Gissan Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 EDIT : de som ikke trenger fhvis rask seriebildefunksjon er vel kanskje de som strengt tatt IKKE trenger dSLR ?? Hvorfor sier du det? SLR kan vel brukes til andre ting enn bare seriebilder? Eller tar jeg helt feil nå?
Bruker-93156 Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 EDIT : de som ikke trenger fhvis rask seriebildefunksjon er vel kanskje de som strengt tatt IKKE trenger dSLR ?? Hvorfor sier du det? SLR kan vel brukes til andre ting enn bare seriebilder? Eller tar jeg helt feil nå? Gissan: Sarkasme....
Thor Håkonsen Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Var vel ment som ett spark i baken til de som faktisk ikke ser nødvendigheten av ett raskt kamera..
Kristallo Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 kameraet mitt står i seriebildemodus alltid; dersom jeg kun vil ta et bilde, holder jeg nede utløseren kort tid: dersom jeg vil ta flere, holder jeg den nede lenge... Dette bruker jeg stadig vekk, og ikke bare ved actionbilder. Dersom det er lite tilgjengelig lys og jeg må bruke lange lukkertider, kan det være praktisk. Da øker sjansene for å få et skarpt bilde dramatisk ved å ta 3-4 bilder... Tar også ofte et par-tre bilder i slengen ved portrett-lignende bilder, for å fange det rette uttrykket.Dette er gode råd som jeg har berget mange bilder på. Jeg kan legge til to smalere bruksområder for seriebildefunksjonen. Det første er panoramabilder, hvis det er godt lys så kan du få unnagjort et stort panoramabilde på null tid med seriebildefunksjonen. Hvis man skal gjøre avansert bildebehandling så trenger man ofte mange bilder av samme motiv med minst mulig bevegelse fra bilde til bilde. Noen ganger med bracketing og andre ganger uten. Jeg er sikker på at det er flere som bruker seriebildefunksjonen på sin egen måte.
Bruker-93156 Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 kameraet mitt står i seriebildemodus alltid; dersom jeg kun vil ta et bilde, holder jeg nede utløseren kort tid: dersom jeg vil ta flere, holder jeg den nede lenge... Dette bruker jeg stadig vekk, og ikke bare ved actionbilder. Dersom det er lite tilgjengelig lys og jeg må bruke lange lukkertider, kan det være praktisk. Da øker sjansene for å få et skarpt bilde dramatisk ved å ta 3-4 bilder... Tar også ofte et par-tre bilder i slengen ved portrett-lignende bilder, for å fange det rette uttrykket.Dette er gode råd som jeg har berget mange bilder på. Jeg kan legge til to smalere bruksområder for seriebildefunksjonen. Det første er panoramabilder, hvis det er godt lys så kan du få unnagjort et stort panoramabilde på null tid med seriebildefunksjonen. Hvis man skal gjøre avansert bildebehandling så trenger man ofte mange bilder av samme motiv med minst mulig bevegelse fra bilde til bilde. Noen ganger med bracketing og andre ganger uten. Jeg er sikker på at det er flere som bruker seriebildefunksjonen på sin egen måte. Fuglebilder krever seriefunksjon, gjerne over 5 fps... Ved makrofotografering er det også kjekt med litt hastighet...
olopolo Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Hva er antallet bilder pr. sek på din d50? KsG
Nonsens Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Var vel ment som ett spark i baken til de som faktisk ikke ser nødvendigheten av ett raskt kamera.. Det er vel hevet over enhver tvil at en betydelig andel av de som setter en høy fps som et kriterie når de kjøper kamera ikke bruker seriefunksjonen noe særlig Jeg bruker et D200 (5 fps) men har vel aldri brukt seriefunksjonen i det hele tatt på over 20.000 bilder, så for meg var 5fps helt likegyldig når jeg kjøpte. Det kommer helt an på hva slags bilder man tar.
Bruker-93156 Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Hva er antallet bilder pr. sek på din d50? KsG 2,5 fps.... Så D300's 8 fps med grep er fristende, men men...
Kristallo Skrevet 5. november 2007 Skrevet 5. november 2007 Jeg bruker et D200 (5 fps) men har vel aldri brukt seriefunksjonen i det hele tatt på over 20.000 bilder, så for meg var 5fps helt likegyldig når jeg kjøpte. Det kommer helt an på hva slags bilder man tar.Jeg har velgeren på 3 FPS fordi jeg har lett for å være litt treg på fingeren og ta mer enn et bilde hvis den står på 5 FPS. I 95% av tilfellene så holder det med 3 FPS. Men det kan man si på stort sett alle funksjonene til kameraet. Jeg bruker en gitt funksjon svært sjelden, men siden det er veldig mange av dem så bruker jeg ofte en av dem. Det er det som gjør et godt kamera, det gjør det man har bruk for når man har bruk for det uten å komme i veien.
ragamuffin Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Jeg bruker et D200 (5 fps) men har vel aldri brukt seriefunksjonen i det hele tatt på over 20.000 bilder, så for meg var 5fps helt likegyldig når jeg kjøpte. Det kommer helt an på hva slags bilder man tar.Jeg har velgeren på 3 FPS fordi jeg har lett for å være litt treg på fingeren og ta mer enn et bilde hvis den står på 5 FPS. I 95% av tilfellene så holder det med 3 FPS. Men det kan man si på stort sett alle funksjonene til kameraet. Jeg bruker en gitt funksjon svært sjelden, men siden det er veldig mange av dem så bruker jeg ofte en av dem. Det er det som gjør et godt kamera, det gjør det man har bruk for når man har bruk for det uten å komme i veien. Mye enig med deg Kristallo. Selv har jeg mulighet for 8.5 bilder per sek, men normalt er jeg mye mer interessert i 2-3 bilder på noen tideler enn 25 på tre sekund. Jeg lar også kamera stå på 3 b/s til det normale, men man kan om ønskelig 'overstyre' dette ved å trykke med en raskere frekvens på utløseren. Om kamera er innstillt på high speed er den mer regelen enn unntaket at det blir fyrt av mer enn ett bilde, enten man vil eller ikke.
MrLee Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Seriebilder er glimrende. Bruker det mye til portrett også ettersom det er mye mer sans. for å fange "rette" ansiktsuttrykk" da.
jettline Skrevet 6. november 2007 Skrevet 6. november 2007 Jeg bruker seriefokus veldig ofte, og gleder meg virkelig til å bytte fra D50 til D300. Som nevnt tidligere her, er det supert til action bilder av dyr og barn. Jeg har mange bilder av dyr med tunga ute for eksempel, og hunder som leker og ser ut til å drepe hverandre i det rette øyeblikket. Jeg har også irritert meg over at kameraet ikke klarer å følge fokusen fra bilde til bilde, det er rett og slett ikke raskt nok tror jeg, og med 70-200 og D300 håper jeg det vil løse seg. Når det går fort kreves mere lysømfindtlig kamera/objektiv, og mere lys helst lavt sollys er flott. Jeg har forsøkt med høyere iso når det ikke var sol, men D50 funker ikke på høy iso, så nok en grunn til å bytte kamera.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå