Gå til innhold

Overklokking av CPU (AMD 3200, 1.8ghz S939) og GPU (Geforce 7800GS AGP)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har følgende utstyr:

 

-MSI K8N NEO 2 Platinum HK

-AMD 3200 (1.8ghz) 64bit

-Geil 512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2.5 5ns Aluminum Heat Spreader 2.5-2.8V x 4 (Altså, 2gb ram)

-Gainward Bliss 7800 GS (512ram)

 

CPU temp ligger på ca. 34 grader

GPU temp ligger på ca. 48 grader (da er core 515mhz, og memory clock 760mhz)

Harddisk og H/K ligger på ca. 30-40grader

 

Og så bruker jeg vanlig XP 32 bit.

 

Kjøpte nettopp en ekstra gb ram til PC-en.. Tror jeg gjorde en tabbe der, da jeg ikke kjøpte DDR2 ram - som hadde kostet nesten det samme for 2gb som jeg betalte for 1gb.. (Hovedkortet støtter ikke raskere enn DDR 3200 ram).. mtp overklokking.. ?

 

Hvordan ville dere gått frem for å gjort PC-en noe raskere enn "stock" ?

 

Noe jeg også lurer på er, når jeg søker etter "Gainward Bliss 7800GS AGP 512" så står det at minnefrekvensen er 1200mhz, og kjernefrekvensen er 425mhz. Men når jeg går på nvidia sin "performance" (på PC-en min), så står det at minnefrekvensen er 700mhz, og kjernefrekevensen er 500. Hvorfor er minnefrekvensen på mitt skjermkort ~dobbelt så lav som specs på nettet ?

Endret av Panneskjegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Kjøpte nettopp en ekstra gb ram til PC-en.. Tror jeg gjorde en tabbe der, da jeg ikke kjøpte DDR2 ram - som hadde kostet nesten det samme for 2gb som jeg betalte for 1gb.. (Hovedkortet støtter ikke raskere enn DDR 3200 ram).. mtp overklokking.. ?

 

DDR2 ram er ikke kompatibelt med hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar
Kjøpte nettopp en ekstra gb ram til PC-en.. Tror jeg gjorde en tabbe der, da jeg ikke kjøpte DDR2 ram - som hadde kostet nesten det samme for 2gb som jeg betalte for 1gb.. (Hovedkortet støtter ikke raskere enn DDR 3200 ram).. mtp overklokking.. ?

 

Som sagt, så vil ikke DDR2 moduler passe fysisk i hovedkortet ditt, så du gjorde ikke noen tabbe der. Om hovedkortet ikke støtter mer enn 3200 har ingenting å si på overklokkinga, bare å klokke i vei det. Men siden du har value minne så ikke forvent den helt enorme klokken på minnet, bruk heller en divider på minnet og få klokket cpu skikkelig istedet for at minnet skal holde igjen.

 

Hvordan ville dere gått frem for å gjort PC-en noe raskere enn "stock" ?

 

Ved å overklokke selvsagt. :) Først senker du HTT multipliern til 4x i første omgang, og deretter senker du også minnefrekvensen en smule. Sett den til 166mhz, da bør det gå greit å klokke litt. vcore kan du vente litt med før det blir ustabilt.

 

Noe jeg også lurer på er, når jeg søker etter "Gainward Bliss 7800GS AGP 512" så står det at minnefrekvensen er 1200mhz, og kjernefrekvensen er 425mhz. Men når jeg går på nvidia sin "performance" (på PC-en min), så står det at minnefrekvensen er 700mhz, og kjernefrekevensen er 500. Hvorfor er minnefrekvensen på mitt skjermkort ~dobbelt så lav som specs på nettet ?

 

Det med frekvensen er helt normalt, det er bare butikken som oppgir effektiv frekvens eller noe slikt, mens programmet ditt måler litt annerledes. Det er samme greia med minne, kjøper du 400mhz minne på butikken, vil det bare vises som 200mhz i de fleste programmer på PC-en. Men alt er som det skal fordi.

Lenke til kommentar

Først av alt, takker for svar. Fikk greie på en del av det jeg lurte på. Har også endret litt på tittelen, slik at den er litt mer beskrivendes :p

 

 

Hvordan ville dere gått frem for å gjort PC-en noe raskere enn "stock" ?

 

Ved å overklokke selvsagt. :) Først senker du HTT multipliern til 4x i første omgang, og deretter senker du også minnefrekvensen en smule. Sett den til 166mhz, da bør det gå greit å klokke litt. vcore kan du vente litt med før det blir ustabilt.

 

Ok. For å gjøre dette, går jeg bare i biosen og stiller alt slik du skrev det. Hva bør jeg egentlig "satse" på? Prøve med f.eks 2ghz først, for å se om det er stabilt.. og deretter bare prøve meg frem , øke litt etter litt? Så lenge det er stabilt, så er det bra? Hva med temperaturer - er det "Ok", så lenge CPU tempen ikke overstiger ~50 grader?

 

Samme opplegget med skjermkortet mitt forresten ? Eller må jeg være mer varsom her? Har jo som nevnt overklokket litt allerede. Temperaturen ligger på ca. samme nivå enda, selv om den er litt overklokket.

Lenke til kommentar

Ja, helst bruk biosen siden det vil bli mest stabilt der. Hva du bør satse på er egentlig ikke så enkelt å si, siden det finnes mange forskjellige steppinger på cpuene, samt de klokker litt individuelt. Egentlig er det bare å klokke og se når det stopper rett og slett, det er eneste måten. Men jeg tipper du klarer 2,6ghz kansje mer, jeg har aldri hatt den cpuen før, så det er litt vanskelig å si. Klokk litt og litt oppover, start med å klokk til 2,3ghz, og deretter kan du for eksempel øke med 50mhz eller 100mhz til du kommer opp til 2,5ghz. Så starter du med å ta mindre steg til du merker at det ikke er stabilt lengre og når det begynner å butte imot. Hvis det blir ustabilt kan du prøve å øke vcore litt, men hold volten så lav at det ikke går varmt. Post cpu-z bilde underveis, så kan jeg si fra om noe blir klokket feil etc.

 

Når det kommer til temperaturene på cpu, så har jeg selv alltid hatt min egen regel på at jeg kjører ikke cpuen over 60 grader til en 24/7 klokk. Når det nærmer seg 55-60 grader så er nok grensen nådd, men husk det er volten på cpu som øker tempen, så målet er å holde den så lav som mulig og likevel ha en stabil klokk.

 

På skjermkortet avhenger det også litt av temperaturene, eller om du får artifacts. Med skjermkortet ville jeg ha klokket roligere opp, siden du klokker langt mindre opp i frekvens på et skjermkort i motsetning av cpu. da jeg klokket skjermkortet, så tok jeg 5mhz steg helt til jeg fikk artifacts eller at kortet ble varmt. Hvis kortet kryper opp mot 90grader ved spilling, så bør du kansje begynne å roe ned litt på klokken, det siste du vil er å brenne gpuchippen. :) Kortet tåler sikkert bortimot 120 grader før det bli sprøstekt, men det er greit å ha litt margin. Husk å test skikkelig etter artifacts før du beholder klokken, test en stund med spill elller programmer som tyner skjermkortet, 3d mark for eksempel.

 

Edit: I tillegg kan du lese litt igjennom DENNE guiden, anbefaler den siden den har en ganske grei detaljert fremgangsmåte.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Ja, helst bruk biosen siden det vil bli mest stabilt der. Hva du bør satse på er egentlig ikke så enkelt å si, siden det finnes mange forskjellige steppinger på cpuene, samt de klokker litt individuelt. Egentlig er det bare å klokke og se når det stopper rett og slett, det er eneste måten. Men jeg tipper du klarer 2,6ghz kansje mer, jeg har aldri hatt den cpuen før, så det er litt vanskelig å si. Klokk litt og litt oppover, start med å klokk til 2,3ghz, og deretter kan du for eksempel øke med 50mhz eller 100mhz til du kommer opp til 2,5ghz. Så starter du med å ta mindre steg til du merker at det ikke er stabilt lengre og når det begynner å butte imot. Hvis det blir ustabilt kan du prøve å øke vcore litt, men hold volten så lav at det ikke går varmt. Post cpu-z bilde underveis, så kan jeg si fra om noe blir klokket feil etc.

 

Når det kommer til temperaturene på cpu, så har jeg selv alltid hatt min egen regel på at jeg kjører ikke cpuen over 60 grader til en 24/7 klokk. Når det nærmer seg 55-60 grader så er nok grensen nådd, men husk det er volten på cpu som øker tempen, så målet er å holde den så lav som mulig og likevel ha en stabil klokk.

 

På skjermkortet avhenger det også litt av temperaturene, eller om du får artifacts. Med skjermkortet ville jeg ha klokket roligere opp, siden du klokker langt mindre opp i frekvens på et skjermkort i motsetning av cpu. da jeg klokket skjermkortet, så tok jeg 5mhz steg helt til jeg fikk artifacts eller at kortet ble varmt. Hvis kortet kryper opp mot 90grader ved spilling, så bør du kansje begynne å roe ned litt på klokken, det siste du vil er å brenne gpuchippen. :) Kortet tåler sikkert bortimot 120 grader før det bli sprøstekt, men det er greit å ha litt margin. Husk å test skikkelig etter artifacts før du beholder klokken, test en stund med spill elller programmer som tyner skjermkortet, 3d mark for eksempel.

 

Edit: I tillegg kan du lese litt igjennom DENNE guiden, anbefaler den siden den har en ganske grei detaljert fremgangsmåte.

Hei! Takker for et meget utfyllende svar :thumbup: ! Så snart jeg har klokket litt skal jeg rapportere tilbake, samt poste et bilde av cpu-z, for litt "videre analyse" :)

Lenke til kommentar

Hm, så nå at du hadde et MSI K8N neo 2 hovedkort, jeg hadde samme bare neo 4. Den nektet plent å klokke i bios, og ville ikke starte ved minste klokk omtrent.

 

edit: er sløv nå, du har jo agp. :) Men prøv å sett agp til 60 eller noe slikt og se om den starter da

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Hm, så nå at du hadde et MSI K8N neo 2 hovedkort, jeg hadde samme bare neo 4. Den nektet plent å klokke i bios, og ville ikke starte ved minste klokk omtrent. Det kan hende dette er samme tilfellet med ditt kort også, men prøv å øk PCI-E frekvensen til 105mhz, og se om den starter da, ikke øk denne mer siden det kan gjøre windowsen din korrupt hvis du drar den for langt.

Mener du AGP FREQUENCY, som skal settes til 105mhz ?

Lenke til kommentar
Hm, merkelig. Sett HTT til 3x, og FSB til 200 igjen og minnet lar du stå på 166mhz. Lagre dette og start opp PC-en igjen. Last ned clockgen og post cpu-z bilde før du begynner med programmet.

Jeg sat ned AGP FREQ til 66mhz, - og så satte jeg FSB til 230.. Og da startet PC-en opp. (NB: HTT er fortsatt 4x nå)

 

f_CPUZm_256c974.jpg

 

Hva blir neste steg? Skal jeg øke FSB litt etter litt, slik at jeg finner ut hvilken FSB dataen er stabil på ?

 

Edit: Et litt OT-spørsmål: Jeg har nettopp koblet til en ny HD. Første gangen jeg skal formatere den, er det en forde å ta vanlig formatering da, - eller fungerer det like greit om jeg tar en hurtig-formatering?

Endret av Panneskjegg
Lenke til kommentar

Ja, prøv å øk fsb i små steg til det stopper.

 

edit: Du tar bare å hurtigformaterer den med NTFS filsystem i windows, funker som bare det hos meg.

 

edit 2: så litt på nettet at noen hadde denne cpuen opp i 2,8ghz, så at din ikke vil mer enn 2,3 er litt merkelig da.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...