Gå til innhold

Overklokking av CPU (AMD 3200, 1.8ghz S939) og GPU (Geforce 7800GS AGP)


Anbefalte innlegg

Regnet egentlig med at det kom til å skje, det er tyngre for minnet å kjøre på 1T enn 2T så du må eventuelt slakke på timings og/eller øke volten til minnet.

 

Jeg ville heller ha prøvd å småklokke litt i windows istedet, i alle fall når den er såpass vrang. På gamle hk mitt klarte jeg ikke å klokke høyere enn 200mhz mer, før PC-en nektet å starte samme hva jeg gjorde. Det jeg da gjorde var at jeg forhåndsstilte alt jeg trenge i bios, og klokka resten fra windows. Resultatet ble at jeg dro cpuen fra 2,0ghz til 3,2ghz, i motsetning til når jeg klokket i bios og kun klarte maks 2,2ghz. Så det er jo en mulighet det da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regnet egentlig med at det kom til å skje, det er tyngre for minnet å kjøre på 1T enn 2T så du må eventuelt slakke på timings og/eller øke volten til minnet.

 

Jeg ville heller ha prøvd å småklokke litt i windows istedet, i alle fall når den er såpass vrang. På gamle hk mitt klarte jeg ikke å klokke høyere enn 200mhz mer, før PC-en nektet å starte samme hva jeg gjorde. Det jeg da gjorde var at jeg forhåndsstilte alt jeg trenge i bios, og klokka resten fra windows. Resultatet ble at jeg dro cpuen fra 2,0ghz til 3,2ghz, i motsetning til når jeg klokket i bios og kun klarte maks 2,2ghz. Så det er jo en mulighet det da :)

Hadde egentlig tenkt å bare kjøpe meg en AMD Athlon X2 4200+ CPU.

 

Men kanskje jeg kan prøve å OC litt i windows før jeg bestiller ny CPU. Alltids verdt å prøve! Har vel ingen linker på lur, som forklarer lett hvordan en overklokker i windows ? På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Jeg kan jo prøve å forklare litt da. Først setter du HTT til 3x i bios, minnet til 166mhz, FSB på 200. Lagre dette og start opp PC-en.

 

Så laster du ned clockgen og åpner programmet. Deretter trykker du på PLL Setup, merket gult på bildet og sjekker at det står noe under clock generator setup (dette kommer som oftest opp automatisk).

 

1_427876.JPG

 

Deretter åpner du clocks og PLL control, merket rødt på bildet, noe som vil resultere i at de to vinduene midt på bildet kommer opp. Her ser du frekvensene i nåtid, mens PLL control er der du stiller frekvensen. Når du nå skal klokke oppover benytter du bare den baren merket med grønn pil til å stille med. Når du stiller litt opp, så vil du se at det øker i PLL control vinduet men ikke det andre, forandringene trer i kraft når du trykker apply selection. Siden du nå har satt ned HTT og minnet, så er det trygt å klokke herfra til et visst punkt. Øk med 50 og 50mhz og test med prime95 eller lignende mellom hver gang du øker.

Lenke til kommentar
Ser alt bra ut på cpu-z osv da? Fikk du programmet til å funke? Hvordan stilte du der?

 

f_cpuzm_b99329e.jpg

Minne frekvensen er på 182mhz.

 

I selve ClockGen har jeg kun stilt på "PLL Control" - der jeg økte hastigheten med 50mhz hver gang - for så å stress teste. Windowsen fryser med engang jeg tar 2050mhz. Så må jeg restarte dataen. Men på 2000mhz er alt som normalt.

 

I "PLL Setup" kan jeg ikke gjøre noe. "Read Clocks" kan jeg trykke på, men ingenting skjer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kan ikke overklokke mer enn 2ghz før PC-en låser seg :(

 

Uten at jeg vet noe videre om det så holder jeg en knapp på at der er HT-bussen som har nådd maks...

 

Hvilken frekvens kjører den på ved høyeste overklokk du klarer nå?

 

 

 

EDIT: jeg så ikke bildet...

 

 

HT frekvensen ser fin ut den, har du prøvd med en høyere spenning for og sjekke at det ikke er det som holder deg tilbake?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Kan ikke overklokke mer enn 2ghz før PC-en låser seg :(

 

Uten at jeg vet noe videre om det så holder jeg en knapp på at der er HT-bussen som har nådd maks...

 

Hvilken frekvens kjører den på ved høyeste overklokk du klarer nå?

 

 

 

EDIT: jeg så ikke bildet...

 

 

HT frekvensen ser fin ut den, har du prøvd med en høyere spenning for og sjekke at det ikke er det som holder deg tilbake?

 

Har ikke prøvd med høyere spenning nei. Jeg kan stile spenningen i biosen, "+3% ", "+5%" osv.. Skal jeg prøve å sette spenningen på f.eks +3%, og se om jeg kan øke MHZ i ClockGen ?

Lenke til kommentar

Er nok ikke for lav spenning heller. Jeg har prøvd å øke volt frekvensen med både 3% og 6% (6% = 1.425 volt, i følge CPU-Z). Kan ikke klokke en Mhz over 2ghz uten at den låser seg :(

 

Edit: Jeg disablet "Aggressive timing" i BIOSen, - og jeg kan nå overklokke til 2.1ghz. Fremskritt i det minste! Hehe.

Endret av Panneskjegg
Lenke til kommentar

1T skal du bare glemme på det kortet, jeg får det affal ikke til å fungere (tro meg jeg har prøvd). Du må også huske på å oppdatere biosen.

 

Det skal sies at det er svært forskjellig fra prosessor til prosessor og fra hovedkort til hovedkort om de klokker bra eller ikke. F. eks jeg har kjørt min 3000+ på 2.7ghz på luft i evigheter, dette pga jeg var heldig.

Lenke til kommentar
1T skal du bare glemme på det kortet, jeg får det affal ikke til å fungere (tro meg jeg har prøvd). Du må også huske på å oppdatere biosen.

 

Det skal sies at det er svært forskjellig fra prosessor til prosessor og fra hovedkort til hovedkort om de klokker bra eller ikke. F. eks jeg har kjørt min 3000+ på 2.7ghz på luft i evigheter, dette pga jeg var heldig.

 

CPUen min er nå ca. 350mhz raskere enn "stock".. Men jeg scorer fortsatt ikke mer i 3Dmark06. Og jeg lagger fortsatt i TF2 når det er ~20folk. Tror faktisk jeg bare kjøper meg en AMD Opteron 2.2ghz. Håper det blir en stor oppgradering iforhold til min vanlige AMD 3000+ (1.8ghz) CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...