og kabinett hver for seg. Det gir så utrolig mye mer fleksibilitet, og ofte lengre garanti.

 

Lengre garanti? Jeg kan ikke få sagt hvor lei jeg er av begrepet garanti. I Norge er det hovedsaklig reklamasjonsrett i hht. Forbrukerkjøpsloven som er interessant. Reklamasjonsretten er altså lovbestemt og ufravikelig, mens garanti er noe selger/produsent kan gi frivillig, men dessverre syndes det nok en del mot dette og begrepsforvirringen synes total både hos forbrukere og hos butikkene. Det er ikke lov å operere med garantier som ikke gir rettigheter utover det Forbrukerkjøpsloven gir. Forutsatt at du handler i Norge, og vi snakker om forbrukerkjøp så har du 5 års reklamasjonsrett på produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn to år. En harddisk, både kjøpt separat og som en ferdig løsning er uansett ment å vare vesentlig lenger enn to år og man vil derfor uansett ha 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Er helt fersk på dette, så det er kanskje et dumt spørsmål, men hva mener du med disk og kabinett hver for seg? Kan du "lage" deg en ekstern harddisk ved å kjøpe en internt+ kabinett? Og er det ikke veldig upraktisk å måtte inn i PC-en for å koble til disken?

 

Og denne disken her må da vel være bra?: Western Digital My Book Premium ES Edition 500 GB

Den har både eSATA-port, USB 2.0, 500Gb og er stilig.

 

Jeg mener at man kjøper en "løs"/"intern" harddisk og et eget harddiskkabinett, akkurat slik disse ferdigløsningene består av, men hver for seg. Disse finner du hos alle nettbutikker.

 

Den disken du peker til er sikkert bra, men

 

- Hvis det skjer noe galt med disken/elektronikken i kabinettet en dag og du har backup, vil du være villig til å sende den fra deg med alle data intakt for å få en ny? (muligheten for at andre kan grafse i dem er til stede)

- Hvis det skjer noe galt med disken/elektronikken i kabinettet og du ikke har backup, hva vil du gjøre - gi slipp på dataene og sende disken i retur for å få ny, eller gi slipp på all garanti og ta disken ut av kabinettet for å redde dataene?

- Hva om du finner ut at du heller vil ha disken i en intern maskin, eller kanskje i et annet kabinett for å kunne bruke et annet grensesnitt, er det greit at du mister garantien?

 

Strømadapteret til den eksterne disken til en venn av meg røk. Butikken han handlet dette hos godtok ikke å skifte strømadapteret, han måtte levere inn hele diskløsningen skulle han få noe nytt. Han var lite interessert i å levere fra seg disken med personlige data, og så seg derfor nødt til å kjøpe en ekstra identisk disk, for så å sende denne tilbake sammen med den defekte strømforsyningen.

 

Alle disse problemstillingene kan du heldigvis bare glemme hvis du kjøper disk og kabinett hver for seg.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
En harddisk, både kjøpt separat og som en ferdig løsning er uansett ment å vare vesentlig lenger enn to år og man vil derfor uansett ha 5 års reklamasjonsrett.

 

Ja, -er- den nå det, på en disk hvor produsenten kun gir 1 eller 2 års fabrikkgaranti? (som ofte er tilfelle med eksterne disker)

 

Hvis du drev butikk, ville du tolket dette som en vare som var ment til å vare vesentlig lenger enn to år og dermed godtatt retur på den etter 3-4 år?

 

Jeg er ikke så sikker på om alle nettbutikkene vi handler hos ville godtatt dette uten videre. Om noen sitter på sikre opplysninger rundt dette, kunne det være interessant dersom noen kan legge fram dokumentasjon.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
En harddisk, både kjøpt separat og som en ferdig løsning er uansett ment å vare vesentlig lenger enn to år og man vil derfor uansett ha 5 års reklamasjonsrett.

 

Ja, -er- den nå det, på en disk hvor produsenten kun gir 1 eller 2 års fabrikkgaranti? (som ofte er tilfelle med eksterne disker)

 

Hvis du drev butikk, ville du tolket dette som en vare som var ment til å vare vesentlig lenger enn to år og dermed godtatt retur på den etter 3-4 år?

 

Jeg er ikke så sikker på om alle nettbutikkene vi handler hos ville godtatt dette uten videre. Om noen sitter på sikre opplysninger rundt dette, kunne det være interessant dersom noen kan legge fram dokumentasjon.

Ja, den -er- det.

 

Hvor lang fabrikksgarantien er, er fullstendig likegyldig i forhold til vurderingen av reklamasjonsrettens varighet. At produsenten bare gir ett eller to års fabrikkgaranti gir overhodet ikke grunnlag for å hevde at reklamasjonsretten er begrenset til to år (reklamasjonsretten er enten to eller fem år).

 

To enkle eksempler:

 

1) Jeg tviler på at du finner mange mobiltelefoner med mer enn ett års fabrikkgaranti, men høyesterett har likevel nylig fastslått at det er fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner (riktignok til høylytte protester fra bransjen).

 

2) Mange bilmerker har ikke mer enn ett eller to års garanti, men ingen ved sine fulle fem vil av den grunn hevde at bilen ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

 

 

Når det gjelder harddisker, så har de fleste moderne disker spesifikasjoner som tilsier at det blir fjollete av leverandøren å hevde at disken ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år. F.eks. MTBF på godt over 500.000 timer (570 år) eller 50.000 start/stopp-sykluser (10 start/stopp pr. dag i 13,5 år). (Jeg er klar over at det andre forhold enn MTBF og antall start/stopp-sykluser som betyr noe, men dog)

 

Dessuten er det vel et faktum at langt de fleste harddisker varer vesentlig lenger enn to år, noe de neppe hadde gjort hvis de ikke var ment å vare så lenge :-)

Lenke til kommentar

Ja....la oss holde oss til hovedspørsmålet som nå går på om ekstern harddisk er best eller en løsning med kabinett+internt harddisk. Reklamasjonstid osv. har vel egentlig ikke noe med saken å gjøre så la oss legge diskusjonen om varighet på reklamasjon død. Etter min mening er den 5 år da, uansett.

Slik jeg har forstått det er fordelen med kabinett+harddisk at man slipper å levere hele disken inn til reklamasjon hvis det er et eller annet galt. Man kan bare levere kabinettet. Men det jeg lurer på nå er hvordan en slik kabinett+interntharddisk-løsning fungerer, og hvordan setter man det sammen? Er det ikke litt plunder å få alt på plass? Og det må vel være noen ulemper med denne løsningen?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det fins mye forskjellig innen eksternkabinetter. Og mye av det er billig plastikk,som går istykker fort. Mange av, gjør det selv, løsningene mangler også vifte.

 

Det beste er vel å begynne selv å kikke litt rundt på de forskjellige netshopene,

for å se hva de har, selv har jeg gode erfaringer med merket icybox. Det gjelder da ikke eksternt kabinett, men et sånnt clicky , men det er ihverfall grei kvalitet på det. Og de fører også eksterne kabinett.

Angående montering så er dette også veldig forskjellig fra merke til merke. Men det ligger vel review's av de fleste typene rundt på nettet vil jeg tro. Så det beste er vel å begynne å lete litt rundt, og finne ut hva du vil gå for selv.

 

Edit: må vel også nevnes at jeg har tre eksterne hardisker av typen maxtor, og er veldig fornøyd med dem.

Endret av hello(win)
Lenke til kommentar

Jeg er også på leting etter mer diskplass om dagen, og innkjøp av ekstern lagring er eneste valg for meg. Jeg har en Maxtor jeg er veldig fornøyd med selv, men så det var få Maxtor-disker å få kjøp. Så det var mange dårlige erfaringer med andre disker der, særlig Western og Lacie. Jeg spør som alle andre her, hva ville være det beste kjøpet, en disk+kabinett eller en ekstern? Kunne noen som har erfaring med både disker og kabinett laget et godt oppsett, der stabilitet, pålitelighet, plass, pris og fart var kriteriene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...