Gå til innhold

Bildekritikk: Tankefull stokkandhunn


Gissan

Anbefalte innlegg

Både jeg og stokkanden er tankefull. Personlig har jeg problemer med å bestemme meg for hvilket kamerahus jeg skal kjøpe før 350D'en kaster inn håndkleet. Hva stokkandhunnen har å bekymre seg om vet jeg ærlig talt ikke, men hun er nok litt forelsket i en av hannene. Men så har hun jo tross alt en kjæreste allerede. Akkurat som meg. Skal jeg kaste min trofaste, gode, gamle 350D til fordel for nye, praktfulle, vakre 40D?

 

Jeg tror jeg hører hva stokkanden har å mene om situasjonen ...

 

EXIF:

 

 

- Canon EOS 40D

- Canon EF 300mm f/4L IS USM

- 300mm (hva ellers? :) )

- f/4

- 1/400

- ISO 200

- RAW

- Eksponeringskompensasjon -0,3 EV

- Håndholdt

- Godt fotolys ( ;) )

 

post-101271-1194127299_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så kompisen kjøpte 40D?

 

Dette er jo et flott bilde; men litt ødelagt av lyset? Synes at hodet glir over i bakgrunnen. Men skarpt er det.

 

Tom

 

PS. Spar opp til en 40D - det har jeg tenkt å gjøre. 300mm'eren din fortjener det ;)

Som sagt, det får stokkanden avgjøre.. :)

 

Ja, han kjøpte 40D og 17-85.. ;)

Lenke til kommentar

Godt fotolys er vell å ta i... (?)

 

Ser ikke ut som noe eksepsjonel lys for meg, mulig jeg bare er bortskjemt med Trønderlyset (Grått og trist akkurat nå :( )

 

Anden blir for mørk, men lysere and vil gi utbrnte partier i vannet. Det ser også ut som om lyset er motlys, derfor vil jeg ikke si at det er spesielt bra. Godt fotolys (til fugler) er som oftest lys bakfra, og bittelitt på siden, slik at det blir belyst rett, men ikke flatt/rett-på lys)

 

Ser også ut som om det er tatt på kvelden, men lav sol, heller ikke like idielt, alltid.

 

Vinkelen blir også litt for kvass, og bakgrunnen blir for tydelig, slik at hodet blir en del av den, eller kanskje mer at bakgrunnen blir en del av hodet.

 

Stokkender er også Norges mest tamme fugler (eller?) så jeg syns du kunne gjort mye mer for å imponere. En artig positur eller noe annet, det får være en oppgave å tenke på til neste gang. Jo tammere fuglene er, jo mer må fotografen prestere for å få til et godt bilde. For allmennheten spiller det kanskje ikke noen rolle for hvilken fugl det er, men slike bilder faller som oftest ikke så godt ann for allmennheten uansett, så da bør man vel tenke på at det hovedsaklig er andre fuglefotografer som skal se og like de.

 

Tror jeg har fått sagt det jeg skulle nå.

Lenke til kommentar
Uten tvil eit fint bilde, og som "tomsi" sa, så glir hodet litt over i bakgrunnen.

 

Og om du trenger flere meninger på kjøp av kamera.. SPAR opp til EOS 40D, Det hørest ut som eit genialt kamera, skulle bare ønske eg hadde råd til eit sjølv! :(

Takker for tilbakemelding. :)

 

Tror kanskje jeg sparer litt til 40D, eventuelt ønsker meg det til jul. ;)

Lenke til kommentar
Uten tvil eit fint bilde, og som "tomsi" sa, så glir hodet litt over i bakgrunnen.

 

Og om du trenger flere meninger på kjøp av kamera.. SPAR opp til EOS 40D, Det hørest ut som eit genialt kamera, skulle bare ønske eg hadde råd til eit sjølv! :(

Takker for tilbakemelding. :)

 

Tror kanskje jeg sparer litt til 40D, eventuelt ønsker meg det til jul. ;)

Ønsker deg til jul? Rike foreldre eller noe? Om du får det til jul så er det jo bare genialt da! Men JA, ønsk deg til jul eller spar sjølv! Eg driver sjølv å sparer, men er usikker på om eg skal spare til skikkelig bil når eg blir 18 (er 16 nå) eller om eg skal spare opp til eit skikkelig kamera, og bruke "bilpengene" undervegs i sparinga :p Jaja.. Uansett.. Lykke til med nytt kamera eventuellt! (bare for å få frem grunnen til at eg ønsker nytt kamera, så er det pga eg ønsker fleire bilder i sekundet. Driver så smått med sportsfotografi, eller ønsker iallfall å drive med det!)

Endret av cv-trial
Lenke til kommentar

Hehe. Vet jo ikke enda da, men så får jeg det til en rimelig pris gjennom jobben. Hvis jeg smører på litt ekstra av egne penger skal det nok gå på et vis. Men jeg vet ikke om jeg skal fortsette å utvide objektivstallen min og heller oppgradere hus når 350D kaster inn håndkleet, eller om jeg rett og slett bare skal oppgradere nå. Må tenke litt på det.. :)

Lenke til kommentar
Hehe. Vet jo ikke enda da, men så får jeg det til en rimelig pris gjennom jobben. Hvis jeg smører på litt ekstra av egne penger skal det nok gå på et vis. Men jeg vet ikke om jeg skal fortsette å utvide objektivstallen min og heller oppgradere hus når 350D kaster inn håndkleet, eller om jeg rett og slett bare skal oppgradere nå. Må tenke litt på det.. :)

 

Tror du skal vente lenge om du venter på at 350D skal kaste inn håndkleet. Du av alle burde vite at kamera kommer sist i rekken vs objektiver...

Lenke til kommentar
Hehe. Vet jo ikke enda da, men så får jeg det til en rimelig pris gjennom jobben. Hvis jeg smører på litt ekstra av egne penger skal det nok gå på et vis. Men jeg vet ikke om jeg skal fortsette å utvide objektivstallen min og heller oppgradere hus når 350D kaster inn håndkleet, eller om jeg rett og slett bare skal oppgradere nå. Må tenke litt på det.. :)

 

Tror du skal vente lenge om du venter på at 350D skal kaste inn håndkleet. Du av alle burde vite at kamera kommer sist i rekken vs objektiver...

Nå har jeg jo tross alt det jeg trenger av objektiver, og derfor ser jeg på større, bedre og nyere kamerahus. 350D kaster nok inn håndkleet om et halvt til et år uansett. Da er det jo i teorien ubrukelig, om jeg ikke velger å skifte lukkermekanismen. Da kjøper jeg heller nytt kamerahus. Alt jeg kunne trengt av objektiv nå er vel kanskje et 50mm f/1.4, bare for å ha noe ordentlig lyssterkt.. Konverter kjøper jeg snart uansett.

Lenke til kommentar
Hehe. Vet jo ikke enda da, men så får jeg det til en rimelig pris gjennom jobben. Hvis jeg smører på litt ekstra av egne penger skal det nok gå på et vis. Men jeg vet ikke om jeg skal fortsette å utvide objektivstallen min og heller oppgradere hus når 350D kaster inn håndkleet, eller om jeg rett og slett bare skal oppgradere nå. Må tenke litt på det.. :)

 

Tror du skal vente lenge om du venter på at 350D skal kaste inn håndkleet. Du av alle burde vite at kamera kommer sist i rekken vs objektiver...

Nå har jeg jo tross alt det jeg trenger av objektiver, og derfor ser jeg på større, bedre og nyere kamerahus. 350D kaster nok inn håndkleet om et halvt til et år uansett. Da er det jo i teorien ubrukelig, om jeg ikke velger å skifte lukkermekanismen. Da kjøper jeg heller nytt kamerahus. Alt jeg kunne trengt av objektiv nå er vel kanskje et 50mm f/1.4, bare for å ha noe ordentlig lyssterkt.. Konverter kjøper jeg snart uansett.

 

 

I teorien ferdig? Jeg har ganske sikkert tatt fler bilder enn deg, og min er ikke fucket ennda... Tror nok dte holder lengre enn du tror... 1 år du har hatt det?

 

Om du ikke trenger flere obejktiv, hvorfor sier du at du skal oppgadere "parken"?

 

Man (jeg i alle fall) kjøper objektiv fordi jeg trenger det, ikke for at jeg bare skal kjøpe. (Ok, 50mm min ble kjøpt uten spesielt formål)

Lenke til kommentar

Har hatt mitt Canon EOS 350D siden Mai i fjor, med andre ord over 1,5 år, og det er enda ikkje tegn til ubrukelig.. Skarpheten er lik som den var når eg kjøpte det nesten. Tviler på at kamera er ubrukelig etter 1-2 år som du Gissan påstår her. Når du bytter kamerahus fra EOS 350D bør det være eit formål med byttinga, som f.eks fleire bilder i sekundet eller dårlig lukker.

Lenke til kommentar
Har hatt mitt Canon EOS 350D siden Mai i fjor, med andre ord over 1,5 år, og det er enda ikkje tegn til ubrukelig.. Skarpheten er lik som den var når eg kjøpte det nesten. Tviler på at kamera er ubrukelig etter 1-2 år som du Gissan påstår her. Når du bytter kamerahus fra EOS 350D bør det være eit formål med byttinga, som f.eks fleire bilder i sekundet eller dårlig lukker.

På akkurat det området tror jeg Gissan er mer enn fornøyd med kamerahuset han har :)

Lenke til kommentar
Har hatt mitt Canon EOS 350D siden Mai i fjor, med andre ord over 1,5 år, og det er enda ikkje tegn til ubrukelig.. Skarpheten er lik som den var når eg kjøpte det nesten. Tviler på at kamera er ubrukelig etter 1-2 år som du Gissan påstår her.

Jeg snakker om når lukkeren tar kvelden.

 

Selvfølgelig leverer et kamera med én eksponering like skarpe bilder som ett med 49.999 eksponeringer. Kamerahuset med 50.000 eksponeringer og død lukker er som sagt i teorien ubrukelig. (dette er selvfølgelig for å statuere et eksempel på et kamera som tar kvelden ved 50.000 eksponeringer. Jeg er overbevisst om at 350D'en min klarer mer, men likevel gir den opp en dag.)

 

Hvor mange bilder har du tatt, Olsen? :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Jeg har startet på mitt 3 år med D50, ingenting som er endra fra dagen jeg kjøpte det....

Har hørt ein del som klager over skarpheten på bildene etter 1,5-2 år, men tviler på at det skjer med ALLE kamera for å sei det sånn. Regner med at det ikkje er problem å ha eit kamerahus i 3-4 år uten at du vil merke forskjell!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...